Är på gång att börja kaklingen av nya badrummet. Har funderat en del på hur man planerar sättningen av kakel på väggen för att få snygga hörn mm. Hur är brukligt att man gör? Centrerar man kaklet på varje vägg för sig eller låter man kaklet "gå runt hörnet", dvs börjar med den avkapade biten från tidigare vägg? Hur gör man runt fönster, dörrar etc? Snyggast om det är centrerat runt dörren/fönstret, men då blir hörnet lidande. Nån som har några tips?

Vi kaklar just nu, vi börjar från mitten, då för vi lika stora kapade bitar i hörnen.
Sen börjar vi från andra raden nerifrån. Ett tips vi fått från en kakelsättare.
Finns säkert dom med andra lösningar, men det här är vi nöjda med, det ser jättbra ut.
Vi sätter 10x30-plattor på väggarna och mosaik på golvet.

Lycka till !

Framförallt handlar det om att se till att man inte får för smala bitar vid något hörn. Tänk även på hur det blir i veritkal led, vid tak, under ev. fönster osv. Dvs att det inte blir några smala 1- 2 cm bitar där heller.

Mät upp lodlinjerna i hörnen noga, ofta så lutar ju en vägg lite eller mycket, Det gör att en platta som kanske kan vara 5cm i botten bara blir 3 cm när du närmar dig taket. Eller ännu värre, att du måste börja fylla ut med tunna "kilar" när du närmar dig taket, om hörnet skulle luta utåt.

Exakt hur kaklet sätt beror på kalkelplattor, hörn etc. Personligen tycker jag att det blir bäst att om kaklet är centrerat på väggen. Om "centreringen" blir mitt på en platta eller i fogen mellan två plattor beror på väggens bredd och kaklets storlek. Försök ha så stora plattor som möjligt vid sidorna.

Tack för tipsen. Börjar få klart för mig hur jag skall gå tillväga.

Nu var jag klar med det hela. Gjorde så att jag centrerade varje vägg för sig, Lie olika strategi om jag centrerade en hel platta eller om centum kom i en fog, allt för att inte få några småbitar i hörnen. Bra att ha hyfsat stora plattor när man närmar sig hörnen då det är lättare, och ser snyggare ut, om man måste kompensera för lutande hörn. Viktigast tror jag dock att det är att centrera runt fönster, dörr etc och isåfall låta ett hörn som inte syns så väl "ta smällen" även om det skulle bli en smalare platta där. Lägger upp lite bilder senare.

Caspár skrev:
Vi kaklar just nu, vi börjar från mitten, då för vi lika stora kapade bitar i hörnen.
Sen börjar vi från andra raden nerifrån. Ett tips vi fått från en kakelsättare.
Finns säkert dom med andra lösningar, men det här är vi nöjda med, det ser jättbra ut.
Vi sätter 10x30-plattor på väggarna och mosaik på golvet.

Lycka till !
Ja, detta har jag sett fler råda till, men varför börjar man på andra raden nedifrån?

Det är lättare att få rakt, då golv ofta kan luta med anledning av fall osv...

Paul-Staffanstorp
Det finns speciella sättstöd som man kan använda om man har svårt att få rätt konsistens på fixet, så slipper plattorna att glida nedåt.

http://www.byggtillbehor.se/produkter/visa_produkt.php?p=241

Dessa sätter man bara på golvet och lägger en rätstock mellan dem och väger av denna med hjälp av de justerbara "hyllorna" på stöden så den hamnar i våg.

T
Eller så använder man "hängfix" såsom Lips Multi Kakelfix Lätt!

Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Eller så använder man "hängfix" såsom Lips Multi Kakelfix Lätt!
Jo, men det kan ändå vara svårt för den som inte är van att få till rätt konsistens så att det inte rör sig det minsta lilla. :rolleyes:

Jag har ingen erfarenhet just av den sorten, men vet du hur den skiljer sig i förhållande till SuperTrope...
Läste bara om att det bara går åt 1,3kg/kvm istället för 2,5kg/kvm med SuperTrope vilket är en avsevärd skillnad och jag har svårt att förstå att det kan gå så mycket mindre av den...
Är den inte sjukt mycket dyrare också ??

Redigerat:
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Jo, men det kan ändå vara svårt för den som inte är van att få till rätt konsistens så att det inte rör sig det minsta lilla. :rolleyes:

Jag har ingen erfarenhet just av den sorten, men vet du hur den skiljer sig i förhållande till SuperTrope...
Läste bara om att det bara går åt 1,3kg/kvm istället för 2,5kg/kvm med SuperTrope vilket är en avsevärd skillnad och jag har svårt att förstå att det kan gå så mycket mindre av den...
Är den inte sjukt mycket dyrare också ??
Jo, den är dyrare men eftersom den är så dryg så blir det ungefär samma pris som Super Trope. Sen så är öppentiden 50 minuter. Dessutom kan man hänga 30x60 plattor utan problem.

10x10 plattor kan vara lite omständigt eftersom när du väl har satt dit plattan går den nästan inte att rubba : )

Paul-Staffanstorp
Ok... tack för det...

Kanske kan vara värt att testa den...

Förvisso får jag konsistensen på SuperTropen så att jag kan börja mitt på väggen och göra övre halvan först och sen gå ner och ligga på golvet och sätta nedre halvan...
Dock är det ju smidigare med mindre mängder fix...

Caspár skrev:
Det är lättare att få rakt, då golv ofta kan luta med anledning av fall osv...
Testade först att sätta en bräda som stöd, dvs börja med andra raden nerifrån. Tyckte det var rätt struligt att få till. På övriga väggar satte jag första raden direkt. Bara att slå lasern, vända plattan upp-och-ner med baksidan utåt, och markera för kapning (minus 5 mm marginal). Då får du ev. lutningar direkt. Kan rekommenderas!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.