Jag har precis köpt ett hus där ett av badrummen är schysst iordninggjort med kakel på väggarna. Tyvärr står det endast ett badkar där och verkar inte alls vara iordninggjort för dusch. Väggen i sig består sannolikt av träreglar och gipsskiva, men jag har ingen aning om hur tätt reglarna sitter. Den tidigare ägaren har ingen mer information, eller om det placerades kortlingar i väggen för framtida montering av duscharmatur.
I badkarskranen finns det möjlighet att koppla in en duschslang (se bild), med mitt stora problem är att jag inte har någon plats att fästa själv duschmunstycket på väggen. En enkel duschstång (se bild) skulle räcka bra, men hur fäster jag den?
Kan jag borra upp två hål och montera den utan att veta att jag skruvar i en regel? Går det att få tätt med lagom mycket silikon, trots att det är mitt i duschen? Är det tillåtet att göra det själv ur försäkringssynpunkt?
Går det att limma en duschstång med en eller två infästningspunkter direkt på kaklet? Håller limmet? Finns det risk att kaklet släpper ifrån väggen?
Finns det något annat bra sätt att göra det på förutom att regla om väggen?
I badkarskranen finns det möjlighet att koppla in en duschslang (se bild), med mitt stora problem är att jag inte har någon plats att fästa själv duschmunstycket på väggen. En enkel duschstång (se bild) skulle räcka bra, men hur fäster jag den?
Kan jag borra upp två hål och montera den utan att veta att jag skruvar i en regel? Går det att få tätt med lagom mycket silikon, trots att det är mitt i duschen? Är det tillåtet att göra det själv ur försäkringssynpunkt?
Går det att limma en duschstång med en eller två infästningspunkter direkt på kaklet? Håller limmet? Finns det risk att kaklet släpper ifrån väggen?
Finns det något annat bra sätt att göra det på förutom att regla om väggen?
Två förslag:
1 Skaffa en "regelletare", ett enkelt instrument som utan att förstöra väggen kan hitta reglar.
2 Öppna väggen från andra sidan. Det är troligen enklare att återställa därifrån.
1 Skaffa en "regelletare", ett enkelt instrument som utan att förstöra väggen kan hitta reglar.
2 Öppna väggen från andra sidan. Det är troligen enklare att återställa därifrån.
Om det är ett rimligt alternativ att fästa i gipset med gipsankare så går det ju som du säger att chansa. Dessutom kan jag då öka chansen att faktiskt hitta en regel genom att först kontrollera med en regelletare. Hur fungerar en sådan?
Med lite tur så sitter en av de vertikala reglarna precis på rätt ställe.
Med lite tur så sitter en av de vertikala reglarna precis på rätt ställe.
Klicka här för att svara