Ska precis börja renovera badrummet och funderar kring det här med vattenledningarna.

Om jag har förstått det rätt ska vattenrör dom förs genom väggen sticka ut vinkelrät från väggen 100 mm. Mitt problem är dock att vattenrören som kommer in idag är skarvade direkt där de kommer in och har kanske ett utstick på 20-30 mm. Eftersom jag ska upp med kakel osv så kommer ju väggens tjocklek att öka så jag skulle behöva förlänga rören. Hur löser jag detta?? Var får jag skarva rören? Är det ett krav att de ska sticka ut 100 mm?

Jag hittar inte detta krav i BBVs branchregler men i någon skrivelse från VVS-företagen. Är det att likställa med krav?

Jag har inte rivit än så jag vet inte hur det ser ut på baksidan men om det redan finns en dåld skarv får man ha kvar den då?

Kanske skulle ha väntat att lägga in detta tills jag vet hur det ser ut bakom men jag får inte ro...

/Sulan

hej,

Du måste ha ett utstick för att kunna fästa nya blandarfästet.
Det måste inte vara 100 mm, ialla fall kan jag inte förstå varför det skulle behöva vara det.
Det går säkert med 70-80-90 mm också.

Jag har byggt ett antal badrum från grunden och gjort allt inkl VVS, rörens utstick har liksom blivit vad det blivit.
Rören skall ändå kapas typ 28 mm (eller va dé 18mm) från färdig väggbeklädnad för att blandarfästet skall funka.

Du ska inte ens tänka tanken att försöka skarva rören i väggen bakom blandaren.
Det blir inte en spänn från f-bolaget om nåt händer. Skulle det hända efter att du sålt fastigheten kan du åka på att bekosta en nyrenovering av badrummet.

Befintlig skarv får vara kvar vad jag förstått. Men ska du inte byta rören i våtzonen om du ändå bygger ett nytt badrum ?
Då sover du lugnt sen.

Mvh

Rören kommer från undervåningen och går in genom väggen. De går inte direkt till en blandare idag utan de är bara skarvade i 90-grader direkt efter att de har kommit in i badrummet för att löpa ut med väggen. Jag kommer att byta så att alla rör inne i badrummet blir nya men hur får jag tillräckligt utstick på röret?

Om det finns en skarv innanför väggen redan idag kan jag då/får jag ha kvar den? Det blir ju en skarv från "stammen" om man säger så. Om det inte är en skarv, utan endast krökta rör hur fixar jag då ett länger utstick, får jag sätta en skarv? Jag vet att man inte får ha dolda skarvar inne i badrummet men det här är ju inte inne i badrummet det är ju från stammen. Måste ju skarvas någonstans eller?

Antingen drar du nya rör nerifrån eller så skarvar du bakom väggen. Men då måste du ha en inspektionslucka där, och gjuta en botten med tätskikt och skvallerrör så att läckande vatten rinner ut på golvet och upptäcks.

Spelar alltså ingen roll om det sitter en gammal koppling bakom redan idag och jag endast byter till en längre rör från skarven och ut? Jag måste alltså höja standarden till dagens?

Finns inget alternativt sätt att göra det på?

Det är okej att sätta inspektionsluckan i angränsande rum (sovrummet) va?

Om jag ska dra nya rör vad kan man använda för rör? Jag klarar ju liksom inte få in 3,5 m rör utan att skarva, finns det några mjuka/plast rör man kan använda?

Sulan_gbg skrev:
Spelar alltså ingen roll om det sitter en gammal koppling bakom redan idag och jag endast byter till en längre rör från skarven och ut? Jag måste alltså höja standarden till dagens?
Det spelar ingen roll, det måste du. Och det vore dessutom dumt att inte göra det.

Sulan_gbg skrev:
Finns inget alternativt sätt att göra det på?
Än de jag skrev? Nej, inte vad jag kan se.

Sulan_gbg skrev:
Det är okej att sätta inspektionsluckan i angränsande rum (sovrummet) va?
Jupp.

Sulan_gbg skrev:
Om jag ska dra nya rör vad kan man använda för rör? Jag klarar ju liksom inte få in 3,5 m rör utan att skarva, finns det några mjuka/plast rör man kan använda?
Absolut, Pex rör-i-rör till exempel.

Okej, där ser man. Får ser hur vi ska lösa detta. Förhoppningsvis faller allt på plats när jag river väggen på lördag och det finns tilltäckligt med rör, utan kopplingar, bakom väggen så jag kan nyttja de rör som finns. Har dock en känsla att jag tyvärr lär behöva återkomma i ämnet...

Jon; Rekommenderar du byte av rören även om det inte är några kopplingar på dem och jag rent tekniskt skulle kunna uppfylla byggkraven?

Info; Radhuset är byggt -77, så de har 30 år på nacken.

Jag är inte någon expert på rörens livslängd och så, men nej, det skulle jag nog inte.

Ett tips är ta kort på grejerna så blir det lättare att lotsa dig till inköp av rätt prylar och montering av dessa.
Ska du ha utanpåliggande rör eller dolda som är inbyggda i väggen ?

Mvh

Den hjälpen skulle jag verkligen uppskatta. Jag ska fixa lite kort så det blir enklare men det blir först till helgen då jag har rivit väggen.

Jag ska ha utanpåliggande i badrummet men det är ju om jag behöver byta "stammen" som jag får lite problem. Invändigt ska jag väl ha förkromade kopparrör, är inte det typ standard eller finns det något annat som är snyggt?

/Sulan

Vore det ett problem att sätta dit en lucka och skvallerrör då? Eller kommer vattnet in i den våta delen av badrummet?

Rören kommer in i den "halvvåta" delen... De kommer in just brevid badkaret så de kommer inte att bli så mycket vatten begjutna. Jag fattade det som om att man skulle gjuta en platta på första våningsplanet och sen ett skvallerrör ut i tvättstugan (i mitt fall) och där hålla koll på om det läckte, då skulle iofs vattnet droppa ner typ 2,5 m först och så kanske man inte får göra? Den gjutna plattan ska alltså vara på samma höjd som kopplingen alltså?

Vad krångligt det här blev...

Normalt sätter man slitsbottnen på den våning kopplingarna sitter. Känns lite sådär att det i så fall ska droppa ner till våningen under och stänka och ha sig. Jag hade försökt få till luckan och skvallerröret i själva badrummet om det går.

För att summera så jag fårstår det här rätt:

Om jag sätter en koppling bakom måste jag då gjuta en platta med ett skvallerrör i. Skvallerröret drar jag sedan in i badrummet och det får komma ut på något lämpligt ställe så att jag ser om det rinner/droppar vatten ifrån det. Jag måste även ha en inspektionslucka så att jag kan öppna och titta så att kopplingarna är okej. Korrekt?

Kan man typ säga att den gjutna plattan blir fallet, röret blir golvbrunnen och jag ska hålla koll på avloppsvattnet...

Finns det någonstans på nätet jag kan se en sådan här lösning? Får googla lite kanske...

Du har förstått alldeles rätt. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.