6 685 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Badrumsgolv?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Hej,
Har en liten fundering som jag gärna skulle vilja ha lite reflektioner på! I dagens läge ska jag göra om ett 19kvm rum till ett badrum, jag antar att jag måste kortla träbjälklaget då det är idag 90c/c, men min egentliga fråga är om jag kan gå såhär till väga, se nedan (Kort sammanfattat) då jag har endast 40mm att jobba med då jag inte vill att golvet går högre upp en angränsade rum.
1. Tabort spånet som ligger som isolering och byta ut mot riktig isolering
2. Kortla
3. fräsa upp spår i träbjälklaget
4. Lägga golvvärmeplåt i urfrästa spåren och golvvärmeslingor
5. Lägga 22mm golvspånskiva
6. lägga på 15mm flytspackel
Vad tror ni?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Har en liten fundering som jag gärna skulle vilja ha lite reflektioner på! I dagens läge ska jag göra om ett 19kvm rum till ett badrum, jag antar att jag måste kortla träbjälklaget då det är idag 90c/c, men min egentliga fråga är om jag kan gå såhär till väga, se nedan (Kort sammanfattat) då jag har endast 40mm att jobba med då jag inte vill att golvet går högre upp en angränsade rum.
1. Tabort spånet som ligger som isolering och byta ut mot riktig isolering
2. Kortla
3. fräsa upp spår i träbjälklaget
4. Lägga golvvärmeplåt i urfrästa spåren och golvvärmeslingor
5. Lägga 22mm golvspånskiva
6. lägga på 15mm flytspackel
Vad tror ni?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Kommer säkert fungera bra, under förutsättning att bjälklaget i sig inte är underdimensionerat. Glöm inte armeringsnät mellan 5 och 6, och att du ska ha minst 12 mm spackel vid brunnen. Alltså betydligt tjockare när man kommt iväg en bit.
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Tack för snabbt svar! Tror du det finns några nackdelar att göra på detta vis?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Trjäbjälklaget jag har är 80mm*150mm med ett c/c på 90cm, det borde väll räcka till om jag kortlar, eller?
// Elias
// Elias
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
den ligger runt 8meter... jag tycker det känns ganska stabilt men är inte 100...
Menar du att bjälkarna spänner över 8 meter utan något stöd på mitten..? Herregud, inte en chans, du är inte i någonstans i närheten. Den spännvidden kan du inte klara med vanligt virke, du skulle behöva våldsamma limträbalkar för det. Dimensionen du har idag klarar kanske 2-2,5 meter utan att svikta för mycket.
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Låter inge vidare... visserligen så kan det vara möjligt att den stöds upp av en tvärbalk i mitten, men är det så blir det ändå 4m... ska bryta upp hela golvet och se hur det ser ut... samt så får jag ta en ny runda i grunden.
// Elias
// Elias
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Nu har jag tagit bort allt spån så man ser golvkonstruktionen...
Spännvidden på träbjälklagen är ca 4-4,2m och bärs upp av en bärlina som i sin tur stöttas av en stor sten, även under grunden så stöttas två av träbjälklagen av lecablock. Mellanrummet mellan bjälklagen är ca 85cm
så till de egentliga frågorna jag hoppas du jon_h eller någon annan skulle vilja svara på, så vore jag tacksam.
1. Är det vettigt att stötta upp alla av träbjälklagen, och ska jag göra det på en eller två ställen under grunden?
2. Vilket sätt är bäst att stötta upp bjälklagen om jag nu skall göra det?
3. Mellan träbjälklagen så bör jag "kortla", vilken dimension bör jag använda, bjälklagen är 150*80mm, och
bör jag stötta de kortlade bitarna också eller är det overkill?
4. Jag antar att c/c mellan träbjälklagen och de kortlade bitarna skall vara 30c/c, stämmer det?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Spännvidden på träbjälklagen är ca 4-4,2m och bärs upp av en bärlina som i sin tur stöttas av en stor sten, även under grunden så stöttas två av träbjälklagen av lecablock. Mellanrummet mellan bjälklagen är ca 85cm
så till de egentliga frågorna jag hoppas du jon_h eller någon annan skulle vilja svara på, så vore jag tacksam.
1. Är det vettigt att stötta upp alla av träbjälklagen, och ska jag göra det på en eller två ställen under grunden?
