Hej! Vi har nyligen köpt en lägenhet med jättefint helkaklat badrum. Problemet är bara att det står ett gammalt fult badkar i badrummet som vi vill byta ut mot en duschvägg. Vad måste vi tänka på? Vill att det ska gå så enkelt som möjligt. Måste man flytta eller byta blandaren? Hur gör man om avloppet sitter mitt i rummet? Vad måste vi komma ihåg?

...tror att det första ni måste komma ihåg är att minsta lilla fix i ett äldre badrum innebär att ni måste riva hela badrummet för att bygga upp det igen enligt nuvarande regler (med tätningskikt och icke-gjutjärnsbrunnar etc).

Inkaklade badkar är bland det bästa som finns, mycket bättre än senare badkar med såndär sida som man kunde ta bort som är så hopplösa att städa under.
Menar ni att formen är ful, eller att badkaret är 'sunkigt'? Det går att återemaljera badkar (om det är ett emaljbadkar) på plats. Det plus en ny fog kan förvandla ett lite slitet 60-talsbadrum till nytt fräscht och retro badrum istället. (Man kan ju byta kranar också beroende på hur de sitter). Nya detaljer och uppfräschning hjälper mycket!

Redigerat:
Grejen är att det är ett helt nyrenoverat badrum, som de har satt in ett gammalt badkar i. Precis ett sånt du beskriver med sida som går att ta bort. Dessutom är badrummet så litet, så ett badkar får egentligen inte plats. Dusch känns som enda alternativet om man vill få plats med någon hylla eller så (vilket vi vill)

H
Då blir det göra om hela badrummet som tidgare påpekats.
Du har bla fel lutning för golvbrunnen vilken idag är avsett för badkar.
Duschen har en annan lutning på golvet.
Det finns en annan lösning, bla har Gustavberg badkar som både lämpar sig för både bad och duschplats, badkaret enda del har "plan" botten.
Sittbadkar finns ju också i mindre modeller.

• Gilla
liqwid78
  • Laddar…
Sitter avloppet verkligen mitt i rummet eller mitt under badkaret? Om det sitter mitt under badkaret skulle jag nog fundera på en hel skjutdörrvägg. Från vägg till vägg där badkaret nu står.

Nej, avloppet sitter förstås mitt under badkaret. Men badrummet är så litet att det är mer eller mindre mitt i rummet...

Vad jobbigt, nyrenoverat med ett sånt 'fel' badkar.

Nu hittar jag inte det som dök upp när jag sökte igår, men jag kelkooade priser på mindre badkar med tassa, sånahär;
http://www.finabadkar.se/modell millionare 145 cm.html

Och fann att det finns gott om den typen av badkar i mycket 'mindre' modell än vanliga badkar, alltså de kommer 60 bred, 140 lång (eller till och med mindre). Länken jag visar nu är de ganska mycket dyrare, men ett snyggare och mindre badkar kanske kan vara ett alternativ?

Men alltså är det jag som inte kan läsa? men var står det att badkaret är inkaklat?

SophieH: Är badkaret lös eller sitter det inbyggt?
Är det ett löst badkar är det bara att ta bort, blandaren kan kanske bytas beror på hur den är monterad, den kommer att sitta lite lågt men det får ni leva med
Ta gärna ett kort och lägg upp

Det var bara jag som missuppfattade. När hon sa helkaklat badrum med kar trodde jag att hon menade att badkaret var inkaklat också. Hon menade bara att väggarna var helkaklade. Badkaret är löst med en borttagningbar sida.

Om badrummet är så litet så borde det inte vara några problem att byta ut badkaret mot någon form av duschkabin. Måtten 70x90 cm brukar funka fint. Om det är invikbara glasväggar su tänkt som dusch, kan det dock bli problem. Fallet på golvet måste vara bra för att sådana duschväggar ska funka. Men en det finns många andra duschlösningar som funkar även när fallet inte är så bra.

Själv tog vi bort badkaret och satte dit duschdraperi, då kom golvbrunnen utanför men vad gör det. En skrapa kostar inte många kr.

Tack för alla tips! Har tyvärr inga bilder, men just nu verkar det som att vi kommer göra som Raveper säger, fast sätta in glasdörrar (där vattnet kan rinna ut under dörrarna så att det kommer fram till avloppet) istället för ett draperi. Tror ni det kan funka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.