Badrum
jon_h: Fråga aldrig säljarna i affärer. De har lika ofta rätt som jag har på travet, det vill säga nästan aldrig. Latexfog går utmärkt under tätskiktet, däremot inte silkon. Och som jag skrev går det även bra med gipsbaserat eller cementbaserade produkter. Dock inte torkande limbundna spackel, typ våtrumsspackel.
jon_h: Det ska vara våtrumssilikon, alltså en silikon med fungicider i.
avendere: [citat] Man tackar! =) Här kommer en bild med lite roligare kakelsättning, sittbänken i duschen är på ca 25cm.. är inte riktigt 100.. känns som det kan bli tight? [bild] MVH: Marcus
mikab: Hur ska man inreda ett sånt badrum? Dett jag är missnöjd med är att det blir ett stort tomt utrymme i vänster sida av badrummet. Badrumet är 3,3 m bredd och 3,1 meter långt. Bastun är 1,77 bredd och 1,48 lång kläddförvaringe 1,43 bredd och 1,48 lång Fönster går att flytta. Bastun längst upp går att ändra storlek och formen på. Samma sak gäller kläddförvaringen. Ge Ideer. Mvh
Frekke: Ska du ha mörka fogar tycker jag att du bör torka upp vattnet, mörka är känsligare och har lättare att bli flammiga än ljusa.
Johan Gunverth: [citat] Det har med typgodkännande att göra. Hela (100%) systemet med alla ingående delar är en godkänd konstruktion. Byter du ut en del t.ex. väven, är det inte godkänt längre. Blir det en försäkringsskada i framtiden kommer man att upptäcka din icke godkända väv. Därför har färgtillverkarna valt en lättidentifierad väv. Desstuom vill man inte typgodkänna en massa
jon_h: Nej, det måste man inte. Och det kan man inte, i och med att det inte finns någon som tillverkar båda.. :)
sutko: Tack för hjälpen.Ringde de och de ska skicka reparetionskit till oss. :-)
jakim: Jag har bott på en massa olika platser med handdush vid toan och samtliga har varit kopplade från handfatet, dvs man sätter på vattnet, kollar tempen och när man trycker in knappen på dusch handtaget så kommer strålen. Det har funkat mycket bra. En egen separat blandare är väl lite lyxigare men då gäller det att ha planerat för det när man drog rören. Eller funkar ju ochså om man
jon_h: Det går alldeles utmärkt att använda ett annat spackel, och husfix fungerar säkert jättebra. Det gläder mig att det funkade bra. :)
jon_h: Om golvspånet ligger på max 600 c/c så går det bra att lägga en enkelgips som du har tänkt. Den ska då hellimmas med särskilt mineraliskt bundet gipslim, till exempel Casco Boardfix, Ardex S48 m fl. Inte med PL400 eller liknande, oavsett vad de säger på Bauhaus. Skivan ska inte skruvas. Glöm inte tätskiktet. Edit: Du kan naturligtvis skippa gipsen helt och flytspackla 12 mm tjockt
pettan100: Tack för Era svar. Jag tor därför att jag kommer att sadla på väggen som jag skriver om i en annan tråd.
dreamie: Problemet med dessa är att de ofta är för höga (>2mm), men du har rätt i att de kommer i många glänsande former :) Skall titta närmare på den lösningen. /d
pettan100: Så om man enbart tätskiktar vid duschhörna, badhörna så kan fukten vandra genom yttervägg och genom den påsadlade väggen? Behöver man då göra något mer med ventilationenn av luftspalten eller är detta tillräckligt?
Norrbyn1011: jag planerar en fläkt i nya badrummet jag med,den ligger i vägg mot skorstenen där en gammal ventil i takhöjd finns...kan jag sätta en fläkt på denna? det bör väl vara tänkt som ventilation väl? gammal hus från 1930.
Anv.namn: Ja ett sånt tak skulle helt klart kunna vara intressant. Tack för era svar och förslag!
jon_h: Det beror ju helt på hur råsponten sitter fast. Att sätta fixturen i bara råsponten mitt emellan reglar på c/c 600 kommer inte fungera. Men dra upp en planka, kanske 45x145 på flatan horisontellt på väggen och fäst denna i reglarna. Då kan du sedan fästa fixturen i denna, och lasten fördelas mycket bättre.
jeppeknaster: tror jag har 1:10 nu i min dusch. Vattnet hinner knappt ta i golvet innan det har runnit ner i brunnen. :) Inte så halt men däremot inte skönt att stå med fötterna på.
bajen76: Hej Vårt blivande badrum ligger i sutterängvåningen ("källaren") i ett radhus från 70-talet.. Två av väggarna är inneväggar=inga problem. Har dock funderingar gällande de andra två väggarna. Ena väggen är mot grannen och av betong, delar av väggen kommer att hamna i duschen och utsättas för vatten. Om jag behåller väggen som den är, ska den då tätskikts behandlas? Om jag
andersmc: Jag har limmat mot våtrumsmatta och det håller hur bra som helst. Tänk bara på att inte limma för tätt. Du måste få upp porslinet nån mm så det finns en chans att skära loss stolen när det behövs.
jon_h: Visst gör det det. Ska du ändå flytspackla hela golvet? I så fall behöver du inte gjuta i runt brunnen innan utan det är bara att sätta i förhöjningsringen och köra på, så länge du inte bygger mer än 50 mm åt gången med det spacklet.
verktygsgurun: Vad jag har förstått skall man inte ha tätskikt på källarväggar om de är oisloerade, men som i ditt fall har dränerat och isolerat med isodrän så är det riktigt att man skall ha tätskikt på väggarna. Staffan
johanirr: Det fins lösningar åp marknaden för det också. Dock rätt dyra. Men vill man bygga en egen så kan jag rekomendera att man använder en ljuslist. Exempelvis från Hide a Lite. De fins IP klassade och med olika ljuskällor. Väljer man xeon lampor till så har man en liflängd på mellan 4000 och 7000 timmar innan de behöver bytas. Fins numera även i LED med livslängder på 50000 timmar
jenfor: OK. Bra. Hängde upp mig på "lösningar som jag gissar ska sättas på rören efter att klinkers blivit satt" då jag trodde du syftade på tätskiktslösning... ;) Har bara erfarenhet av den traditionella varianten, dvs när man tätar direkt mot avloppsröret och sätter stosen på klinkern. Tycker det är enkelt och smidigt.
Carl: Jo, klart du klarar det på egen hand om du är normalhändig. Men du bör använda kalibreringsverktyg för att få till den ca 2 mm "fasningen".