5 392 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
LIP VS 30 eller Illigo?
Jaha, nu är jag äntligen klar med min andra strykning av VS30!
Tyvärr läste jag V-G´s inlägg för slarvigt. När jag drog bort täckpappret på¨golvet så hade en bit av täckpappret fastnat i remsan.
Givetvis så släppte remsan på en liten bit, givetvis i duschen
(Jag har troligen haft för lite VS 30 under remsorna?)
Tänkte att det är väl bara att lyfta lite på remsan och limma fast den med VS 30, men den har även lossat lite på väggen. Vad gör jag nu

Kan någon ge mig råd hur jag ska gå vidare med detta? Tänk om alla remsor sitter skitdåligt? Har ju inte lust att göra ett dragprov för att se...
Tyvärr med facit i hand så skulle jag ha kört med Illigo´s system. Är inte särskillt imponerad av LIP. Dyrt och många moment när det först ska primas, sedan VS 20 och till sist VS 30. Allt i stora mängder eller många strykningar. Tar fruktansvärt lång tid.
Än så länge har det tagit ca 20 timmar för ca 22 m2 vägg
Dessutom så tycker jag att instruktionerna är dåliga, det framgår inte någonstans på produkten att man ska dränka remsorna fullständigt i VS 30.
// Kim
Tyvärr läste jag V-G´s inlägg för slarvigt. När jag drog bort täckpappret på¨golvet så hade en bit av täckpappret fastnat i remsan.
Givetvis så släppte remsan på en liten bit, givetvis i duschen
Tänkte att det är väl bara att lyfta lite på remsan och limma fast den med VS 30, men den har även lossat lite på väggen. Vad gör jag nu
Kan någon ge mig råd hur jag ska gå vidare med detta? Tänk om alla remsor sitter skitdåligt? Har ju inte lust att göra ett dragprov för att se...
Tyvärr med facit i hand så skulle jag ha kört med Illigo´s system. Är inte särskillt imponerad av LIP. Dyrt och många moment när det först ska primas, sedan VS 20 och till sist VS 30. Allt i stora mängder eller många strykningar. Tar fruktansvärt lång tid.
Än så länge har det tagit ca 20 timmar för ca 22 m2 vägg
// Kim
Redigerat:
Tänkte tillägga att jag verkligen har ansträngt mig för att göra allt på rätt sätt;
Först dammsög jag väggarna (av Masterboard), sedan primer 54 utspädd till 1+3 delar vatten.
Dagen efter VS20 och sedan remsor plus första strykning med VS 30 inom 24 timmar.
Först dammsög jag väggarna (av Masterboard), sedan primer 54 utspädd till 1+3 delar vatten.
Dagen efter VS20 och sedan remsor plus första strykning med VS 30 inom 24 timmar.
20 timmar för 22 kvadrat..? Det brukar ta mig åtta-nio timmar, inklusive torktider (och då stryker jag alltså den sista omgången VS30 i slutet av dagen och låter torka till dagen därpå).
Primer 54 behövs inte under. Är det starkt sugande primar man med VS20 spädd 1+5.
Jag tycker att du ska limma ner det som du märker sitter löst. Har du tagit alldeles för lite VS30 under remsorna kanske det blir problem, men ett ordentligt lager ovanpå borde kompensera till viss del. Det är förstås svårt att bedöma utan att titta på det.
Primer 54 behövs inte under. Är det starkt sugande primar man med VS20 spädd 1+5.
Jag tycker att du ska limma ner det som du märker sitter löst. Har du tagit alldeles för lite VS30 under remsorna kanske det blir problem, men ett ordentligt lager ovanpå borde kompensera till viss del. Det är förstås svårt att bedöma utan att titta på det.
Tack för svar Jon!
Jag förstår att det är svårt att bedöma om problemets omfattning utan att kunna titta på det.
Det akuta problemet just nu är att jag har en liten luftficka i remsan som sitter mellan golv/vägg i duschutrymmet.Bubblan sitter på "väggdelen" av remsan, och är således inte åtkomlig för ditlimmning, utan att jag snittar upp den.
Jag har funderat på två alternativ;
* Snitta upp bubblan och pensla dit VS30 och sedan täcka över med en ny remsa ovanpå.
* Skära bort bubblan helt, pensla dit VS30 och sedan täcka över med en ny remsa ovanpå.
Jag mistänker att jag måste skära bort bubblan då det troligen är svårt att komma åt med penseln annars.
Men det känns ju inte så där kul med ett lapptäcke ev remsor, särskilt när det är just i duschen som problemet är
// Kim
Jag förstår att det är svårt att bedöma om problemets omfattning utan att kunna titta på det.
Det akuta problemet just nu är att jag har en liten luftficka i remsan som sitter mellan golv/vägg i duschutrymmet.Bubblan sitter på "väggdelen" av remsan, och är således inte åtkomlig för ditlimmning, utan att jag snittar upp den.
Jag har funderat på två alternativ;
* Snitta upp bubblan och pensla dit VS30 och sedan täcka över med en ny remsa ovanpå.
* Skära bort bubblan helt, pensla dit VS30 och sedan täcka över med en ny remsa ovanpå.
Jag mistänker att jag måste skära bort bubblan då det troligen är svårt att komma åt med penseln annars.
Men det känns ju inte så där kul med ett lapptäcke ev remsor, särskilt när det är just i duschen som problemet är
// Kim
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden