Vi ska renovera vårt badrum och har kontakt med en firma som lämnat anbud på jobbet. (vitt arbete)
Badrummet är 1,95*2,35 stort och vi ska göra om det helt och hållet.
Offerten är bra specad så det borde vara lätt att jämföra om vi hade någon annan att jämföra med.

Vad är bra att tänka på?
Vilka fällor ska man undvika?
Vad bör man skriva in i kontraktet?
Vilka kostnader kan tillkomma som man oftast inte tänker på?
Hur vet vi vad som är en rimlig kostnad?

Jag skulle gärna ta emot lite tips på er som har erfarenhet av detta!

Finns det någon här som varit i samma sits och kan dela med sig av tips eller bolla priser?

ALL typ av tips/info är värdefull för oss!

Nedan är uppgifter från offerten vi fick. Kommentera gärna.

PRISLISTA

Täckning av golvet, plastskydd 500
Borttagning av utrustning 800
Rivning av ytskikt ner till tätskickt samt mellanvägg / borttransport 3000
Byte av golvbrunn i golv samt avlopps rör till stam / inkl. material 6000
Golvgjutning 1280
Grovbetong 400
Gipsning/plywood av väggar 5120
Våtrumsskivor 3069
Plywood 1639
Skruv, reglar - material 400
Material för ventilation 300
El arbete - beräknad 3600
El material (jordfelsbrytare, pv-rör, kablar, doser, säkringar) 1200
Strömbrytare, el uttag 248
Värme golv inkl. montering 4500
Målning av tak, snikerier dock ej dörrblad 2500
Målning material 650
Arbete med ångspärr, fuktspärr av väggar, golv / inkl. material 6975
Slutkris kromad 250
Arbete sättning av kakel vägg 10800
Arbete sättning av klinkers golv 3600
Sättbruk 825
Fog vägg 200
Fog golv 150
Arbete inspackling av värmeslingor 1280
Spackel för värmeslingor 1500
Arbete rörmokare / beräknad 4560
Material rör (kromade rör,kopplingar) / beräknad 4000
Arbete med lister (mot dörr, tröskel) 960
Lister, foder, tröskel - material 500
Montering av badrums möbler, beslag, spegel, TT, bänkskiva 2560
Sopor 600
Resor 1440

Inklippt från kontraktet:

B. OMFATTNING

Entreprenören åtar sig att utföra följande arbeten: Renovering av badrum
Övrigt se bilaga (kostnadsförslag)

I kostnadsförslaget är ej materialkostnaden för:
- badkar med blandare,
- tvättställ med blandare
- handdukstork,
- spegel,
- badrums beslag,
- kakel och klinkers plattor,
- bänkskiva

C. PRIS

Kronor: 75 406,-
Mervärdesskatt: 18 851,-
Summa: 94 257,-

Ovan angivna summa får inte överskridas med mer en 5%.

D. BETALNING

Om inte annat avtalats skall faktura betalas inom 10 dagar efter mottagandet. Om inte betalning erläggs i rätt tid utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen

E. TIDER

Arbetet skall påbörjas: efter överkommelsen

F. ÖVRIGT

Om inte annat avtalats skall beställaren utan ersättning tillhandahålla elström, vatten och erforderligt utrymme för omklädning och matlagning

G. SÄRSKILDA VILLKOR

Särskilda villkor (Besiktning, garanti m.m.)
Besiktning skall ske senast 7 dagar efter avslutat arbete, besiktningsanmärkningar skall vara åtgärdade senast 14 dagar efter besiktning, 10 års garanti lämnas på arbete.

T
Priset är väl OK.

Det kanske inte ska gjutas in grovbetong för 400:- , den har lite för lång brinntid.
Sedan kan du spara in på plyfan för det får man ju inte ha.

Tillslut ska du se till att dom är behöriga och att du får ett kvalitetsdokument enligt BBV

Plyfan?
BBV?
Hur kollar jag att de är behöriga?

Är det något man bör se till att man får inskrivet i kontraktet som inte finns där?

låter dyrt....nån har jäkligt bra timpeng..
konstigt att man inte kan skriva ut hur många timmar ett jobb ska ta..
men är ju lättare för en kund att jämföra med offerten och hur många timmar dom verkligen varit där då...och det ska det tydligen inte vara
kan det vara rotbidraget som gör att firmorna saltar på så mycket dom kan..
man bör helst ha kompisar som jobbar med badrum..nån man kan lita på
så man vet att man inte blir blåst...

Redigerat:
tjena skrev:
låter dyrt....nån har jäkligt bra timpeng..
konstigt att man inte kan skriva ut hur många timmar ett jobb ska ta..
men är ju lättare för en kund att jämföra med offerten och hur många timmar dom verkligen varit där då...och det ska det tydligen inte vara
kan det vara rotbidraget som gör att firmorna saltar på så mycket dom kan..
man bör helst ha kompisar som jobbar med badrum..nån man kan lita på
så man vet att man inte blir blåst...
Vilka poster bedömer du som dyra?

Vi har fått en mer detaljerad plan i excelformat men den lyckas jag inte infoga här utan att det blir jätterörigt.
Men timpengen verkar ligga mellan 320 och 380kr/h.

Här är offerten i sin helhet.
Kan ju tillägga att jag inte har den blekaste aning om vad vissa saker är.

Vad är det till exempel för skillnad på "golvgjutning" och "Värme golv inkl. montering "?

Hur sjutton kan det kosta 11000kr att sätta kakel? Det tar väl bara en dag?

Vilka saker är det torktider på? Och hur långa är dessa?

Vad är bra att tänka på?
-Referenser och att de som utför jobbet är seriösa. Vem ska göra jobbet? Den du kommit i kontakt med, anställd, annat företag? Vem har utfört arbetet i referensobjekten? Vem gör vad? Vem ska utföra besiktningen? Vem "väljer" besiktningsman? Vad göra i det läget besiktningsmannen anmärker men uppdragstagaren nekar till felen? - Avtala gärna därom. Bestämmelsen i kontraktet vad gäller betalning är för vagt utformad. Försök styr betalningen på så vis att full betalning inte kan utgå förrän badrummet är slutbesiktigat och eventuella åtgärder vidtagits. Är hantverkarna certifierade (säker vatten, GVK, BKR), elbehörighet)? Lämnas garanti på golvvärmen?

Låt ett företag vara totalentreprenör och sköt all kontakt med detta företag. Detta företag ska då ansvara för vad rörisar, elkillar och målarkluddar hittar på och kan aldrig skylla ifrån sig. Kommer några medvetna avsteg att göras från branschregler? (vad skulle dem med plywooden till?)

Kommunikation - du som konsument besitter inte samma kunskap som en fackman och kan ha svårt att överblicka konsekvenserna av ditt handlande. Fråga. Kommunicera dina mål med uppdragstagaren - fungerar följande badrumsinredning, plattor, toastolar, elanslutningar etc. Planera materialval och inköp i god tid så att konstruktionen anpassas därefter och hantverkaren aldrig blir stående sysslolös. Det materialval som hantverkaren står för - är det något du vill ha i ditt badrum? Vem ska beställa och hämta badrumsinredning, plattor etc.? Ta inte för givet att du kan ändra dig fram och tillbaka vad gäller exempelvis plattor och placering av badrumsinredning. Om du mot förmodan ändrar dig.... kolla om du kan ändra dig utan att det skapar problem för hantverkaren, skulle så inte vara fallet kontrollera om denne ändå kan utföra jobbet mot tillägg.

Klargör vad du förväntar dig av hantverkaren vad gäller kvalitet och finish. Är du exempelvis villig att betala mer för att få en fin plattsättning och fina fogar? Vilken standard avser det offererade priset?

Läs på de regler som gäller för badrumsbyggen. Ta in fler än en offert. Å sist men inte minst behandla inte hantverkaren som en idiot per se, då kommer erat badrum med största sannolikhet inte att se lika bra ut!

OHE skrev:
Vad är bra att tänka på?
-Referenser och att de som utför jobbet är seriösa. Vem ska göra jobbet? Den du kommit i kontakt med, anställd, annat företag? Vem har utfört arbetet i referensobjekten? Vem gör vad? Vem ska utföra besiktningen? Vem "väljer" besiktningsman? Vad göra i det läget besiktningsmannen anmärker men uppdragstagaren nekar till felen? - Avtala gärna därom. Bestämmelsen i kontraktet vad gäller betalning är för vagt utformad. Försök styr betalningen på så vis att full betalning inte kan utgå förrän badrummet är slutbesiktigat och eventuella åtgärder vidtagits. Är hantverkarna certifierade (säker vatten, GVK, BKR), elbehörighet)? Lämnas garanti på golvvärmen?

Låt ett företag vara totalentreprenör och sköt all kontakt med detta företag. Detta företag ska då ansvara för vad rörisar, elkillar och målarkluddar hittar på och kan aldrig skylla ifrån sig. Kommer några medvetna avsteg att göras från branschregler? (vad skulle dem med plywooden till?)

Kommunikation - du som konsument besitter inte samma kunskap som en fackman och kan ha svårt att överblicka konsekvenserna av ditt handlande. Fråga. Kommunicera dina mål med uppdragstagaren - fungerar följande badrumsinredning, plattor, toastolar, elanslutningar etc. Planera materialval och inköp i god tid så att konstruktionen anpassas därefter och hantverkaren aldrig blir stående sysslolös. Det materialval som hantverkaren står för - är det något du vill ha i ditt badrum? Vem ska beställa och hämta badrumsinredning, plattor etc.? Ta inte för givet att du kan ändra dig fram och tillbaka vad gäller exempelvis plattor och placering av badrumsinredning. Om du mot förmodan ändrar dig.... kolla om du kan ändra dig utan att det skapar problem för hantverkaren, skulle så inte vara fallet kontrollera om denne ändå kan utföra jobbet mot tillägg.

Klargör vad du förväntar dig av hantverkaren vad gäller kvalitet och finish. Är du exempelvis villig att betala mer för att få en fin plattsättning och fina fogar? Vilken standard avser det offererade priset?

