...från scratch? Hur långtid (arbetad tid i timmar inte kalendertid) tar det (för ett proffs/hantverkare) uppskattningsviss att renovera ett badrum som är på ca 5m2? Badrummet är i ett lättbetonghus och det ska bara muras upp en extra vägg i LECA block + det vanliga med allt det innebär med att kakla mm. Anledningen till att jag frågar är att jag har fått en offert på min badrums renovering som är på tok för dyr. I renoveringen så ska det även bytas ut vatten och avlopp i en krypgrund.

Om du tycker det är för dyrt kan du väl begära löpande räkning + mtrl?
Det brukar bli billigare men du lär få betala för inköpsresor, transporter m.m. som nu är inbakat i helhetspriset.

Ta in fler offerter, först när du har en tre-fyra offerter så ser du om det defakto är dyrt.

Men jag har väl fått lärt mig att ett badrum är ca 100k i stockholmsregionen om man skall ha det kaklat. Sen spelar inte storleken så jättestor roll på några kvm... såvida det inte rör sig om 20kvm extra.

Men får man fråga hur mycket den är på, offerten alltså?

Ahlesten skrev:
Men jag har väl fått lärt mig att ett badrum är ca 100k i stockholmsregionen om man skall ha det kaklat.
Om du tar ditt pris och dubblar det så börjar vi närma oss! Men läget är nu så här att jag har ringt och pratat med dem och dem erkände att det låter på tok för dyrt. Enligt dem så har det blivit något fel i kalkylen.

Har förövrigt bestämt mig för att jag ska göra det mesta själv (för att hålla nere priset) Först så tänkte jag låta någon annan fixa badrummet då jag har ett helt hus att renovera, men nu får det bli så att jag får göra lite justeringar i min tidplan, men det är inte hela världen :)

EDIT: Glömde, är det någon av er proffs som kan säga på ett ungefär hur lång tid (arbetade timmar, inte kalendertid) det tar att renovera ett badrum om man ska fixa avlopp + vatten + allt annat? Eller detta är kanske en väldigt känslig fråga...?

Redigerat:
anra: Vårt badrum har en budget på just 200k... det blir på ca 7-8kvm... men då är det inklusive allt + bastu. (som i och för sig inte kostar så mycket)

Vår rörmokare har precis avklarat att byta avlopp, nya stammar i det övre badrummet, nya vattenrör och flytt av två värmerör till radiatorer. De räknade på att det skulle ta ca 40 manstimmar totalt inklusive att slutmontera blandare i dusch och handfat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.