Okej, jag missförstod. Antingen behöver du stötta i bjälklaget på två ställen till, alltså mellan bärlina och upplagen, på varje sida, eller så får du bygga ett nytt bjälklag med 45x220. Om du stöttar bjälklaget kan du göra det antingen med två extra bärlinor, eller med individuella stöd för varje bjälke. Dessa måste utformas så att de absolut inte kan sjunka.
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
kanontack för era svar... det kommer nog bli så att jag försöker stötta varje bjälklag på två ställen då det känns att det kommer bli den enklaste vägen för min del...
Jon_h, du skriver att bygga nytt bjälklag... vore det inte då bättre att lägga i nya träbjälkar mellan befintliga, då de befintliga är troligtvis gammalt äkta kärnvirke på 80*235, eller är jag fel ute?
Ni har möjligtvis inte bra förslag på bra förslag på hur jag ska bygga stöttningen om jag nu ska stötta upp de på enskilda positioner?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Jon_h, du skriver att bygga nytt bjälklag... vore det inte då bättre att lägga i nya träbjälkar mellan befintliga, då de befintliga är troligtvis gammalt äkta kärnvirke på 80*235, eller är jag fel ute?
Ni har möjligtvis inte bra förslag på bra förslag på hur jag ska bygga stöttningen om jag nu ska stötta upp de på enskilda positioner?
Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Oj, nu missade jag att det var nya mått på bjälkarna. Var de inte 80x150 innan? 80x235 ska fungera på den spännvidden (förutsatt de saker jag skrev tidigare), men det skadar som tidigare sagt inte med några extra upplag som stöd.
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
Ursäkta mig... men det smög sig in i min tidigare text... Dom är 80*235... nu har jag blivit lite förvirrad också.... räcker det med att stötta på två ställen och kortla... eller?
// Elias
// Elias
Medlem
· Västmanland
· 17 inlägg
galant!! tackar så enormt mycket för era SNABBA svar... klart skyldig er några öl...
// Elias
// Elias
Klicka här för att svara