Jag är på väg att renovera vårt badrum efter en vattenläcka. Jag har diskuterat med "folk i branschen" över vad som gäller och har fått följande (enligt mig) tvivelaktiga rekommendationer!!

Först förutsättningarna
Badrummet har idag golvspån med våtrumsmatta, väggarn har gips med väv med ett rollat tätskikt bakom. Vi har flytspacklat golvet med fall på hela ytan samt att golvet skall förses med klinkers. Väggarna skall kläs med kakel.

Det som blivit sagt är att på grund av/eller tack vare att detta är en renovering så behöver vi ej sätta ny väggbeklädnad på de gamla väggarna. Enligt "dem" så behövs de nya skivor endast på ytterväggen och den skall då förses med mineritskivor. Innerväggarna skall inte byggas om utan där kan jag antingen ta ner väven (?) och montera tätskikt och kakel på den befintliga gipsen, eller kaklar på den målade väven!? Hur tolkar man branschregler i detta fall då jag byter väggbeklädnad utan att röra befintligt tätskikt och skivor. Gäller branschreglerna och de nya direktiven över att du ej få ha organiska skivor i våtrum, OAVSETT om det är nyproduktion eller renovering?
Vad kan de mena med det som "de" säger, har jag missförstått "dem" på något vis? Gör det skillnad om jag har duschhörna, duschkabin, badkar? Finns det skillnader mellan branschreglerna kakel/våtrumsmatta? Kan de vara ute efter att "använda" det gamla tätskiktet då vi ej rivit något i väggarna, vattenskadan var i golvet eller kompletterar man med ett nytt tätskikt vid väven innan kaklet?
Jag är ute efter om jag missat nåt, de måste basera sitt resonemang på något eller så har jag missuppfattat dem, jag var ganska så på det klara på vad som gällde tills jag hörde detta av "dem"!!??

Hej! det ligger till så att det gäller olika rekommendationer vid matta/kakel.
ROT med syfte att lägga matta som ytskikt följer alla rekommendationer i dagsläget med att använda pappgips.
Vill ni ha kakel och entreprenören har cert. via gvk så bör de följa tex bkr-s regler... alltså inget kartong/pappgips bakom stenmaterial...
Det behövs ingen minerit utan det går utmärkt med Humidgips om du föredrar det, eller Lip-board eller annan skiva avsedd för våtrum..
"badrumsbyggare"

Hade jag byggt ett nytt badrum så hade det inte varit några frågetecken alls över tillvägagångssätt. Nu har vi en renovering där väggarna är intakta med befintligt tätskikt och tittar man i bkr på sidan 4 i den röda rutan så står det där att man kan göra vissa avsteg då omständigheterna kräver det, problemet är att jag gör jobbet själv så det gäller att göra rätt. Skall jag göra som Pagno skriver vid stensättning så skall ALL pappgips bort, dvs klä ALLA väggar med godkänd våtrumsskiva!?

Paul-Staffanstorp
sandman skrev:
Hade jag byggt ett nytt badrum så hade det inte varit några frågetecken alls över tillvägagångssätt. Nu har vi en renovering där väggarna är intakta med befintligt tätskikt och tittar man i bkr på sidan 4 i den röda rutan så står det där att man kan göra vissa avsteg då omständigheterna kräver det, problemet är att jag gör jobbet själv så det gäller att göra rätt. Skall jag göra som Pagno skriver vid stensättning så skall ALL pappgips bort, dvs klä ALLA väggar med godkänd våtrumsskiva!?
Ditt befintliga tätskikt som du skriver om är inte anpassat för kakelsättning.

Helt riktigt... om du ska ha ett fackmässigt rätt utfört badrum ja...

Sen är det upp till dig själv hur du vill göra det...det finns inga lagar om detta...

optimum
I stort sett grävskopa som gäller.

Allt ska ned och nytt ska upp och se över alla rördragningar.

Golvbrunnar före 1990 ska bytas och inga vattenrör får gå genom golv samt tätskickt ska vara godkänt för väggmaterialet.

Ska du göra jobbet själv så rekomenderar jag att läsa på, gärna via forumets trådar samt BKR, GVK, BBV, Säkervatten mm och alla regler.
Ska du låta hantverkare göra jobbet så ha god koll på vad de gör då fusk är vanligare än man tror.

Kolla även med försäkringsbolag men de är svårare då det skiljer mellan dem samt de är som att skjuta mot rörligt mål då de ändrar sig. Troligtvis för att de själva inte har riktig koll på reglerna eller att de alltid har försiktighetsprincipen.

Fusk bland hantverkare, Japp.
Lärt mig en hel del på senare tid då jag planerar renovering av badrum nr2. Förra renoveringen gjordes av proffs (en firma med gott rykte) och nu vet jag hur det ska se ut och upptäcker att det första som proffs gjorde saknar förhöjningsring i golvbrunn och man har gjort en egen lösning. Alltså inte godkänt men har funkat i ca 10 år. Tur eller skicklighet men inte enligt normer.

Vad trött man blir

Kommer ALDRIG släppa hantverkare lösa i mitt hus mer utan full koll.