Läs på de regler som gäller för badrumsbyggen. Ta in fler än en offert. Å sist men inte minst behandla inte hantverkaren som en idiot per se, då kommer erat badrum med största sannolikhet inte att se lika bra ut!
Som sagt, vi har ju aldrig gjort något sånt är tidigare.

1. Har man besiktning av jobbet efteråt eller får man någon slags papper att visa upp för försäkringsbolaget om det skulle uppstår fel?
2. Om man besiktar, vem gör det isåfall?
3. Ang. materialval, hur vet jag vad som bör/inte bör vara i ett badrum? Hur vet jag att de material de står för är OK?

1. Har man besiktning av jobbet efteråt eller får man någon slags papper att visa upp för försäkringsbolaget om det skulle uppstår fel?

Du ska begära ett kvalitetsdokument på arbetet. Formulär från BKR el GVK.

Bra fråga. Ibland kommer "bossen" på företaget ut och besiktigar vad anstälda gjort. Men självfallet är dessa personer inte opartiska. En utomstående besiktningsman är helt klart att föredra!

3. Ang. materialval, hur vet jag vad som bör/inte bör vara i ett badrum? Hur vet jag att de material de står för är OK?

Branschregler föreskriver vad som får och inte får användas samtidigt som de även anger att tillverkarens anvisningar ska följas. Inte helt lätt att övervaka. Självfallet är det av största vikt att rätt material används i konstruktionen men du kan ju inte ta ledigt från jobbet och övervaka hantverkarens arbete (därför viktigt att hantverkaren är seriös och att du känner tillit). Jag tänkte iofs snarast på material som du kommer att se med ögonen när skrev om detta tidigare. Vad vill du ha för brytare, uttag, brunn etc.

T
Andreas A. skrev:
Som sagt, vi har ju aldrig gjort något sånt är tidigare.

Är du ärlig?
Om du är det så bör absolut ta kontakt med någon, kanske i din närhet som är skapligt kunning på området. Du kan även
ringa till byggkeramikrådet så kan dom förhoppningsvis vägleda dig.

Har du tagit referenser på det här företaget/ plattsättare.

telabtelab skrev:
Är du ärlig?
Om du är det så bör absolut ta kontakt med någon, kanske i din närhet som är skapligt kunning på området. Du kan även
ringa till byggkeramikrådet så kan dom förhoppningsvis vägleda dig.

Har du tagit referenser på det här företaget/ plattsättare.
Ärlig?
Alltså, vi ska göra det vitt om det är det du undrar.

Jag känner ingen som är kunnig på området (tyvärr) och som du nog märker kan jag inget om det här själv. (inte min man heller)

Jag har inga referenser på företaget förutom en granne (äldre dam) som anlitade dem nyligen men hon gjorde bara om golvet. Så det var inget stort jobb.
När jag googlar företaget så ser jag ingen som kommenterat dem, varken bra eller dåligt. ( de heter DeKå byggrenoveringar)

OHE skrev:

Du ska begära ett kvalitetsdokument på arbetet. Formulär från BKR el GVK.

Bra fråga. Ibland kommer "bossen" på företaget ut och besiktigar vad anstälda gjort. Men självfallet är dessa personer inte opartiska. En utomstående besiktningsman är helt klart att föredra!

Branschregler föreskriver vad som får och inte får användas samtidigt som de även anger att tillverkarens anvisningar ska följas. Inte helt lätt att övervaka. Självfallet är det av största vikt att rätt material används i konstruktionen men du kan ju inte ta ledigt från jobbet och övervaka hantverkarens arbete (därför viktigt att hantverkaren är seriös och att du känner tillit). Jag tänkte iofs snarast på material som du kommer att se med ögonen när skrev om detta tidigare. Vad vill du ha för brytare, uttag, brunn etc.
Tack för tips. Jag tar med mig allt som skrivs i tråden och har även skickat över några frågor till företaget.

Vi kommer inte kunna övervaka arbetet alls, vi har två småbarn (2,5 år resp 8 månader) och bara ett badrum så dte blir för mig att bo hos mina föräldrar 25mil bort under tiden. Å andra sidan har jag ju ingen aning om vad jag skulle kolla efter heller...

Även att du helt saknar erfarenhet på området så kanske du har en känsla för hur ett bra respektive dåligt jobb kan se ut. Begär i så fall att få se referensobjekt!

H
Priset verkar helt ok.

Be om referenser!
Kolla med skatteverket så att de har F-skatt, och inga obetalda moms, skatteskulder och inte har några skulder hos kronofogden.
Bra om de ha har haft företaget i några år. (lite säkrare att de finns kvar i morgon).

Ansvarsförsäkring och att de är medlemmar i Bkr alt. Gvk.
Kvalitetsdokument skall du ha efter utfört arbete. Viktigt!

Sorry, ser att jag upprepat en del vad som har skrivit tidigare.

Titta också i forumet referenser hantverkare,
det är bra om man har några offerter att jämföra med.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.