Hej!
Jag har rivit ut allt i tretex på mina väggar och plywood på golvi badrummet.Nu finns det kvar träplankor både på vägg, tak och golv.Nu tänkte jag hyra in hjälp till att gjuta golvet ovanpå plankorna men funderar själv på att sätta våtrumskivor från Byggmax. Träplankorna på väggen är 16mm tjocka och på golvet är dom 20 mm tjocka.
Våtrumskivorna (syntetisk gips) är 900mm bredda och 12mm tjocka. På väggen skall det sitta vitt kakel.

Jag undrar om räcker det med ett lager våtrumskivor utanpå 16mm träplankor för att bära kaklen utan att väggen spricker?Eller skall man sätta 2 lager våtrumsskivor?Det dubblar ju priset så det blir en del pengar:rolleyes:

Allmänt så är badrummet 260x170cm

Jag hade absolut nöjt mej med ett lager. Finns ingen anledning eller krav på att sätta mer.

Rob

Nä så känner jag också.
Även om det är ett trähus så borde det
räcka med ett lager våtrumsskivor.
Jag har satt kakel i köket och där är ett lager med träplanka+gips.
har inga sprickor där.

P
En närbesläktad fråga.
Man man nu vill ha dubbla skivor får man sätta osb bakom våtrumsskivor eller måste sätta två lager våtrumsskivor?

Jag undrar över golvet.Kan man lägga enkel gips på ett träplankgolv
(20mm tjocka) och sedan flyta golvet med rätt lutning? Jag skall lägga 10x10mm 10mm tjocka klinker/marmor plattor?Har tidigare tänkt låta en firma gjuta ett golv.

TheStills skrev:
En närbesläktad fråga.
Man man nu vill ha dubbla skivor får man sätta osb bakom våtrumsskivor eller måste sätta två lager våtrumsskivor?
Om jag inte minns helt fel får du inte sätta ny osb bakom våtrumsskivorna bara sätta på befintligt trä......

Zax skrev:
(20mm tjocka) och sedan flyta golvet med rätt lutning? Jag skall lägga 10x10mm 10mm tjocka klinker/marmor plattor?Har tidigare tänkt låta en firma gjuta ett golv.
Om du har hyfsat tätt mellan bjälklaget så tycker jag inte att du behöver gipsa innan du flytspacklar det. och om du nu lägger gips lägg då golvgips då den e lite styvare....

TheStills skrev:
En närbesläktad fråga.
Ska man följa branschreglerna får man inte sätta träfiberskivor bakom våtrumsskivorna därför att dessa är fuktkänsliga och kan förstöras av ev. fukt.
Sen kan man ju alltid vända på det hela och säga som så att OM fukten tränger in till träfiberskivan så har ju tätskiktet gett vika och då måste man ju ändå göra vid hela konstruktionen och då spelar det ju mindre roll vad som finns bakom.

Skulle jag göra vid mitt eget badrum idag så skulle jag satt plyfa bakom pappersbeklädd gips och sen sett till att göra ett riktigt grymt arbete med tätskiktet.
Då har man garanterat massiv konstruktion bakom att skruva fast diverse inredningar i och slipper det stora problemet med att sätta fast saker med plugg och skruv i enbart våtrumsskivan, som man absolut inte bör göra...och inte får göra enligt branschreglerna.

Zax skrev:
Skulle garanterat bara flytspacklat utan gips under. :cool:

När jag köpte mina skivor,av nån slags skum med glasfibertäkning som äe 20mm.sa dom på 3 olika ställen att det ska vara dubbla våtrumsgips,eller denna jag nu köpte!

Tidux skrev:
När jag köpte mina skivor,av nån slags skum med glasfibertäkning som äe 20mm.sa dom på 3 olika ställen att det ska vara dubbla våtrumsgips,eller denna jag nu köpte!
Låter som det är LIPs board du köpt... är den blå i färgen med ett grått ytskikt ?

Är det denna så sägs det att man kan använda den som är 20mm på reglar med cc600, men det anser jag och många med mig är rent för klent då det sviktar i konstruktionen om man trycker på den.
Deras 12,5mm board ska enligt deras anvisningar ha ett regelavstånd på max cc400.
Rekommendabelt är nog cc300 oavsett tjocklek på board då de ligger på 600mm bredd, och då får man stabilast konstruktion.
Dubbla våtrumsgips på cc600 är bara vansinnigt då dessa är så dyra.
Då är det även i det fallet vettigare att regla upp cc300 och nöja sig med ett lager.

Tjenare Staffanstorp!:p
Känner vi igen tråden?
OOOOO vad sugen jag är att reda ut gällande rekommendationer vid byggnation av våtutrymmen!

Säger bara- kör på!
Men läs gärna på vad som gäller innan det går fel...
Det blir en onödig kostnad om den som bygger inte använder sig av "rätt" teknik för "rätt" materiel!
"badrumsbyggare"

Håller med dig!
regla hellre än att köpa dyra skivor...

Pagno skrev:
Tjenare Staffanstorp!:p
Känner vi igen tråden?
OOOOO vad sugen jag är att reda ut gällande rekommendationer vid byggnation av våtutrymmen!

Säger bara- kör på!
Men läs gärna på vad som gäller innan det går fel...
Det blir en onödig kostnad om den som bygger inte använder sig av "rätt" teknik för "rätt" materiel!
"badrumsbyggare"
Visst är det lustigt...

De tre ställena som säger att man ska dubbla gips eller den där 20mm boarden har ju till viss del rätt OM man har regelavstånd cc600...:rolleyes:
MEN...varför säger de då inte att man hellre reglar upp cc300 och då kan nöja sig med enkel gips, eller att man bör regla med cc300 även om man använder den där 20mm boarden eftersom det garanterat blir stabilast och billigast.

Sen är det ganska så sjukt att det fortfarande på LIPs hemsida står att man ska skruva deras board med specialskruv och bricka när leverantörerna av dem säger att de fått besked från LIP att det numera är testat och godkänt att bara skruva dem med vanliga gipsskruv utan brickor. :rolleyes:
LIP meddelar alltså detta till sina ÅF men ändrar inte på sin hemsida i monteringsanvisningarna.

Skruvar alltid LIP-boarden med bandad skivskruv...
Alltså det Staffanstorp sa, men jag är slö av mig så jag använder en skruvautomat!

Prisvärd att hyra! Max 250:- för en helg samt att 1500 bandade skruv kostar 170-250:-

Tar max 2 timmar att skruva ett badrum som är 10-12 väggmeter..
"badrumsbyggare"

Appropå regleingsavstånd.

Om man tittar i Gyprocs monteringsanvisningar så kan man använda deras 13mm (eller vad den nu är) som enkelskiva om man har cc30 i innervägg, eller i dubbla lager om man har cc60 i innervägg. Alternativt enkelager av deras 15mm skiva.

Men på yytervägg skall man enl. deras instruktioner använda cc60 och dubbla lager osv. Dvs cc30 alternativet finns inte för yttervägg.

Är det en isoleringsfråga, att det blir för mycket köldbryggor med cc30?

Eller fionns det ngn "konstig" våtrumsregel som säger att man inte får ha cc30 i yttervägg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.