funderar på att göra mitt gamla badrum åter till badrum,de förra ägarna tog bort rören till vattnet men avloppsstammarna är kvar som tur är,nå grovlek rör? så grovt som möjligt eller? Kan ju tilläggas att om det blir renovering så är tanken att det ska bli dels vattenburen golv värme då jag eldar med ved,sen så är tanken att sätta in nåt bubbelkar de största går det väl 400 liter i så bra om det inte tar halva dagen kanske.
Sen så har jag läst att ny standard är att rören ska komma ut från väggen? stämmer det vill ju helst inte såga upp väggen i onödan ! iof ingen större operation det är tretex skivor borde ju gå att sätta på gips direkt på väggen sen. funderar på bara om det finns fuktspärr bakom? det är byggt 50 så jag antar att det inte är så men måste jag ha det? om det ska bli badrum:confused: borde nästan vara bättre utan efter jag läst om att det släpper igenom lite fukt så den inte stannar inne i väggen med mögel som följd. ...många frågor men det verkar finnas en del kunskap och erfarenhet här så...fallet på avloppsrör? badkar tex kollade nere i källaren och det som är draget är ju inte så brant fall på,kanske får flytta lite på golvbrunnen sen,men det ligger nu en plastmatta över så jag vet inte exakt var den är men det får jag se när jag bryter upp golvet antar jag. robin:rolleyes:

Det är lite svårt att veta var man ska börja svara här.. Börja med att läsa den klistrade tråden "Läs innan du frågar.." och kanske också branschreglerna BBV.

Men ja, vattenrören måste komma ur vägg eller tak. Treetexen måste bort. Fall på avloppsrör minst 1:100. Menar du diffusionsspärr när du skriver fuktspärr? Om det inte finns idag så sätt inte dit någon.

jon_h skrev:
Det är lite svårt att veta var man ska börja svara här.. Börja med att läsa den klistrade tråden "Läs innan du frågar.." och kanske också branschreglerna BBV.

Men ja, vattenrören måste komma ur vägg eller tak. Treetexen måste bort. Fall på avloppsrör minst 1:100. Menar du diffusionsspärr när du skriver fuktspärr? Om det inte finns idag så sätt inte dit någon.
ok skulle väl kanske letat mer i forumet innan jag frågade:rolleyes: men angående tretexen så måste jag ta bort den? jag kan alltså inte skruva masterboard ovanpå tretexskivorna? diffusionspärr eller fuktspärr antar att det är samma sak? alltså plastfolie .,tror för övrigt inte att det är någon under tretexen,huset är byggt 1950 mvh robin

Nej, du kan inte skruva Masterboarden på treetexen. Träbaserade skivor får inte förekomma i väggen.

Diffusionsspärr är alltid en viss sak (plasten i väggen), medan man med "fuktspärr" kan mena både diffusionsspärren och tätskiktet.

jon_h skrev:
Nej, du kan inte skruva Masterboarden på treetexen. Träbaserade skivor får inte förekomma i väggen.

Diffusionsspärr är alltid en viss sak (plasten i väggen), medan man med "fuktspärr" kan mena både diffusionsspärren och tätskiktet.
ok tack då vet jag det men räcker det med enkel skiva då tex masterboard direkt skruvad på regeln om inte det är plast diffusionspärr(det var det jag menade med fuktspärr) mvh robin

Ja, det räcker med ett lag Masterboard under förutsättning att det inte är för glest mellan reglarna. Hur glest de klarar beror på hur tjock skivan är (det finns olika tjocklek), men normalt max 450 mm c/c med 12 mm-skivan. Huruvida man har diffusionsspärr eller inte har inget att göra med hur många lag skivor man behöver.

ok tack för det. nej vet att diffusionspärr inte har med det att göra,problemet är att jag inte vet hur det ser ut i väggen så jag försöker ta reda på så mycket fakta jag kan innan jag river ner tretexen,har suttit och läst om de nya reglerna idag för våtrum. tack för ett bra forum och snabba svar robin:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.