Pagno skrev:
Hej! med risk att utsätta mig för diverse angrepp från både andra hantverkare och kunder som bara läser på en viss del av bestämmelserna/rekommendationerna....

Antar att det var mig (bland annat?) som du riktade dig till, inte min mening att attackera dig, bara undrade var du hittade de tolkningarna på reglerna.

Med en viss felmarginal vågar jag påstå att pappersbeklädd gips INTE ska/får användas när du bygger nya våtutrymmen med keramiska ytskikt.....Det är väl vi snart alla överrens om....

Ingen som har sagt något annat i denna tråden väl?

Alternativet till papp/kartonggips är många, själv använder jag mig av ett system som marknadsförs av LIP, vilket inte är sämre eller bättre än de andra materialen (dyra skivor ett -)
Bygger även med plåtreglar kombinerat med Humidgips, 15 mm och 12mm, beroende på vad som ska göras...
Plåtreglarna får kortlas med träreglar, finns inget annat bra alternativ som är ok ännu, då finns det kunder som frågar hur kan det kortlas med trä när det inte ska/bör reglas med trä, det är en stor skillnad på kortling vs regling som jag inte går in på nu.

Det var det här jag undrade över, var i BBV står det att inte träreglar ska/bör användas? I BBV nämns faktiskt ingenting om varken trä eller plåtregler och ännu mindre vilken av dem som ska användas.

Har inte uppdaterat mig riktigt gällande frågan om organiska material i väggarna.

Organiska material är inte förbjudna i väggarna enligt BBV, dock så är väldigt många material som är organiska inte längre tillåtna (kartongklädd gips, träbaserade skivmaterial osv)
...

H
Illigo http://www.illigo.se/c/1_start.php våtrums "matta" är godkänt av Gvk på kartongklädd gips, även av Länsförsäkringar. Inte godkänt på kartongklädd gips av Bkr.

Hej! När jag menade att jag skulle bli attackerad menade jag inte någon i denna tråd!
Har varit utsatt i blåsväder i andra trådar gällande ytskikt,regling,gips,skivmaterial osv
tog inte alls vid mig i denna tråd;)

Jo jag är fullt medveten att vissa försäkringsbolag godkänner mer än andra, vart jag egentligen vill komma är att det finns inga riktiga regler(det var dessa ord som det blev början till en trådstängning) Enligt mig så är det bara rekommendationer som finns ännu och inga gällande regler!
"badrumsbyggaren"

Hej hem2121!
Bkr står för keramiska material och lyder under ett regelverk!
Att bygga med "mattor" som tätskikt är annorlunda!
som ytmaterial är mattan bättre än keramiska material eftersom de inte släpper igenom fukt på samma vis som fog/fästmassorna till keramiska material gör!
Det finns dock fästmassor som är mindre genomsläppliga.
boverkets regler är ganska strikta, bkr följer dessa samt ett stort antal försäkringsbolag samt ett antal större byggare, dessa regler som finns är inga gällande regler för ALLA utan för de som väljer att certifiera sig efter ett visst system!

Är en firma ansluten till ex. BKR så ska den inte kringgå/frångå deras regelverk, som entreprenör kan man inte bolla ihop olika system för att passa enklast möjliga genomförande av ett våtutrymme!

Att det finns privatpersoner som inte följer rekommendationerna säger jag inget om, men som hantverkare så är jag tvungen att följa ETT system och dess rekommendationer för det specifika arbete som utföres.

Så till frågan om var det står att man inte FÅR använda sig av trä/fiberskivor, nja! det står inte att man inte får, utan att man skall använda material som inte kan ta åt sig fukt!
Så bygg gärna vidare om ni vill med vilka material som helst bara ni håller er till de regler/rekommendationer som gäller.
Pappersgipseran bakom mattor är snart ett minne blott!

Sedan är det fritt att tycka vad man vill! Själv tycker jag att det börjar bli löjlig nivå på regelverken! Materialen blir bättre då börjar de göra hårdare regler, intressant!

Tätskikt, ytmaterial, skivmaterial som finns på marknaden borde väl hålla en standard så att det inte krävs någon doktorsexamina för att reda ut vad som bör användas!

Så länge inte de ledande inom bygg,försäkring och alla de andra inte kan enas om en bra standard så kommer det att bli förvirrande både för hantverkarna likväl som för kunderna!
"badrumsbyggaren"

H
Ja, det är mycket livremmar och hängslen.

Det jag menade var att beroende till vilken bransch organisation hantverkaren är ansluten till finns det olika regelverk att följa, sedan är det upp till var och en beställare att avgöra vilken bransch org. de vill att hantverkaren skall tillhöra.

Kvalitetsdokumentation är ju ett "måste" för försäkringsbolagen.
Själv tycker jag det är viktigt att hantverkaren tillhör någon av dessa Bkr alt. Gvk
för att få det dokumenterat på papper att det är fackmannamässigt utfört.

Rekommenderar var och en att prata med sitt försäkringsbolag vad de godkänner och få detta på papper ifrån dem.

Har själv fått illigo systemet godkänt på papper från Länsförsäkringarna.
Men kommer att välja en hantverkare som är ansluten till BKR och då är iiligo inte aktuellt pga att materialkostnaden blir för hög, våtrumsskivor, tätskikt, + illigo,
Då blir det verkligen dubbla livremmar och hängslen :D

Redigerat:
Försäkringsbolaget kräver endast att det blir fackmannamässigt gjort, har några bekanta som är duktiga "gör det självare" som bygger sina egna badrum och dokumenterar....
Har förresten gjort mina egna:p
"badrumsbyggare"

H
Ja, med det bra mycket enklare med kvalitesdocument, väger tungt.
Sedan är bra att fota också, försäkringsbolagen försöker komma unden om de kan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.