Hej

Köpte ett Ebeco Thermoflex Kit 100, 120w/m2, tanken var då att vi skulle lägga klinkers.
Det är alltså en matta med slingor i.
När man läser manualen så står det att det främst är till för klinker och naturstensgolv.

Nu när vi ska köra våtrumsmatta så kollade jag på deras hemsida och i deras produkt-matris
så pekar de på ett system de kallar Cable Kit.

Kollar man detaljerna på Cable kit 200 står det:

Installation
Cable Kit 200 kan installeras upp till 120W/m².

Kabeln förläggs i ett 4 mm tunt spackelskikt på befintliga golvkonstruktioner som betong, gips- eller spånskiva. Förläggning kan även ske i träbjälklag. Vid installation i våtrum under plastmatta är effekten normalt ca 75W/m². Spackelskiktet måste då vara minst 10 mm ovanför kabeln för att värmespridningen skall vara tillräcklig.

Allmänna anvisningar
Cable Kit 200 är ett komplett golvvärmesystem bestående av en tunn värmekabel, fixeringstejp, termostat EB-Therm
200 samt spiralslang. För en snabb och enkel förläggning medföljer även en praktisk trumhållare. Systemet är i första
hand avsett för uppvärmning av klinker och naturstensgolv men kan även förläggas under trä, laminat och plastmatta.
Kabelns diameter är endast 4 mm.

Varför kan jag inte använda min thermoflexmatta likaväl som denna?
Nån med erfarenhet?

Jag vet inte om det kan vara så att den ger för hög effekt per kvadratmeter? Fast det borde inte ha någon betydelse om man har temostaten i golvet.

Jo den tanken slog mig också, men som Cable kit 200 som "rekommenderas" för våtrumsmatta, ger ju också 120w/m2.
Så jag ser inte riktigt skillnaden i det hele, förutom att mitt golv sitter på nät och det andra är kabel på rulle.
Jag får ringa dem och fråga hur de tänker helt enkelt.

Är det bara så att Cable kit rekommenderas för det bygger mindre så är det ju inga problem.
Det är bara att mattläggarna får flyta på den tjocklek som rekommenderas så är ju allt ok.

Cable kiten ger ju olika mycket beroende på hur tätt man lägger slingorna.

jo det är sant.
Har pratat med Ebeco idag och det spelar ingen roll vilken slinga man lägger s.a.s. om man väljer thermoflex eller cable kit.
Det är dock så, att man ska hålla sig på 75-80w/m2, min slinga är dimensionerad för 120w/m2.
Det hade gått om jag haft golvyta att plocka bort den från mattan och lägga den glesare, men det går inte.
Alternativet som han sa var att lägga 40-50mm kaka flytspackel ovan slingan, och det är knappast något alternativ.
så det blir att handla en ny slinga med rätt watt-antal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.