Hej!
Ska installera toa i en vrå på övervåningen och undrar om jag kan gå på luftröret som fortsätter upp på taket eller om jag ska dra nytt avlopp jämte. Röret är 110 och det verkar vara limmade kopplingar (ex. upptill på bild 2). Fick höra att man gjorde så ibland förr.

Bild 3: här är tvättstugan där avloppet går ner i golvet och där det finns ett "lock" nere vid golvet på röret. Kanske ska jag koppla på där?

Har sett flera trådar som handlar om ungefär detta men inte fått exakt svar på mina frågor ändå.

//frimson

• 2.jpg
  • 3.jpg
  • schema_ny-toa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ungefär som du, fast jag har rivit ut hela badrummet på nedervåning och satt en toa och handfat i den lilla vrån på övervåning, i princip som du har kan jag tänka mig... Fördelen hos mig är som sagt att det ska bli ett nytt badrum på undervåningen så jag knackade loss allt gammalt gjutjärnsrör som har suttit där sen -51 och ersatte det med plast istället...

Ganska så tidskrävande att knacka ner det gamla, men med en handslägga och en huggmejsel modell större så gick det ganska så smärtfritt... Det jobbiga var som sagt i fogarna mellan rören där dom hade gjutit ihop dom med någon betong eller vad det nu va... Men med våld så sprack hela röret och det var bara att släpa ut i delar...

Är ditt i plast är det lätt, då är det bara att såga av vid lagom höjd och bygga på en ny böj och avluftning ut genom taket, eller en vacuumventil och en lapp för taket istället....

Jo, plast är det så det är nog inga problem att få till en ny böj och ha kvar avluftningen ut på taket. Jag får kika vidare lite på hur det funkar med att ha samma avluftning till båda toaletterna. Men det blir nog bra det här. Tack för hjälpen!

I badrummet på nedervåningen så var en toalett (110mm) och en dusch samt handfat (50mm) kopplade via en krök på "stammen" (110mm gjutjärn från källaren rakt upp genom bottenvåning och övernåning och sedan ut genom taket... Det jag har gjort är att jag har knackat bort allt gjutjärn och bytt ut det till plast (mest för att det var lite småknepigt att bygga på med fler krökar på det befintliga gjutjärnet, det var knepigt att såga med tigersåg)....

Som tur va, var det plastanslutning ingjutet i källargolvet och ut till kommunen, antagligen bytt någon gång mellan -51 och mars detta året då vi flyttade in, för jag kan inte tänka mig att det var plast original...

Man har ju hundra gånger mer valmöjligheter när man har plaströr, det är hur lätt som helst att såga bort en bit och sätta dit en ny böj eller vad som helst plus att det väger ju inget jämfört med gjutjärnet :P

110mm ska så vitt jag förstått det som räcka till ganska så många toaletter, duschar och handfat så länge man inte spolar med allt samtidigt, för då blir det nog vaccuum nånstans i systemet... Men annars är det ju så "grov" dimension på det så det ska inte orsaka några problem...

Lycka till!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.