Vi har svart putsad granit 30X60 och 10X10 i duschen, går hur bra som helst. Men man får putsa det med fönsterputs!

Ålesund skrev:
"Vi har svart putsad granit 30X60 och 10X10 i duschen, går hur bra som helst. Men man får putsa det med fönsterputs!"

Låter snyggt!

Har ni ett litet fall över hela badrummet och lite kraftigare just i duschen eller?

Vi har en utmaning i att vi har ett rundat duschhörn, svårt att göra en snygg kant där när kakelplattorna helt plötsligt ska bli mindre antar jag :rolleyes:

Fönsterputs då det blir lite fett annars eller?

Ja precis, det blir fettfläckar lätt.
Vi har också rundat duschhörn med eftersom dörrarna står in mot väggen när man inte duschar ser det inte konstigt ut. Ja vi har lite fall på hela golvet och mycket i duschen.

Men i alla fall vårt golv som har lite kattguld i skulle inte ha gjort sig alls om vi inte hadde haft spottar i taket som har ett mjukt ljus. För om det är starkt ljus så försvinner glansen och då kan man lika gärna ta ett billigt golv. Så tänk på ljussättningen om du ska ha helt spegelblanka plattor.

Struktur är bra att ha i badrummet om man har små barn eller om det nyttjas av äldre. Annars så brukar det mesta fungera bra. Möjligen ska man akta sig för högblankt exempelvis kristallmosaik. Sen är det ganska vanligt eller åtminstone blir det vanligare med väldigt stora plattor ex. 40x80 och då är det enbart lokalt fall vid golvbrunnen. Mindre plattor runt brunnen. Alltså inte godkänt enligt varken BBV eller BKR.

paesan skrev:
Struktur är bra att ha i badrummet om man har små barn eller om det nyttjas av äldre. Annars så brukar det mesta fungera bra. Möjligen ska man akta sig för högblankt exempelvis kristallmosaik. Sen är det ganska vanligt eller åtminstone blir det vanligare med väldigt stora plattor ex. 40x80 och då är det enbart lokalt fall vid golvbrunnen. Mindre plattor runt brunnen. Alltså inte godkänt enligt varken BBV eller BKR.
Om man kör så här:
Duschhörn (90x90cm) 10x10-plattor med hyfsat kraftigt fall.
Resterande del av badrummet: 30x60-plattor med svagt fall.

Är detta okej?

En annan fråga, vilken hantverkare fixar fallet? Plattsättaren eller han som bilar upp golvet och flyttar vår brunn?

Borde det inte räcka att golvet med tätskiktet på har fall och att man sen lägger plattorna plant med hjälp an fixet? Förutom i duschen då. Dum fråga kanske.

Jag har jobbat i fyra år med att sälja kakel och klinker och enligt min erfarenhet finns det ingen anledning att du inte skulle kunna ha slät klinkers i badrummet. Halkrisken är inte större än på en våtrumsmatta. 30x60 är inga problem i badrummet så länge du har mindre plattor vid fall. Mitt tips är 10x10 som flera ovan har nämnt, vilket kan vara ett problem om inte plattan finns i den storleken. Då det du tittat på är en granitkeramik vill jag tipsa dig om att lämna in ett antal plattor och vattenskära dem till 10x10 för att lägga i vid fallet. Har haft ett antal kunder som gjort det och de är supernöjda och alla är glada inkl. plattsättaren. Lycka till med badrummet!

Håller med ovanstående talare...om det är granit. få det skuret innan plattsättarna ska till. Hos osss skulle de kapa två plattor, dvs 120cm det tog superlång tid på plats.

Jag upplever inte golvet som halt, snarare att det blir vakum under fötterna när man duschar. Men visst man kanske inte ska kasta sig ut intvålad för att svara i telefonen. Men vi har som sagt 10X10 i själva duschen

Jag vill passa på att tacka för alla svar jag får i tråden, en rookie som jag själv har mkt att lära, tackar ödmjukast :)

Vattenskärare som ngn nämnde låter avancerat, tidskrävande och dyrt (?).
Det enklaste är nog om jag ser till att hitta ett snyggt kakel som finns både i större (30x60) och mindre plattor (10x10 eller 15x15).

En fråga jag gärna skulle vilja ha svar på är vem som gör själva fallet i badrummet? Han jag anlitar för att bila upp golvet eller han jag anlitar för att sätta kaklet (plattsättaren) ?

T
Plattsättaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.