Hej. Så äntligen har vi börjat sätta kakel!!! Nu undrar jag bäst gör med "mixhinken" o cementmixen vid längre pauser. Dvs när man är färdig för kvällen tex. Hittills har jag fyllt med vatten och noga skrubbat ur, men känns som överkurs. Tack på förhand!

P
Att sköta om sina verktyg är väl knappast överkurs? Ju mer man slarvar med rengöringen, desto jävligare blir det att få grejerna rena nästa gång.
Jag brukar använda en diskborste till gnidandet -det funkar bra mycket bättre än en svamp.

Sen gäller ju även att inte blanda till mer än man kommer göra av med för omgången. Det är bättre att blanda till mer om det skulle ta slut, än att behöva spola bort en massa.

Ok, jag fattar. Inte överkurs att diska sakerna rena. Jag ska fortsätta. Diskborste var bra idé. Jag är noga med att blanda lite i taget.

Enda problemet jag har när jag blandar lite i taget är att jag har problem med att få rätt blandingsförhållande. Det är ju svårt att mäta upp dom rätta mängderna pulver.

Hur gör ni andra, har ni en våg och ett liters mått eller kör ni bara på erfarenhet? (Svårt för nybörjare)

Jag häller i en lagom mängd vatten i mixhinken. Sen tillsätter man fixet tills man får en massa som känns bra. Inte för rinnig och inte för fast. Jag är inte långt över nybörjare, men det var rätt enkelt ändå. Var bara försiktig med mängden fix när massan börjar närma sig rätt blandning.

Men då har jag bara blandat för rätt små ytor. Har du en mixhink för 50l eller liknande så kan ju en våg vara rätt väg att gå. Han som hjälpte mig att flytspackal golvet gjorde det.

P
Personligen så går jag på erfarenhet.
Du kanske får blanda en säck och ta spillet som läropeng för att förstå hur rätt konsistens ska vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.