2. Vilket sätt är bäst att stötta upp bjälklagen om jag nu skall göra det?
3. Mellan träbjälklagen så bör jag "kortla", vilken dimension bör jag använda, bjälklagen är 150*80mm, och
bör jag stötta de kortlade bitarna också eller är det overkill?
4. Jag antar att c/c mellan träbjälklagen och de kortlade bitarna skall vara 30c/c, stämmer det?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Jag är ingen konstruktör, men jag gör ett försök och så får vi se om någon som besitter mer kunskaper opponerar sig..
1. Ja. Med den spännvidden skulle jag bygga med stämplat 45x195-45x220 på c600. Dina bjälkar är klenare på höjden (bredden spelar inte så stor roll i en hållfasthetsberäkning) och ligger glesare, så allt stöd är välkommet.
2. Det beror på hur det ser ut i grunden. En tvärgående bjälke som vilar på murade lecablock vore väl smutt, men då krävs det sannolikt ett gjutet fundament under blocken.
Du kanske kan göra hål i grundmuren och fälla in bjälken i vardera ände. Kila upp med tryckimpregnerade kilar och gjuta fast med expanderande betong.
3. 45x145 kan väl vara en lämplig dimension.
4. Ja.
1. Ja. Med den spännvidden skulle jag bygga med stämplat 45x195-45x220 på c600. Dina bjälkar är klenare på höjden (bredden spelar inte så stor roll i en hållfasthetsberäkning) och ligger glesare, så allt stöd är välkommet.
2. Det beror på hur det ser ut i grunden. En tvärgående bjälke som vilar på murade lecablock vore väl smutt, men då krävs det sannolikt ett gjutet fundament under blocken.
Du kanske kan göra hål i grundmuren och fälla in bjälken i vardera ände. Kila upp med tryckimpregnerade kilar och gjuta fast med expanderande betong.
3. 45x145 kan väl vara en lämplig dimension.
4. Ja.
Är spännvidden 4 meter drygt, med ett upplag på bärlina på mitten dessutom? Förutsatt att bärlinan är ordentligt upplagd och stöttad och ligger hyfsat nära mitten (max en tiondel av bjälkarnas längd förskjuten åt endera hållet från mitten), och att det inte är hakat för avlopp och annat i bjälkarna så bedömer jag att det är böjstyvt nog som det är. Men jag håller med Acme om att det inte skulle skada att slänga in lite stöd ändå.
Jag hade också kortlat på 300 c/c, men vill bara påpeka att det är okej att gå ända upp till 600 c/c på kortlingarna.
Jag hade också kortlat på 300 c/c, men vill bara påpeka att det är okej att gå ända upp till 600 c/c på kortlingarna.
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Vet inte om jag har formulerat mig rätt... men se nedan om ni har förstått rätt? =)
Spännvidden på bjälklaget är ca 8m, och det ligger en bärlina i centrum av dessa 8m d.v.s. 4m från vägg. denna bärlina är uppstöttad av ett stort stenblock. Mellan bärlina och vägg d.v.s. 4m träbjälklag och det finns totalt 7 träbjälklag (med nytt mått, b80*h230,5)
Kan jag göra så som ni beskriver? och tyvärr förstod jag inte riktigt vad du menade ACME under punkt, jag har nog fått förmycket spån i skallen.
Problemet med en tvärgående balk så bygger jag igen min lilla "krypgång", vore nog bättre om jag stöttade varje balk var för sig.
// Elias
Ps. risk för ännu luddigare skrivning! =)
Spännvidden på bjälklaget är ca 8m, och det ligger en bärlina i centrum av dessa 8m d.v.s. 4m från vägg. denna bärlina är uppstöttad av ett stort stenblock. Mellan bärlina och vägg d.v.s. 4m träbjälklag och det finns totalt 7 träbjälklag (med nytt mått, b80*h230,5)
Kan jag göra så som ni beskriver? och tyvärr förstod jag inte riktigt vad du menade ACME under punkt, jag har nog fått förmycket spån i skallen.
Problemet med en tvärgående balk så bygger jag igen min lilla "krypgång", vore nog bättre om jag stöttade varje balk var för sig.
// Elias
Ps. risk för ännu luddigare skrivning! =)
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
tilläggas kan väll göra att mellan bjälklagen så är c/c ifrån 85cm-65cm
//Elias
//Elias