Kanske en korkad fråga men har ni satt kakel bakom era badrumsskåp? I "lilla duschrummet" kommer jag bara ha ett 60 centimeters skåp under handfatet så där blir det nog kakel, men i "stora badrummet" kommer vi ha ett fast monterat skåp som tar upp större delen av väggen. Känns onödigt att sätta kakel bakom detta?

Det borde väl vara lugnt att strunta i kaklet om man fuktspärrar ändå?

För att det skall vara godkänt tätskikt måste tyvärr plattorna upp...

Är det en möjlighet att istället måla med våtrumsfärg?

Hej!

Kan aldrig tänka mig att det skulle bli godkänt att måla. Och vad skulle hända
om man tröttnar eller av någon anledning skulle behöva byta skåp, då står man där, och då finns kanske inte plattorna kvar....
Hur mycket är det?.. Kan ju inte bli många hundra lappar mer att kakla allt eller?

Som du förstår så skulle jag kaklat allt!

/Lars

Japp, kakla på även bakom skåpen 8-)

5 kvm x 500 pix/kvm...

Kan ju alltid köpa något skitkakel på rea men vilken är poängen...

Hej!

Finns ju gott om kakel som har en mycket god kvalitet som ligger långt under
500:- sträcket.

/Lars

Kan mycke väl förstå varför man inte vill kakla bakom en fast monterad badrumsmöbel. Men anledningen till att det måste vara kaklat där bakom för att få ett godkänt tätskickt har jag svårt att förstå. Kaklet i tätskicktet är väll mest en skydd mot åverkan och där måste ju ett väggfast skåp skydda lika bra.

Bob_the_builder
Ja, folk kaklar ju in speglar...

Det finns ju målningssystem som är godkända som vattentäta skikt för badrum - kan det vara ett alternativ?

kan man inte bara sätta upp en skiva/skivor tex gips, cellplast som skyddar tätskiktet..? istället för kakel.. går ju iallfall fort att sätta upp igämförelse med att kakla.. ::)

Måste finnas specialfall där det är helt onödigt och bara fånigt att kakla bakom skåp. Och oftast i dessa lägen så är det säkert även fånigt att ha tätskickt där. Typ 25kvm badrum med ena väggen fyld med garderober och skåp för handdukar mm. Och all vattenhantering minst 3 m ifrån dessa skåp.

Tätskiktet är ju inte bara till för om att du skulle spruta vatten direkt mot väggen. Tätskiktet är även där för att ta vatten ångan som finns där.

Om man nu lägger x antal kronor på att kakla om så ska man ju inte snåla med 5m2 kakel.
Dumhet lönar sig inte!!!! ;D

/Lars

Bob_the_builder
Undrar dock hur det går till när man rotar hela bostadsområden. Då brukar man minsann spara in där det går. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det inte kaklas bakom väggfasta skåp då.

Som många andra skrivt.. varför snåla in på de hundralapparna de handlar om... har själv lagt ut mellan 40 - 50000 kr so far (vill inte räkna mer på de ) :-) skulle aldrig falla mig in o spara på de... Tänk den dan du ska sälja.... Hur ska du förklara de för ev köpare... Skulle jag va spekulant skulle jag springa därifrån.. Om man fuskat så på ett ställe hur ser då resten av huset ut!?!?!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.