hejsan
är på gång att renovera mitt badrum, och har funderat en del på om det är ok enligt reglerna att använda prisolrör för dåld dragning i väggarna (utan skarvning) eller om man måste ha RIR för att försäkringsbolagen ska vara nöjda.
Har också lite funderingar kring fastsättningen av rören i reglarna innan man sticker ut dem genom väggen några förslag??
Tack i förhand

Det är helt ok att använda prisol i väggarna. Bara du inte bygger in kopplingar.

Men PEX-rör är bra mycket smidigare att jobba med tycker jag.

En liten tanke bara, om du inte ens vet hur man ska förankra rören i reglarna kanske du ska ta och anlita en VVS-are? Vet att det är snordyrt men så slipper du stå med ansvaret om något skulle hända.

Paul-Staffanstorp
Kan nog instämma med föregående skribent att det inte är någon höjdare att ge sig på detta moment själv om man inte är riktigt insatt.

Vi brukar göra som så att vi kortlar med 28x70 där blandaren ska sitta och borrar två 18mm hål (till 12mm prisol) med cc160 i denna biten.
Genom denna drar man sen ut prisolen.
Lättast att dra fram rören provosoriskt först och trä på kortlingen på rören inann den skruvas fast.

C
Jag kan ju med säkerhet säga att om jag skulle byggt ett våtrum idag skulle jag inte våga ha en massa rör genom väggarna, jag hade dragit upp dom i taket och sen ner med kromade kopparrör uppifrån överallt.

Paul-Staffanstorp
cheetah1 skrev:
Jag kan ju med säkerhet säga att om jag skulle byggt ett våtrum idag skulle jag inte våga ha en massa rör genom väggarna, jag hade dragit upp dom i taket och sen ner med kromade kopparrör uppifrån överallt.
Hur hade du fått in vattnet till våtrummet om du inte dragit dem genom väggarna...:rolleyes:

...och vad skulle vara problemet med att dra rören i väggarna så länge man inte sätter kopplingar därinne...???

C
Inget problem med att ha rör i väggarna, men problem med att ha en massa hål i tätskiktet. Enligt bestämmelserna får rören genom tätskikten inte röra på sig alls, och med dom kunskaper jag har idag hade jag inte velat ha det att fundera på om nätterna.

Ja sa ju, man tar in vattnet från taket istället.

Ericc
cheetah1 skrev:
Vad är skillnaden att ha rören i bjälklaget / väggar?
Eller tolkade jag dig fel ;).
Personligen tycker jag det är asfult med utanpåliggande rör.

Moderna fuktvarnare tror jag blir framtiden.

Det är det som är det fina med RIR, ytterröret går fint att fixera mot tätskiktet, sen kan man ruckla och ha sig med mediaröret, (tror jag rätt benämning är)
Prisol är inget jag skulle lägga inuti en vägg, när det finns så mycket bättre alternativ,
som dessutom är billigare..
Viva pex :)

Paul-Staffanstorp
Det viktiga är att rören är fixerade ordentligt så att inte tätskiktet runt genomföringarna skadas när rörläggaren kopplar ihop det hela.
Se till så att prisolen bottnar mot bakre delen av väggen.
Fixera rören i det läget med hjälp av en liten spik och t.ex lite PL400 i kortlingens hål...
Pex är ju smidigt men inte i alla lägen det fungerar heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.