1 944 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
GVK vs BKR jag blir tamefanken helsnurrig
Håller på och planerar ett badrum men kör fast i djungeln med rekommendationer som kan vara helt olika beroende på vilken text man läser.
BKR:
"kartongklädda gipsskivor skall inte användas i våtrum"
...men enligt GVK kan kartongklädd gips användas tillsammans med tätskiktsfolie, dock ej med vätskebaserade tätskikt.
BKR:
"På golv skall skivmaterial inte utgöra underlag för tätskikt", dvs spackel krävs
men... GVK:
"Spånskivan ska förstärkas med en formstabil skivkonstruktion som hellimmas över hela golvet eller med en formstabil avjämningsmassa om minst 12mm". dvs gips duger som ersättning för spackel.
För min del blir det ändå inte kartonggips på väggarna eftersom det känns osäkert, men att slippa flytspackel till förmån för gips passar mig perfekt då jag redan har gjort fall under golvspånet i form av kilar. Är det nån som har koll på vilket/vilka tätskiktssystem som lämpar sig för detta?
BKR:
"kartongklädda gipsskivor skall inte användas i våtrum"
...men enligt GVK kan kartongklädd gips användas tillsammans med tätskiktsfolie, dock ej med vätskebaserade tätskikt.
BKR:
"På golv skall skivmaterial inte utgöra underlag för tätskikt", dvs spackel krävs
men... GVK:
"Spånskivan ska förstärkas med en formstabil skivkonstruktion som hellimmas över hela golvet eller med en formstabil avjämningsmassa om minst 12mm". dvs gips duger som ersättning för spackel.
För min del blir det ändå inte kartonggips på väggarna eftersom det känns osäkert, men att slippa flytspackel till förmån för gips passar mig perfekt då jag redan har gjort fall under golvspånet i form av kilar. Är det nån som har koll på vilket/vilka tätskiktssystem som lämpar sig för detta?
Men hur ska man tänka när BKR ratar tätskikt på skivmaterial och GVK tycker att det är OK? I slutändan handlar det kanske om att försäkringen ska täcka. Det gäller kanske att använda ett tätskikt godkänt av just GVK om jag använder mig av deras rekomendationer gällande underlag. Samt en GVK-godkänt mattläggare.
Eller?
Eller?
Redigerat:
Klicka här för att svara