2 267 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Badrum källaryttervägg
Sida 1 av 2
Hej!
Mitt första inlägg här på sidan! Jag har under fyra veckor i sommar blåst ut källaren 80 kvm, isolerat golv, lagt in golvvärme och gjutit igen. Nu tänkte jag börja inreda badrummet. Följande fråga kan jag själv inte besvara.
Ska jag sätta upp våtrumsgips direkt mot källaryttervägg (plugga denna) eller är det bättre att spackla väggen? Källarväggar ligger till större delen under mark.
Tacksam för svar!
Mitt första inlägg här på sidan! Jag har under fyra veckor i sommar blåst ut källaren 80 kvm, isolerat golv, lagt in golvvärme och gjutit igen. Nu tänkte jag börja inreda badrummet. Följande fråga kan jag själv inte besvara.
Ska jag sätta upp våtrumsgips direkt mot källaryttervägg (plugga denna) eller är det bättre att spackla väggen? Källarväggar ligger till större delen under mark.
Tacksam för svar!
Jag tror inte att det är något problem med inträngande fukt utifrån eftersom jag dränerade och isolerade med isodrän för några år sedan. Vad gäller fuktspärr tänkte jag ha detta kring golvbrunnar och i duschutrymmet. Nämde inte att golvet är isolerat med 200mm isodrän, dock ej ända ut mot källarvägg.
Är osäker på om jag klarar att utföra putsning själv, tror isådanafall att jag använder mig av spackling. Är det någon skillnad i kvalitet på dessa båda metoder? Tack för visat intresse.
Är osäker på om jag klarar att utföra putsning själv, tror isådanafall att jag använder mig av spackling. Är det någon skillnad i kvalitet på dessa båda metoder? Tack för visat intresse.
Ja, något att fästa kaklet på är ju bra
Nu är det gammal puts som jag tänkte riva bort. Skivan du pratar om låter som LIP-board (troligen bara ett annat märke). Jag vill inte täta till för fuktvandring så en cellplastskiva av den typ du beskriver vill jag nog inte använda. Det jag hade funderingar på var att använda Humidboard, glasfiberarmerad våtrumsgipsskiva. Denna funderade jag på att plugga fast i betonghålstensväggen (yttervägg) och därefter sätta kakel på.
Är det ok att spackla upp ett tjockare lager innan kakling eller behöver man putsa tror du!
Är det ok att spackla upp ett tjockare lager innan kakling eller behöver man putsa tror du!
Det var just för att slippa putsa jag tog skivorna. Jag klickade rikligt med kakelfix + drog i särskilda plastpluggar som låste skivan mot hålstensväggen. Kolla här så får du bättre instruktioner...
(Ska du spackla får du ta något som klarar att bära upp kakel. (Ex husfix) Vanligt sandspackel fungerar inte...)
(Ska du spackla får du ta något som klarar att bära upp kakel. (Ex husfix) Vanligt sandspackel fungerar inte...)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Jag tittade på länken och det är samma princip och mtrl som LIP-bord. Det jag är orolig för är att det blir för tätt skikt om det skulle vara så att det finns lite fukt i väggen. Samtidigt vill man väl inte hindra uppvärmningen av källarväggen med invändig issolering. Nu kanske inte ett tunnare lager isolering hindrar detta i någon större grad. Jag har gått i dessa tankar en längre tid, har funderat på samma lösning som du använt dig av. Kommer troligen att använda denna lösning utanför badrummet.
Vad jag förstår så kan man använda cementbundet spackel!
Vad jag förstår så kan man använda cementbundet spackel!
Redigerat:
Tror inte fukten är något problem. Dels gör klickarna att det blir en liten luftspalt bakom skivan, sedan blir det inte helt tätt varken i tak,golv eller mellan skivorna. 30 mm isolering invändigt gör nog varken till eller från, särskillt inte om du har ett tjockare lager på utsidan av muren. Jag fick släta kaklingsklara väggar på en dag! Det hade jag inte fått med puts/spackel... (De som är duktiga på att putsa väggar hyser jag min största respekt för...)
Redigerat:
Tillbaka igen!
Håller med dig angående de som kan putsa väggar! Jag tar en funderare till angående din lösning. Kan mycket väl bli så att detta blir den slutliga lösningen. I helgen blir det murning av ett par väggar (leca), ska förbereda för en infälld tv mm.
Håller med dig angående de som kan putsa väggar! Jag tar en funderare till angående din lösning. Kan mycket väl bli så att detta blir den slutliga lösningen. I helgen blir det murning av ett par väggar (leca), ska förbereda för en infälld tv mm.