Angående gipps så gäller sepcial våtrumsgipps och aldrig vanliga kartongvarianten.
Inga skivor av vanligt gipps med spånskivor mm nakom och regelavstånd måste stämma för valt typ av skivsystem.

mvh Roland

Redigerat:
T
Man får visst använda vanliga pappgipsen om man använder plastmatta som tätskikt och sedan kaklar på den!

tank77 skrev:
Man får visst använda vanliga pappgipsen om man använder plastmatta som tätskikt och sedan kaklar på den!
Då får du väll precisera vilken plastmatta du menar.

T
kakelmannen skrev:
Då får du väl precisera vilken plastmatta du menar.
Tarketts TarkoDry

Armstrongs Watertight System

Där har du två fabrikat!

Redigerat:
optimum
Tveksamt om matta är något för privatpersoner att hålla på med. Därför skrev jag våtrumsgipps vilket krävs för vätrumssystem som rollas på.

Trådskaparen avser att göra jobbet själv.

Jag vet att än så länge är kartongklädd gipps tillåten bakom matta. Däremot pekar mycket mot kommande förbud/rekommendation om att inte använda detta då risker får funktinträngning vid skruvhål gör att vanlig gipps kan ge problem.

Börjar bli mer och mer övertygad om att privatpersoner gör jobbet minst lika bra som så kallade proffs.

Det finns ett antal proffs som inte styrs av ackord och penninghunger utan som fortfarande sätter yrkesstollheten högt och dessa anser jag vara mycket högt värda. Heder åt er.

mvh Roland

Redigerat:
T
rolri skrev:
Tveksamt om matta är något för privatpersoner att hålla på med. Därför skrev jag våtrumsgipps vilket krävs för vätrumssystem som rollas på.

Trådskaparen avser att göra jobbet själv.

Jag vet att än så länge är kartongklädd gipps tillåten bakom matta. Däremot pekar mycket mot kommande förbud/rekommendation om att inte använda detta då risker får funktinträngning vid skruvhål gör att vanlig gipps kan ge problem.

Börjar bli mer och mer övertygad om att privatpersoner gör jobbet minst lika bra som så kallade proffs.

Det finns ett antal proffs som inte styrs av ackord och penninghunger utan som fortfarande sätter yrkesstollheten högt och dessa anser jag vara mycket högt värda. Heder åt er.

mvh Roland
Men om det går hål och fukt tränger igenom så är det ju inte fel på gipset, fuktskada som fuktskada!

I vilket fall som helst så ska det åtgärdas........

Angående mattan kan det likväl bli billigare att ta in en mattläggare som sätter mattan och sedan nyttja ROT-avdraget än att själv rolla tätskikt.

Mattan är dessutom mycket säkrare och om en platta skulle gå i sönder så är det lätt att byta till en ny!

Redigerat:
tank77 skrev:
Inga av försäkringsbolagen i dag godkända metoder, BBV och GVK, godkänner pappklädd gipsskiva som underlag.
Altså gäller detta även plastmatteförsedda konstruktioner.

Om man renoverar ett badrum (våtrum) skall man göra det så att det uppfyller dagens våtrumskrav om man vill få ut något på försäkringen i framtiden. Enda undantaget som görs vid renoveringar är att man inte behöver dra om befintliga rördragningar så att de kommer ut i vägg istället för golv.

Den som tvivlar på ovanstående kan dels kolla in GVK och BBV (finns på nätet) och höra med sitt försäkringsbolag INNAN man börjar pula på och anta saker som är inkorrekta.

optimum
Var står det om att man inte behöver dra om rör som kommer upp ur golvet?

Mycket intresserad eftersom jag ska påbörja ett sådant badrum i mitt egna hus.

Bra om jag kan hitta det för då har jag "papper" på att det är ok.

mvh Roland

P
volvo skrev:
Inga av försäkringsbolagen i dag godkända metoder, BBV och GVK, godkänner pappklädd gipsskiva som underlag....Enda undantaget som görs vid renoveringar är att man inte behöver dra om befintliga rördragningar så att de kommer ut i vägg istället för golv.
Gips är godkänt enligt GVK tills dom har testat och presenterat alternativa skivor, vilket tycks ta tid..
Vill man bygga enligt reglerna så ska inte rör komma upp genom golv, oavsett om det gäller renovering eller nybygge. Naturligtvis kan man alltid luta sig mot det lilla undantaget som gäller vid renoveringar, men då har man ju missat poängen.

Den som tvivlar på ovanstående kan dels kolla in GVK och BBV (finns på nätet) och höra med sitt försäkringsbolag INNAN man börjar pula på och anta saker som är inkorrekta.
Länka gärna till sidan där du hittar dina uppgifter.

P
tank77 skrev:
Men om det går hål och fukt tränger igenom så är det ju inte fel på gipset, fuktskada som fuktskada!

I vilket fall som helst så ska det åtgärdas........
Om man har ett litet läckage någonstans så är det inte säkert att det upptäcks på flera år. Med kartonggips bakom tätskiktet så frodas och sprids möglet under den tiden, vilket du slipper med oorganiska skivor.

Mattan är dessutom mycket säkrare och om en platta skulle gå i sönder så är det lätt att byta till en ny!
På vilket sätt skulle mattan vara säkrare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.