6 908 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Asbest i kakelfix ?
Hej
Jag är på gång (och det har jag varit i flera år) att renovera ett badrum i mitt hus. Detta badrum är original från det år huset byggdes 1951 och har aldrig renoverats så det kanske är dags snart. Det är inrett med kakel&klinker såklart och någonstans läste jag att man använde asbest i kakelfixet förut.
Är det någon som vet om det är så ?
Ska man anlita ett proffs att riva badrummet ? (Badrummet ligger dessutom i närheten av fyra sovrum).
Är det någon som har anlitat rivhjälp och vet vad det kostar/vilken tid det tar ? (Badrummet är litet och bara kaklat till halva vägghöjden och resten är puts)
MVH / Lars B
Jag är på gång (och det har jag varit i flera år) att renovera ett badrum i mitt hus. Detta badrum är original från det år huset byggdes 1951 och har aldrig renoverats så det kanske är dags snart. Det är inrett med kakel&klinker såklart och någonstans läste jag att man använde asbest i kakelfixet förut.
Är det någon som vet om det är så ?
Ska man anlita ett proffs att riva badrummet ? (Badrummet ligger dessutom i närheten av fyra sovrum).
Är det någon som har anlitat rivhjälp och vet vad det kostar/vilken tid det tar ? (Badrummet är litet och bara kaklat till halva vägghöjden och resten är puts)
MVH / Lars B
Vad har du för väggar bakom? Är det bara gips så går det ju bra att ha kaklen kvar å bryta loss stora bitar, ganska kul om man vill avreagera sig lite
.
Men om du har stenväggar, vilket jag antar att du har då du skriver puts, så är det lite mera slit med å bila ner kakel å flexa bort fixet= fruktansvärt dammigt utan rätt grejer!! Då kan det ju va bra att hyra in en gubbe som går in å sköter de lite snyggt med luftutsug å rätt verkyg, då borde dessutom de hela va avklarat på ett par timmar om du är med å bär bort resterna under tiden..
Men om du har stenväggar, vilket jag antar att du har då du skriver puts, så är det lite mera slit med å bila ner kakel å flexa bort fixet= fruktansvärt dammigt utan rätt grejer!! Då kan det ju va bra att hyra in en gubbe som går in å sköter de lite snyggt med luftutsug å rätt verkyg, då borde dessutom de hela va avklarat på ett par timmar om du är med å bär bort resterna under tiden..
Jag skickade till Fibernalays AB och hon skickade svar till mig samma dag som hon fick in provet och kunde fastställa resultatet. Skickade med posten i fredags och fick SMS redan nu på måndag med glädjande besked. Protokollet kommer när som helst på posten.Marv skrev:
Ungefär samma pris som hos ALS, men snabbare.
( mitt badrum byggdes 1958)
Vet man vid vilket årtal det försvann från nybyggnation?
Hus byggt 1976 tex. kan det innehålla asbest?
Edit: såg svaret i annan tråd... bygget är ett gränsfall..'
Farligaste förbjudet 1976... totalförbud 1982
Hus byggt 1976 tex. kan det innehålla asbest?
Edit: såg svaret i annan tråd... bygget är ett gränsfall..'
Farligaste förbjudet 1976... totalförbud 1982
Redigerat:
Klicka här för att svara