Nu har vi kommit till kaklingen av badrummet i vårat nybygge.
Hela badrummet är nu inklätt i mineritskivor, men fönstersmygarna/brädorna saknar helt fuktskydd.
Kakelsättaren har redan kaklat väggarna, men ej fönsteröppningarna vilket jag tog för givet.
I fönsteröppningen ligger virket helt rent och öppet.

Min kakelsättare påstår att enl något han kallar "våtrumsprogrammet" skall ingen fukttålig skiva typ minerit e.dyl. sättas in i fönsteröppningen och man skall ej sätta kakel där heller, om man som vi har öppningsbara fönster.
Han vill sätta en vanlig målad MDF skiva som smyg och fönsterbräda och påstår att det är fullt tillräckligt fuktskydd.
Fönstret sitter direkt i anslutning till badkaret så det kommer ju att stänka vatten på fönsterbrädan och på smygarna.

Kan det här verkligen stämma?
Om jag får en liten läcka i t.ex fönsterbrädan så går ju vattnet direkt ut i ytterväggen och in i isoleringen där!

Redigerat:
Det konstiga är väl snarare varför det inte finns någon fuktspärr ut mot fönstret?

I mitt badrum lade jag tätskikt i smygen så att kaklet hamnade dikt mot fönstret, nu har jag ingen direkt vattenbegjutning mot fönstret men tyckte att det kändes säkrast så ändå.

Se bild:

http://www.geting.se/viewimage.php?image=4821-IMG_1975.JPG

Ja det är ju så där jag också hade tänkt att det skulle se ut!

vic viper skrev:
Det konstiga är väl snarare varför det inte finns någon fuktspärr ut mot fönstret?

I mitt badrum lade jag tätskikt i smygen så att kaklet hamnade dikt mot fönstret, nu har jag ingen direkt vattenbegjutning mot fönstret men tyckte att det kändes säkrast så ändå.

Se bild:

[länk]
Va gött att man fick se din bild!!
Vi har ett fönster som kommer ända ut mot väggen precis som ditt.
Jag funderade på om jag skulle göra som dig och låta väggen gå ut i smygen, eller lämna en liten kant som att man kan ha en list runt hela fönstret.
Jag trodde att det skulle se tokigt ut att låta väggen gå ut i smygen.
Vi kommer i.o.f. ha ett "vanligt" fönster.

Jag står inför samma problem just nu. Plattsättaren vill inte kakla i fönstret vilket jag trott att vi hela tiden beslutat.. Han har inte lagt fuktspärr i fönstersmygen.

Hur ser reglerna ut? Jag vill verkligen ha kaklat fönster lika som på bilderna i denna tråd. Vad kan jag säga till plattsättaren..

Jag behöver snabb input eftersom han börjar kakla redan i veckan!

Märkligt.

Min plattis och jag enades om att fuktspärra och kakla smygen. Kantlister runt om. Nedkanten lutar svagt inåt och blev klädd med klinker, som tål lite mer åverkan än kaklet. Resultatet blev mycket snyggt, men det är ju en del extrajobb med alla skärningar, montera kantlister etc. Kan det vara där skon klämmer?

Underlaget är putsad lättbetong.

Det är nog så att vi har missuppfattat varann, jag och plattsättaren. Jag har hela tiden trott att vi pratat om kaklad smyg. Har ju sett att han inte satt tätskikt, men trott att han haft koll.
Problemet är ju att jag verkligen VILL ha kakel i smygen. Hur löser jag det nu??

Måste han sätta tätskikt där?
Alternativet tror jag är att måla träet som finns där idag.

Han ska även byta ut fönstret, samma mått som idag.

Ingen som har några fler tips?

T
Det är ju bara att säga till plattsättaren, inga problem att fixa! Han ska ju ändå byta fönster......

Bara att klä in smygen med gips.

Man får inte kakla på trä, det rör sig för mycket med förändringar av fukthalten. Så det är inte bara att dra på tätskikt och kakla även om det säkert i många fall skulle funka när det handlar om så små ytor. Det måste alltså dit en bit Minerit eller motsvarande. Sedan är frågan om det då går att få ett kontinuerligt tätskikt.

Får man inte till det enligt reglerna på något vettigt sätt får man väl göra avsteg från BBV med någon lämplig lösning, dokumentera avsteget och komma överens om vad som gäller om det skulle bli problem under garantitiden.

Tack för info!
Det låter ju inte helt enkelt.. Att han inte har informerat vad han har gjort...eller så har han bara "glömt" att han ska kakla smygen.

Några tips på alternativ lösning? eller vad jag kan säga till honom..

Jag ingalunda expert på kakling och jag tror att man måste se problemet på plats för att hitta bästa lösningen. Det sitter ju redan kakel på väggen. Hur ansluter man till detta på ett snyggt sätt, för detta kan du inte ta bort utan att riskera att göra ont värre. Frångår man BBV så är allt möjligt och gör man det på ett vettigt sätt så kan jag inte tro att det senare skall kunna leda till en fuktskada.

Limma dit byggplåt som underlag, 7 mm renoveringsgips .... Detta vet säkert andra bättre än jag.

• Gilla
J&A&S
  • Laddar…
Kaklet sitter ännu inte på väggen.

Troligtvis löser vi det genom att lägga på Mierit och se hur vi kan få ihop fuktspärren med resten, tror det går om man skarvar duken som ligger under tätskiktet. Då borde det väl bli tätt.. Hoppas fortfarande på kakel i smygen. Ska prata med plattsättaren idag när han kommer.
Tack för alla input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.