Byggahus.se
Har ett badrum som vi skall göra klart framöver. det är i dagsläget gjuten platta + avlopp klart. det som måste göras är alltså att fixa innerväggarna klart( det finns väggar men ej klart) samt flytspackla och sedan tätskikt + klinkers etc.

Min fråga är dock följande innan vi startar upp något:
OM man skall bygga en bastu i ena änden av detta rum, bör man göra hela badrummet i ett svep först dvs klinkra och allt som ett enda stort rum, och sedan bygga bastun i efterhand dvs ovanpå klinkersen.. eller är det bättre att bygga bastun innan man klinkrar och gör klart? Då blir det ju mindre att kakla/klinkra men jag vet ej vad som är bäst byggmässigt?
Hoppas ni förstår hur jag menar..? Annars får ni säga till så skall jag försöka rita upp alternativen istället:)
 
Jag limmade fast plåtreglar med silicon på klinkret och det blev kanon. Så, klinkra klart hela golvet först. Att kakla bakom bastuväggen så att säga verkar dock onödigt. .-)

Mvh
/C
 
fixade bilder på det sargade badrummet så det blir lättare att förstå hur det ser ut. Som ni ser så är det gjutet en golvplatta (med inbyggd golvvärme, vattenburen). Det måste dock flytspacklas, tätskiktas o klinkras så klart. Som ni också ser så är det gjutet innifrån ut mot väggarna , och jag undrar således hur jag går vidare härifrån på bästa sätt? Plattan är gjuten mot "syllen" eller vad jag skall säga dvs ramen i golvet runt om i kanterna..där ser man också lite fogskum som de använt för att täta ovanpå "syllen". Hur gör jag bäst nu för att kunna flytspackla och göra rätt på väggarna innan det blir dags för tätskikt och klinker/kakel?
Ät det bäst att slita bort alla innerväggar och så att säga börja om från början med dem? Hur gör jag då ner mot vinkeln golv/vägg för bästa resultat?Går jag bara ner mot plattan, i så fall innan eller efter flytspackling av golvet?
Ovanpå plattan behöver jag först och främst flytspackla, men skall jag göra det mot kanten som den ser ut idag eller skall jag göra på något annat sätt?

Min tanke är att slit bort alla innerväggar, kolla isolering, regling, kablar och rör för att sedan slå på nya väggskivor( vilket material är bäst) innan jag senare drar på tätskikt där.

Alla tips välkommna!

Ursäkta allt skräp på bilderna..det är bilder från då tidigare ägare höll på flytta ut. Dörröppningen skall också reglas om och på bortre sidan av den så blir det bastudelen...där alla grejjer står. Fönstren slår vi nog igen, eventuellt sparar ett men flyttar de ttill mitten av det "nya"rummet som blir.

badrum%201.JPG

badrum%202.JPG
 
Redigerat:
ytterligare frågor på detta:
Jag antar att jag måste riva bort väggarna och byta skivor till annat än nuvarande, som är masonit och gips tror jag, enligt de regler som finns ang material i väggar i badrum?Vad skall jag byta till för skivor anser ni?

Flytspacklar själv tänkte jag...i dusch och bastu finns brunn och där blir det ju fall men däremellan är det ju bara handfat och toa så där behövs inget fall vad jag förstår?

Har funderat mer på om jag skall bygga väggarna innan jag gör något annat och det blir nog så, dvs jag bygger avskärmningsväggarna till dusch och bastu innan jag gör något annat. Känns som om det blir enklast att sköta resten sedan+ att det blir olika golv i alla tre "rummen" och då är det ok med en vägg som delar av allt liksom...

Kommer en enkel ritning på det inom kort så ni bättre förstår vad jag menar :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.