Har på börjat en renovering av ett badrum på övervåningen i mitt hus. Har tänkt kakla och klinkra men blir inte riktigt kolk på hur mycket jag måste flytspackla.

Förutsättningar,

Golvstockar, 3"x8", cc 70. Eftersom cc 60 är max så kommer jag att kortla mellan golvstockarna, är det cc60 eller cc30 som gäller? Och vilken dimension på kortlingar? Ytan på badrummet är ca 6-7m2, Längden på golvstockarna är 6m, men har ett upplag på mitten, dvs fribärande längd är 3m.

På golvstockarna kommer jag att lägga 22mm spånskiva, sen har jag tänkt använda 12mm golvärmeslang med cc 125mm som flytspacklas in. Hittade på Wirsbo att ovan golvvärme slangen skall det vara minst 15mm och då får man räkna in plattornas tjocklek. LK säger minst 10mm ovan slangarna. BKR säger minst 12mm flytspackel, dock är detta väl utan hänsyn till eventuell golvvärme.

Så någon som kan rådgöra mig hur jag ser till att golvet blir nog stadigt. Känns som att detta inte är så utforskat ämne, dvs vattenburen golvärme i badrum, enligt de nya reglerna.

Sen vad gäller armeringen på vattenburen golvärme, läst på forumet här att armeringen skall ligga på spånskivan, LK säger ovan slangarna, Wirsbo hittar jag inget på om armeringen. Om armeringen skall ligga på spånskivan, så borde den väl ändå lyftas upp lite, dvs så flytspackel kommer under armeringen? Bäst vore ju om man kunnde lägga den ovan slangarna som LK säger då detta skulle ge lägsta bygghöjd.

Hjälp!

Bara för att spä på frågeställningen yttligare samt för att hetsa Jon till ett ännu mer utförligt svar ;) :

Jag pratade med golvläggare idag som ville ha nätet över golvvärmen "för att hålla ner slangarna", nät både under ("putsnät") och över ("för slangarna") samt till sist nät under om jag verkligen fick fast slangarna så de inte kunde flyta upp. Mina v.131 var helt onödiga...Primning kunde göras över nät och slangar med tex en blomspruta.

Ser du något problem med detta Jon?

mvh
Abbe

Brannmark skrev:
Eftersom cc 60 är max så kommer jag att kortla mellan golvstockarna, är det cc60 eller cc30 som gäller? Och vilken dimension på kortlingar?
Det är 600 som gäller. Kortlingarnas dimension är inte så avgörande, men kör på 2"7 om du får plats.

Armeringen ska mig veterligen alltid ligga direkt på spånskivan, det är där den behövs. Ska inte lyftas. Sedan ser jag inget som hindrar att man har en vända armering ovanpå också, om man nu vill det. Men fäster man slangen i den understa armeringen så tycker jag att det bör räcka. Vad det gäller spackeltjockleken så måste du kolla med spackelleverantören, det skiljer sig lite. Vissa tycker att det räcker med 30 mm totalhöjd, vissa vill ha 30 mm spackel ovanför slingorna.

Att prima med blomspruta känns inte helt hundra, jag vill kunna jobba in primern i underlaget. Kör man med Finjas grejer ska man dessutom borsta in spackelpulver i den våta primern, och det är ju kört i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.