Har rivit idag och till min glädje fann jag att det fanns endel rör bakom väggen så förhoppningsvis slipper jag dra nya vattenledningar men det är på gränsen men om jag tar ur lite material i regeln ska det nog gå. Hoppas, hoppas!!
/Sulan
/Sulan
Som jag hade tänkt så sulle jag ha inspektionsluckan i sovrummet men skvallerröret skulle ju självklart gått in i badrummet. Det måste mynna på ett ställe som är vattensäkrat. Varför jag skulle ha satt luckan på andra sidan väggen beror på att minna rör kommer in i hörnan där badkaret ska stå och det kändes som att be om problem och sätta in inspektionslycka där det kommer som mest vattenbegjutning.
Luckan är väl bara till för att kunna kolla på packningarna och eventuellt laga dem.
/Sulan
Luckan är väl bara till för att kunna kolla på packningarna och eventuellt laga dem.
/Sulan
Andi: Det går bra att låta skvallerröret mynna i ett vanligt rum också, men det är såklart att föredra att släppa ut det i badrummet. Att låta skvallerrör mynna i vanligt rum är inte konstigare än att ha en synlig koppling på utanpåliggande rör som är dragna längs väggen. Bara det syns så att man kan uppmärksamma en eventuell läcka.
Jag skulle tro att det också vore okej för försäkringsbolagen att skippa skvallerröret och installera ett fuktlarm, men jag är inte säker på detta. Man kan ju skippa att byta batteri.
Sulan, din lösning är utmärkt. Men skvalleröret kommer väl inte på ett ställe som vattenbegjuts? Det är i så fall inte bra.
Jag skulle tro att det också vore okej för försäkringsbolagen att skippa skvallerröret och installera ett fuktlarm, men jag är inte säker på detta. Man kan ju skippa att byta batteri.
Sulan, din lösning är utmärkt. Men skvalleröret kommer väl inte på ett ställe som vattenbegjuts? Det är i så fall inte bra.
jag kommer att behöva ett skvallerrör, men då har jag en annan fråga. Jag har en 20mm matar ledning upp till badrummet vilken dimension skall jag ha på skvallerröret då? om kopplingen lossnar så kommer det ut en helsikes massa vatten eller? eller det kanske är väldigt ovanligt att en koppling lossnar? har ganska rejäla böjar på min 20mm slang, nån som vet?
Det finns inget minimimått här. Skulle kopplingen släppa helt, vilket knappast händer, så kommer det ju bli katastrofalt blött i kopplingsutrymmet ändå. Tanken är inte att skvalleröret ska ta hand om allt vatten i en sådan extrem situation, utan att det ska fungera som en indikator vid en normal läcka. Jag brukar använda en skarvhylsa för VP-rör, eller en bit VP om det finns till hands.
Klicka här för att svara