Hej, jag håller på och bygger en stuga och är nu på gång med badrum. Är rädd för att jag har haft lite för bråttom.
Det är ett litet badrum på bara 4 kvadrat. Problemet som jag tror att jag har är golvet.
Jag skall ha el-golvvärme och mosaikplattor, Bjälklag på cc60 och 22mm golvspån.
I dags läge har jag lagt golvslingorna och jag har flytspacklat utan armering, men nu kommer jag på... f-n borde jag inte ha lagt en golvskiva över golvspånet innan???
Golvskivan är ju till för att ge böjstyvhet eller hur? Och skydda golvkeramiken mot sprickbildning bland annat. Är det så att golvskivan även skyddar tätskikten från att spricka?
Jag hade tänkt att "bara" använda tätskikt i flytande form, men om man istället använder duk, skulle det göra saken annorlunda.
Om inte annat så får jag antingen:
1 Riva upp skiten och börja om.
2 Skita i mosaiken och i stället lägga in en plastmatta.
3 Flytspackla ett lager till fast med armering.
Alternativ 3 lutar jag åt just nu. Men snälla ge mig råd!

Ja jag vet att amatörer inte borde hålla på, men det är ju så kul!

Man ska inte ha någon platta ovanför golvspånet idag vad jag vet så du borde inte ha några problem.

Jo, men man måste väl ha armering?

Beror på vilket spackel du använt...
Kolla med spackeltillverkaren

Biltemas Litoliv S40 såg ingenting i faktabladet som följde med!

T
Flyt ett lager till så är du på den säkra sidan, glöm inte att prima!

Paul-Staffanstorp
Normalt sett häftar man fast ett armeringsnät på spångolvet innan man flytspacklar när det handlar om träbjälklag.
Kan inte tänka mig att man slipper detta med Biltemas saker...:rolleyes:

P
Primer C och minst 15 mm Lito-spackel. Ingen armering.

Paul-Staffanstorp
Nyfiken ACME... var hittade du den informationen att man slipper armering med deras produkter...:o

Paul-Staffanstorp
Ok...

Googlade själv men hittade inget nämligen.

Är dock imponerad att man inte behöver armera då man behöver det när man använder de större märkenas produkter. :rolleyes:

T
Paul-Staffanstorp skrev:
Ok...

Googlade själv men hittade inget nämligen.

Är dock imponerad att man inte behöver armera då man behöver det när man använder de större märkenas produkter. :rolleyes:

Nja, TM Rotavjämning som är fiberförstärkt behöver ingen extra armering!

P
Du använder väl fel fabrikat på spackel.;)
Med Maxit's Serpo 644 och 4320 behöver du inte armera om ytan är under 10 kvm, och vem vet, kanske är det Maxits pulver i påsarna...Det är ju definitivt inte Biltema's egen tillverkning.

Okej, tack för svaren! Lite villrådig fortfarande faktiskt.
Ska ta mig en funderare.
Ha det!

Paul-Staffanstorp
:D:D

Tydligen arbetar man med fel fabrikat...

Antagligen kör LIP med både byxhängslor och livrem eftersom det behövs enligt deras rekommendationer trots att det är fiberförstärkt flytspackel som dessutom är ett av de dyraste på marknaden...:o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.