Har purus oden golvbrunn, den blåa klämring följer med. Kan jag använda denna eller måste jag byta till gul ring? Som tätskikt ska hag ha Ardex Tricom duk med tillhörande manschett.
Vill minnas jag hört att den blå ringen är för plastmattor och den gula för manschetter/duk/rollat?
Men har det stor betydelse?

hej!

ja det stämmer, jag ska lägga in den gula idag till min manchett. jag tror dom är utformade olika, därav skillnaden.

Körde på blå klämring med Shönox duk + manchett, satt som en handske.
Shönox instruktionen visade även tydligt blå klämring, har du kollat i Ardex instruktioner?

/Johan

piculell skrev:
Körde på blå klämring med Shönox duk + manchett, satt som en handske.
Shönox instruktionen visade även tydligt blå klämring, har du kollat i Ardex instruktioner?

/Johan
Hur var Shönox att jobba med?
Vet du om Shönox och Casco är samma system?

Tyckte det var ok, men jag har å andra sidan inget att jämföra med. Men inga direkta problem i alla fall.
Om det är samma som Casco vet jag inte, men det är inte omöjligt då jag hade Casco för att limma duken. Men har Casco ett eget system med duk?

Schönox och Casco är precis samma saker, under olika namn.

Vilken klämring man ska använda beror på vad tätskiktsleverantören specar. Detta står säkert i monteringsanvisningen (vilken man självklart ska läsa innan man monterar tätskiktet), och jag har för mig att Schönox/Casco vill att man ska köra på den blåa.

Edit: Jag kikade i monteringsanvisningen för Ardex Tricom, det visas mycket tydligt en blå klämring där.

Purus är blå klämring vid duk å gul vid matta

Fast nej, till plastmatta använder man den blåa klämringen. Och för keramiktätskikten varierar det, det avgör tätskiktsleverantören (har heller inget med om det är ett duk- eller vätskebaserat tätskikt att göra).

någon som vet vilken klämring som LIP rekomenderar? har köpt till en gul ring till min oden men har ej lagt tätskiktet.
Enligt Sigro så är gul till tätskikt och blå till matta

LIP godkänner att man använder endera ringen.

Det är tydligen väldigt liten skillnad på ringarna. En gång för några år sedan ringde jag till Sjöbo bruk och frågade vad den faktiska skillnaden var. Mannen jag talade med svarade att det bara var färgen, i övrigt var de fullständigt identiska. Jag undrade då varför de hade tagit fram den gula klämringen, varpå han sade att det var efter önskemål från vissa tätskiktsleverantörer. Jag undrade då om de verkligen hade haft önskemål om enbart en annan färg. Det tog honom ett par minuter att inse det absurda i det han påstod. Jag blev kopplad vidare och fick till slut förklarat av produktchefen att den ena klämringen klämmer liiite hårdare än den andra. Minns inte vilken som var vilken just nu.

Jag har också läst tidigare diskussioner och instrux om blå vs gul klämring. Oftast verkar det som om dessa säger att gul = manschett och blå = matta.
Blev väldigt förvirrad och ringde Purus och de hänvisade sedan en tid tillbaka till tätskiktsleverantörens rekommendationer. Följdaktligen ett samtal till Casco som sa att den blå, d v s den som följer med brunnen är för manschett+tätskikt.
Blev därefter nyfiken på vad byggmarknaden hade att säga så jag frågade på Bauhaus. Föga förvånande fick jag svar ungefär i stil med "goddag yxskaft".

Jag har Purus Oden till vilken blå klämring medföljer. I produktbladet (http://www.purus.se/filearchive/4/409/oden.pdf) hänvisas till branschreglerna men det görs också tillägget att "När tätskikt skall anslutas till PURUS golvbrunnar med klämring, kan blå klämring bytas ut mot gul klämring".

Läser man sedan produktbladet för klämringar (http://www.purus.se/filearchive/4/456/klämring 150 o 220.pdf) så sägs att den gula ringen är för tätskikt/manschetter medan den blå för plastmatta. Men det står inte *ska*. Det verkar lite tvetydigt tycker jag. Men för säkerhets skull åker jag nog och handlar den gula.

Svar från Ardex. Jag har redan blåa klämringar så tror jag kör på det.

"Hej!

Det finns två alternativ hur du kan göra med brunnsanslutningen.

Alt 1:

Skär Tricomduken runt ytterkant på brunnsfläns. Montera Tätark ovan duk och kläm ned endast tätarket i brunnen. Använd då gul klämring. Detta tycker jag personligen är det bästa sättet, för att klistret på Tätarket klistrar mot brunnen. Tips: Använd Puruskniv.

Alt 2:

Montera Tricomduk över golvbrunn. Montera Tätark ovan duk och kläm ned både duk och Tätark i brunn. Du kan använda blå klämring då tjockleken blir tillräcklig.

I båda fallen skall du täcka in Tätarket med S1-K och minst 5 cm ut på Tricomduken."

urk skrev:
Blev därefter nyfiken på vad byggmarknaden hade att säga så jag frågade på Bauhaus. Föga förvånande fick jag svar ungefär i stil med "goddag yxskaft".
Föga förväntat? De som jobbar i handeln hittar man ena veckan i bygghandeln, nästa vecka på McDonalds, senare i en klädaffär. Fasiken vilka fackkunskaper de måste besitta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.