Hej,

Vi skall sätta en vägghängd toa i ett badrum. Har hört att man inte behöver bygga en "häll" för inspektion ovan spolknapp, utan spolknapp kan fungera som inspektionslucka.

Jag lyckas dock inte hitta några som heler spol samt inspektionslucka. Det närmaste jag hittat är IFÖs stora spolknapp till premont modulen.

Någon som har erfarenhet eller vet något om detta sätta att bygga? Är det bra? Kan spolknapp funka som inspektionslucka?

/Åsa

Om fixturen har mekanisk spolfunktion så ska det räcka. (Enl. rörmokaren, jag har själv en "Geberit")
Kolla IFÖ för säkerhets skull.

Hej!

Har själv en Ido premountfixtur inne i väggen och med spolknapp som inspektionslucka och det fungerar utmärkt ännu iaf :-) Har inte varit tvungen att komma in i den ännu och pilla iofs. Valde faktiskt Ido pga av tycke för deras spolknapp och stol med lite kanter och veck på för mindre städning, man är ju lat av naturen.

Ska du ha en "utbyggnad" på väggen kan du ju lika gärna göra ett snyggt lock uppepå, så gjorde jag, en massiv bit al som matchar övrig inredning.

Ska du ha cisternern inbyggd i väggen däremot så åker ju den lösningen och du får förlita dig på spolknappen. Personligen känns det bra att komma åt ordentligt från toppen.

om du ska bygga in den i väggen så se för guds skull till att du har tätskikt bakom (och inga skruv i golvet) och glipa i nederkant. Kan ju vara ett tips för andra läsare oxå. Har sett skräckexempel där man byggt in fixtur/cistern i vägg utan tätskikt och detta på andra våning........kul med ett tok-läckage när man är på semester.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.