1 161 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
"Flytande" kaka eller ej?
Tjenare,
Har bjälklag cc30, 22 mm spån + 22 mm spårad skiva + värmeplåtar + 17 mm rör för golvvärme.
Har fått två alternativ att flyta in detta nu;
1. Prima och flyt på bara (massan ska fästa i plåtar och spån)
2. Lägg duk emellan (massan ligger ovanpå)
Funkar båda och det hela är upp till tycke och smak?
Har bjälklag cc30, 22 mm spån + 22 mm spårad skiva + värmeplåtar + 17 mm rör för golvvärme.
Har fått två alternativ att flyta in detta nu;
1. Prima och flyt på bara (massan ska fästa i plåtar och spån)
2. Lägg duk emellan (massan ligger ovanpå)
Funkar båda och det hela är upp till tycke och smak?
Å faan, det låter inte lovande alls, så det är en kemisk process som sker då alltså om flytspackel ligger direkt på plåtarna?smidifix skrev:
Antar att de spårade skivorna och plåtarna redan är på plats? Annars skulle i.a.f. jag överväga att gå ner till 12 mm (möjligen dela upp på två slingor beroende på rummets storlek) och lagt rören ovanpå vanligt golvspån (med armering närmast spånet). Varför lägga ut en massa extra pengar på spårade golvspån och plåtar om man ändå skall flytspackla? Flytspacklet + klinkers fixar ju värmespridningen.
Jo, allt fanns redan på plats och ligger där. Bara frågan som sagt om jag ska flyta direkt på som jag blivit rekommenderad, eller om jag ska ha duk emellan och få flytande läggning. Värmen ligger redan i dubbla slingor föresten..sandhall skrev:Antar att de spårade skivorna och plåtarna redan är på plats? Annars skulle i.a.f. jag överväga att gå ner till 12 mm (möjligen dela upp på två slingor beroende på rummets storlek) och lagt rören ovanpå vanligt golvspån (med armering närmast spånet). Varför lägga ut en massa extra pengar på spårade golvspån och plåtar om man ändå skall flytspackla? Flytspacklet + klinkers fixar ju värmespridningen.
Enligt Maxit så ät plåtarna upp av spacklet efter en tid, säker en jätte lång tid men tydligen blir det så.
Så jag skulle ha lagt dit duk å då ska det vara uppvik mot väggarna, gärna en foam remsa så kakan ligger "löst" , flytande.
Sen ska det vara lika uppvik mot av lopp å brunn.
På med armeringsnät sen är det bara att flyta
Så jag skulle ha lagt dit duk å då ska det vara uppvik mot väggarna, gärna en foam remsa så kakan ligger "löst" , flytande.
Sen ska det vara lika uppvik mot av lopp å brunn.
På med armeringsnät sen är det bara att flyta
Klicka här för att svara