10 års garanti är ju bara värt något om firman finns kvar.
Ett badrum förväntas dessutom hålla längre än så.

F
v-g skrev:
Har du nog avstånd till brännbart så skippa pottorna de är helt onödiga isf.

Nej det kommer inte spricka om du:
1. Skruvat gipset enligt instruktionerna
2. Spacklat med våtrumsspackel, jag använde beckers som fungerade bra.
3. I skarven sätter glasfiberremsa fastän det inte ska vara bra tydligen papper är det som gäller enligt de som vet (välj själv mao).
4. Målar med våtrumsgrund och våtrumstäck även här körde jag beckers, luktar lite men täcken torkar snabbt som ögat.

Tips är att prova och borra för spottarna i en skitgips så du ser att hålet passar EXAKT, mina hål är ett par mm för stora så spottarna smiter inte åt till 100%.

Inga 240V spottar tycker jag.

Lycka till!
240V???? Finns det sånna spottar och trafos?
eller inte.

Paul-Staffanstorp skrev:
Antar att jag förstår vad du menar och tror då det är vanlig takgips du har.

Har du sååå lågt så du inte kan sänka taket 100mm ens... ?

Nämligen enklare än att fälla in burkar i befintliga taket i så fall.

Jag är inte elektriker, men de som jag samarbetar med förespråkar 220v.
Misstänker att det blir bättre ljus och samtidigt slipper man framtida problem med trafos som går sönder t.ex...

Sen kan du ju koppla dem direkt på väggbrytaren.

12v behöver ju ett vägguttag som du pluggar in trafon i och sen ska ju detta gömmas någonstans också...
Enda anledningen varför elektrikerna du jobbar med vill dra 230V spottar istället för lågvolt är för att det är mycket enklare installation! Det blir inte bättre ljus (tvärt om sämre) och 230V är mindre effektiva än lågvolt. Man brukar säga att 35W 12V lyser lika mycket som en 50W 230V.

Till TS:
Annars kan man ju sätta LED-spottar. Då behöver du bara regla ner taket med en 1-tum. Så slipper du sabba befintligt tak. De blir dyrare dock.. och inte lika varmt ljus.

"Möbelspottar" är ju oxo ett alternativ.. då räcker det med 1-tum nedregling.. Kan vara lite problem att få dom att sitta bra i gips dock.. Finns även spottar man sätter i apparatdosor.. då måste du regla ner 2-tum

Den firman du pratade om dubbelgipsningen har rätt för sig. Duken de täcker gipset med är en vatten och ångtät plastmatta som är godkänd att kakla på och att användas i gipsade utrymmen så de är inte ute och cyklar.

mmm min man är elektriker

Vi har 12v för de lyser bättre, vi har 4 st på 4,5 kvm med vita väggar. Det lyser som bara attan! Nackdelen är i stora bad för man kan tydligen bara ha 2 meter mellan spottarna med 12v.

ålesund skrev:
mmm min man är elektriker

Vi har 12v för de lyser bättre, vi har 4 st på 4,5 kvm med vita väggar. Det lyser som bara attan! Nackdelen är i stora bad för man kan tydligen bara ha 2 meter mellan spottarna med 12v.
Finns speciella transformatorer som gör att man kan ha upp till 20m ledningslängder trafo -> sista spotten.

v-g skrev:
Gips får inte användas bakom kakel man ska ha särskilda skivor, detta behandlas i andra trådar.

Duk kan jag inte så mycket om då jag körde rollat system (LIP). Tycker att det är ett enkelt och BRA system för hemmabruk och kan starkt rekommendera det (LIP alltså). Du klarar det hela lätt själv om du läser handvisningen samt frågar lite här.

Finns att köpa på SIgro.se och du kan enkelt räkna ut hur mycket av varje du behöver, remsorna/hörnen får man räkna för sig.

Duk klistrar man bara på troligast på en "primer" som är typ kontaktlim.
Gips får absolut användas som underlag för keramiska beklädnader. Både i vägg och golv. Det som i vissa fall inte får användas är kartonggips, dvs den gamla hederliga typen av gips. Det finns gipsskivor med glasfiber istf kartong som alltid är ok att använda.

Sen spelar det roll vilken branschregel som används. Om det kommer en golvläggare (jobbar enligt gvk's regler) och gör jobbet får man använda kartonggips förutsatt att man använder tätskikt med duk alternativt matta.
Om det däremot kommer en plattsättare ansluten till byggkeramikrådet (bkr) är man rökt om man har annat än oorganiskt material som t.ex Norgips Humid Board (gipsskiva med glasfiber), cementskivor typ aquapanel osv innanför reglarna.

Om man gör jobbet själv så gäller det bara att välja väg, dvs vilken branschregel som ska följas. se www.gvk.se eller www.bkr.se.

Beklagar, menar såklart KARTONGgips. Slarvfel.

tack tipsen, ni har varit till stor hjälp!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.