2 267 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Badrum källaryttervägg
Det finns spackel som kan läggas i väldigt tjocka skikt, och det är ju lättare att spackla än att putsa. Med Gypsum kan du bygga upp till 60 mm tjockt och det är supersmidigt att jobba med. Vi brukar lägga upp banor på väggen som vi drar av efter om det ska på i tjockare skikt.michkinn skrev:
Det fungerar bra som underlag för plattsättning, men är underlaget som ska spacklas inte tillräckligt starkt så drar spacklet sönder ytan.
Ofta så är dessa produkter också väldigt snabba och därmed svårare att jobba med. Gypsum har en öppentid på ca en timme.
Att jag inte issolerat platta ända ut mot källaryttervägg gäller enbart för den inre delen av huset, den del av källaren som ligger mest under jord. Här gick inte grundmuren lika långt ner som på "framsidan" av huset. Jag har också valt att sänka golvet (7 cm) då jag gjorde om golvet. Sänkning med 7 cm, gjutning 10 cm, isolering 20 cm (isodrän) samt ca 3 cm extra för avjämning = 40 cm. Eftersom jag valt att sänka golvnivån så fick jag låta en "bank" vara kvar närmast grundsulan innan jag kunde gå djupare på den inre delen av huset. Dräneringen runt huset ligger under den utgrävda nivån inne i källaren.
Går det inte att knacka ner den dåliga putsen som sitter där och kakla direkt på källarväggen / betonghålstenen? Så hade nog jag tänkt göra i min källare.
Tänkte börja med att blöta på väggen och göra ett prov med några plattor, om det visar sig att det inte fungerar så får jag väl tunnputsa ett lager först. Det gäller väl bara om väggen är relativt rak så man inte behöver kompensera för mycket med fixen.
Tänkte börja med att blöta på väggen och göra ett prov med några plattor, om det visar sig att det inte fungerar så får jag väl tunnputsa ett lager först. Det gäller väl bara om väggen är relativt rak så man inte behöver kompensera för mycket med fixen.
Vad jag förstår och har hört andra prata om så bör underlaget vara mycket jämnt! Därför bör man nog inte nöja sig med att kakla på betonghålsten el liknande underlag innan den har putsats eller spacklats.
Om man utför ett bra arbete på underlaget så går allt mycket enklare därefter, förhoppningsvis
Kompensera med fix låter avancerat.
Om man utför ett bra arbete på underlaget så går allt mycket enklare därefter, förhoppningsvis
Redigerat:
Det ÄR jobbigt och ibland helt omöjligt att få ett bra resultat med ett dåligt förjobb. Den tid du "tjänar" på halvdant grundarbete får du ta igen *5 sedan. Det behövs inte många mm dalar/toppar för att det ska bli tråkigt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden