8 099 läst ·
58 svar
8k läst
58 svar
Hade ni godkänt detta?
#41: Brukar du använda silikon i takvinkeln? Jättebra...
#43: Ja. Oglaserade kanter och pressad ekonomi lämnar inte utrymme för något annat.
#44: Ja, aluminium blir ju skitsnyggt eftersom det varken lirar med fog- eller plattfärg.. Verkligen jättefint.
#45: Nä, så är det ju inte gjort. Du kanske inte borde gå så mycket på känn?
Vi kanske ska sluta mäta snopplängd, eftersom ni ändå inte har vågat hänga ut era, och återgå till ämnet?
#43: Ja. Oglaserade kanter och pressad ekonomi lämnar inte utrymme för något annat.
#44: Ja, aluminium blir ju skitsnyggt eftersom det varken lirar med fog- eller plattfärg.. Verkligen jättefint.
Vi kanske ska sluta mäta snopplängd, eftersom ni ändå inte har vågat hänga ut era, och återgå till ämnet?
Vad är det i takvinkeln da?ACME skrev:#41: Brukar du använda silikon i takvinkeln? Jättebra...
Vit plastlist mot ljusgrå fog. Sådär va, kan man väl säga. Jag trodde du gerade hörnen.
Det ser ju väldigt vitt och fint ut mellan golv/vägg.
Har du inte fler bilder vi kan få se?
Det är målaren som har dragit latexfog och målat ner taket en bit på väggen. Silikon kan inte målas över och möglar mer än gärna.
Vit plastlist mot vita plattor blir bra mycket diskretare än en grå dito, och går bra mycket fortare att sätta jämfört med att såga plattorna i 45°. Jag har nog inte sett en enda plattsättare dom senaste 10 åren som gerar plattorna, och jag har inte mött en enda kund som vill ha det när man har presenterat alternativen och prisskillnaden.
Skär plattorna rakt mot väggen så blir linjen skarp.
Nej, jag har bara den bilden. Vad vill du veta, och vad tillför det trådstartarens ämne?
Vit plastlist mot vita plattor blir bra mycket diskretare än en grå dito, och går bra mycket fortare att sätta jämfört med att såga plattorna i 45°. Jag har nog inte sett en enda plattsättare dom senaste 10 åren som gerar plattorna, och jag har inte mött en enda kund som vill ha det när man har presenterat alternativen och prisskillnaden.
Nej, jag har bara den bilden. Vad vill du veta, och vad tillför det trådstartarens ämne?
ACME skrev:Det är målaren som har dragit latexfog och målat ner taket en bit på väggen. Silikon kan inte målas över och möglar mer än gärna.
Lika fult och troligtvis dolda skärningar mot tak med målad fog som med silicon.
Sen har jag ett citat i från dig ACME angående plastlister/ gerning:
Nja.. En produkt/ett badrum kan hålla god kvalitet utan att vara vacker.
En plattsättning kan göras med något varierande bredd på fogarna och med ytterhörnslister av plast.
Samma plattsättning kan göras med spikraka smala fogar och gerade plattor i ytterhörnen.
Båda varianterna är godkända, har funktionen och lika lång livslängd, men det sistnämnda ser bättre ut och tar längre tid att utföra.
Alla vill att hantverkaren ska leverera det sistnämnda alternativet, men när man tar in ett antal offerter så kommer vissa byggare att räkna med det första alternativet för att få jobbet. Dom levererar ett fackmässigt utfört arbete, men inte mer.
Jag är nog en som föredrar en snygg gir runt ett hörn framför ngn skabbig plastlist, fast en snygg rostfri kan i vissa badrum höja känslan rejält fast billiga är dom knappast eller lätta att gira snyggt för den delen.
En girkapning är svårt när plattorna är olika stora eller olika tjocka, sen är det lätt att det blir fransiga kanter.
Plastlister är ok men hörnplattor är förstås snyggast.
Om man stör sig på fula hörn är det kanske lättast att leta upp en platta med glaserade kanter.
Plastlister är ok men hörnplattor är förstås snyggast.
Om man stör sig på fula hörn är det kanske lättast att leta upp en platta med glaserade kanter.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag har fogat upp hörnen i mina egna badrum med fogbruk och rundat hörnen snyggt och prydligt...
Det tycker jag smälter in snyggare än plastlister, men det är ju också från fall till fall vad som passar bäst.
Det tycker jag smälter in snyggare än plastlister, men det är ju också från fall till fall vad som passar bäst.
Självklart finns det många nivåer på det estetiska vs kostnaden i .t.ex. hörn, vid plattsättningen.
Den någorlunda vettiga hantverkaren för väl en dialog med kunden om de olika alternativen och vad dom kommer kosta i form av arbetsid och material. Sen blir man väl överens om ambitionsnivån och jobbet kan påbörjas.
Alla människor har inte de pengar som behövs för att finslipa allt i huset till 100%, alla är inte ens intresserade ...
Vad det gäller TS fråga;
Jag vet inte vad några ev regler säger, jag vet inte var "normal branchstandard" ligger... Men hade jag gjort det där själv, som den amatör som jag är, hade jag inte varit nöjd utan gjort om.
Den någorlunda vettiga hantverkaren för väl en dialog med kunden om de olika alternativen och vad dom kommer kosta i form av arbetsid och material. Sen blir man väl överens om ambitionsnivån och jobbet kan påbörjas.
Alla människor har inte de pengar som behövs för att finslipa allt i huset till 100%, alla är inte ens intresserade ...
Vad det gäller TS fråga;
Jag vet inte vad några ev regler säger, jag vet inte var "normal branchstandard" ligger... Men hade jag gjort det där själv, som den amatör som jag är, hade jag inte varit nöjd utan gjort om.
Hej!
Jo de har faktikst rättat till det till det bättre.
Tyvärr har vi inte fått någon belysning ännu, så bilderna blir inte så bra.
Men då det är klart hoppas jag kunna lägga upp en ny bild.
Mvh
Fredrik
Jo de har faktikst rättat till det till det bättre.
Tyvärr har vi inte fått någon belysning ännu, så bilderna blir inte så bra.
Men då det är klart hoppas jag kunna lägga upp en ny bild.
Mvh
Fredrik
Hej!
Jo det får man nog säga i det stora hela. Det blir väl aldrig exakt så man tänkt sig men jag tror vi få nöja oss.
Jag ska väl ändå se om man kan få någon utomstående kunnig som kan besiktiga resultatet lite bättre än vad jag kan som t ex fall och brunn mm.
Men jag ska försöka fixa en bild sim visar slutresultatet.
Mvh
Fredrik
Jo det får man nog säga i det stora hela. Det blir väl aldrig exakt så man tänkt sig men jag tror vi få nöja oss.
Jag ska väl ändå se om man kan få någon utomstående kunnig som kan besiktiga resultatet lite bättre än vad jag kan som t ex fall och brunn mm.
Men jag ska försöka fixa en bild sim visar slutresultatet.
Mvh
Fredrik
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Det badrummet tycker jag var snyggt !ACME skrev:
Jag är nu inte den person som är superpetig, men betalar jag mkt pengar för en tjänst så skall den också se bra ut.
Gör jag det själv så skall det se ok ut (jag själv brukar störa mig mer än andra, men i många fall kan jag leva med sådana småmissar som tex en liten glipa i en list).
Funktionellt/kvalitetsmässigt skall det alltid vara bra dock...
/K
Klicka här för att svara