Funderade på om jag skall lägga detta i Byggmaterial & byggteknik , men eftersom det är fler personer här som har erfarenhet av flytspackel hamnade det här!
Problemet:
Affärslokal, med gammalt klinkergolv skall nu göras helt jämt, den nya affären skall lägga ett nytt linoleumgolv som kräver ett helt slätt underlag.
Lösning:
Flytspackla? Hur tunnt kan det vara?
Annat spackel? I princip kanske det räcker att spackla så att alla fogar är täckta?
Troligen så är klinkergolvet så pass ojämnt så vi måste flytspackla hela golvet, och då ett antal mm.
Den mängd som går åt 100 kvm, excempel 5 mm, det blir 500 liter, hur löser man det praktiskt? Att blanda för hand verkar uteslutet om vi inte är 20 gubbar, vi är tre som skall göra detta. Hur många säckar blir det?
Vad bör man tvätta golvet med innan man primar?
Hoppas på lite hjälp, det skall vara färdigt till påsk.
Problemet:
Affärslokal, med gammalt klinkergolv skall nu göras helt jämt, den nya affären skall lägga ett nytt linoleumgolv som kräver ett helt slätt underlag.
Lösning:
Flytspackla? Hur tunnt kan det vara?
Annat spackel? I princip kanske det räcker att spackla så att alla fogar är täckta?
Troligen så är klinkergolvet så pass ojämnt så vi måste flytspackla hela golvet, och då ett antal mm.
Den mängd som går åt 100 kvm, excempel 5 mm, det blir 500 liter, hur löser man det praktiskt? Att blanda för hand verkar uteslutet om vi inte är 20 gubbar, vi är tre som skall göra detta. Hur många säckar blir det?
Vad bör man tvätta golvet med innan man primar?
Hoppas på lite hjälp, det skall vara färdigt till påsk.
Hur tunnt du kan spackla läser du i anvisningen till spacklet. Är det klinker gissar jag på att det bör mattas ner innan man lägger på något för fästets skull.
Hur mycket spackel du får ut / säck står också i anvisningarna likaså hur mycket täckning i m² du får / säck med olika tjocklekar.
Hur mycket spackel du får ut / säck står också i anvisningarna likaså hur mycket täckning i m² du får / säck med olika tjocklekar.
Personligen skulle jag aldrig överväga att göra ett sådant jobb själv. Ring en firma som har erfarenhet av att spackla så stora ytor. Det är sin sak att spackla 100 kvadrat indelat i olika rum, men 100 kvadrat sammanhängande är mycket! Större jobb brukar köras med pump med gubbe som går och sprutar in spacklet. Har sett en sådan gubben, han var helt överjävlig. Märkte med fötterna var det var gropar och svackor och stannade till lagom länge på de ställena med slangen.
Jag hade spacklat golvet jämt via en firma me pump, då kan du be dom väga av ytan så den blir helt plan.
Du behöver bara dammsuga klinkern ren, sen prima blött och medans du sopar ut primern strör du ut T.ex torrpulver och sopar ihop de me primern, då när primern torkar så har du en grov yta som spacklet binder i, va inte blyg me torrpulvret.
Du behöver bara dammsuga klinkern ren, sen prima blött och medans du sopar ut primern strör du ut T.ex torrpulver och sopar ihop de me primern, då när primern torkar så har du en grov yta som spacklet binder i, va inte blyg me torrpulvret.
Farsan fick tag på en murar-gubbe som med kort varsel kunde hjälpa till.
4 gubbar gick det åt, två st blandade i hinkar, en bar, och den sista lade ut flytspacklet.
Gick snabbt, ett par timmar tydligen. Själv var jag på After Ski i fjällen under tiden!
4 gubbar gick det åt, två st blandade i hinkar, en bar, och den sista lade ut flytspacklet.
Gick snabbt, ett par timmar tydligen. Själv var jag på After Ski i fjällen under tiden!
Klicka här för att svara
