2 231 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Golvskiva problem!
Sida 1 av 2
Hej, jag håller på och bygger en stuga och är nu på gång med badrum. Är rädd för att jag har haft lite för bråttom.
Det är ett litet badrum på bara 4 kvadrat. Problemet som jag tror att jag har är golvet.
Jag skall ha el-golvvärme och mosaikplattor, Bjälklag på cc60 och 22mm golvspån.
I dags läge har jag lagt golvslingorna och jag har flytspacklat utan armering, men nu kommer jag på... f-n borde jag inte ha lagt en golvskiva över golvspånet innan???
Golvskivan är ju till för att ge böjstyvhet eller hur? Och skydda golvkeramiken mot sprickbildning bland annat. Är det så att golvskivan även skyddar tätskikten från att spricka?
Jag hade tänkt att "bara" använda tätskikt i flytande form, men om man istället använder duk, skulle det göra saken annorlunda.
Om inte annat så får jag antingen:
1 Riva upp skiten och börja om.
2 Skita i mosaiken och i stället lägga in en plastmatta.
3 Flytspackla ett lager till fast med armering.
Alternativ 3 lutar jag åt just nu. Men snälla ge mig råd!
Ja jag vet att amatörer inte borde hålla på, men det är ju så kul!
Det är ett litet badrum på bara 4 kvadrat. Problemet som jag tror att jag har är golvet.
Jag skall ha el-golvvärme och mosaikplattor, Bjälklag på cc60 och 22mm golvspån.
I dags läge har jag lagt golvslingorna och jag har flytspacklat utan armering, men nu kommer jag på... f-n borde jag inte ha lagt en golvskiva över golvspånet innan???
Golvskivan är ju till för att ge böjstyvhet eller hur? Och skydda golvkeramiken mot sprickbildning bland annat. Är det så att golvskivan även skyddar tätskikten från att spricka?
Jag hade tänkt att "bara" använda tätskikt i flytande form, men om man istället använder duk, skulle det göra saken annorlunda.
Om inte annat så får jag antingen:
1 Riva upp skiten och börja om.
2 Skita i mosaiken och i stället lägga in en plastmatta.
3 Flytspackla ett lager till fast med armering.
Alternativ 3 lutar jag åt just nu. Men snälla ge mig råd!
Ja jag vet att amatörer inte borde hålla på, men det är ju så kul!
Där TS borde ha börjat leta, på Biltema's hemsida...
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Other/se/vatrum.pdf
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Other/se/vatrum.pdf
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tydligen arbetar man med fel fabrikat...
Antagligen kör LIP med både byxhängslor och livrem eftersom det behövs enligt deras rekommendationer trots att det är fiberförstärkt flytspackel som dessutom är ett av de dyraste på marknaden...