Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Man har ju nästan alltid reglar på cc600 när det ska renoveras och då fäller man ju automatiskt in däremellan och får cc300.
Dock räcker det med cc450 och enkelgips eftersom man många ggr idag använder 900 gips vid nyproduktion.
Dock räcker det med cc450 och enkelgips eftersom man många ggr idag använder 900 gips vid nyproduktion.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Inget att ta för givet då detta var standard för några år sedan. För några månader sedan trodde jag också att det var vanlig gipps som gällde och att jag endast behövde sätta det utanpå spånskivorna i badrummet.Paul-Staffanstorp skrev:
Nu vet jag betydligt mer efter att läst på noga.
Ska idag sätta våtrumsgipps, 13 mm Humidboard
Kommer sätta enkelgipps på vissa väggar och dubbelgipps på vägg där dusch finns.
Allt reglat med cc30 och godkänt enligt tillverkaren för den typen av skivor.
mvh Roland
Vägg med dusch sitter reglarna spikade i lecablock.
Även spikade i övre uch undre regel.
Angränsande vägg av putsad lecablocksvägg
Denna vägg är även yttervägg och jag vill ha högre stabilitet i den väggen och ha ett lager så att jag täcker skarvarna från undre lagret.
Finns även lite extra reglar för att fästa duschväggar mm samt för att passa skivskarvar bra.
Har kört med att hellre en regel för mycket än en för lite.
Allt finns även ritat i AutoCad,
lite tokig, kanske.
mvh Roland
Även spikade i övre uch undre regel.
Angränsande vägg av putsad lecablocksvägg
Denna vägg är även yttervägg och jag vill ha högre stabilitet i den väggen och ha ett lager så att jag täcker skarvarna från undre lagret.
Finns även lite extra reglar för att fästa duschväggar mm samt för att passa skivskarvar bra.
Har kört med att hellre en regel för mycket än en för lite.
Allt finns även ritat i AutoCad,
lite tokig, kanske.
mvh Roland
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst. men nu är det 2009 och snart 2010 och dessa regler har gällt sedan sommaren 2007 och har man missat detta bör man nog ta en funderare om inte man ska ta in folk att göra vid våtutrymmena...rolri skrev:Inget att ta för givet då detta var standard för några år sedan. För några månader sedan trodde jag också att det var vanlig gipps som gällde och att jag endast behövde sätta det utanpå spånskivorna i badrummet.
Nu vet jag betydligt mer efter att läst på noga.
Ska idag sätta våtrumsgipps, 13 mm Humidboard
Kommer sätta enkelgipps på vissa väggar och dubbelgipps på vägg där dusch finns.
Allt reglat med cc30 och godkänt enligt tillverkaren för den typen av skivor.
mvh Roland
Ganska naturligt att man tar för givet att det är våtrumsgips som åsyftas idag.
Kan ju med precis som ACME tycka att det känns onödigt egentligen, men det är ju upp till var och en hur mycket man vill lägga ut.
Är det verkligen inget problem med fukten från leca väggen om det är en yttervägg. Jag menar du har satt träreglar direkt på lecastenen, jag hade åtminstonde haft syllpapp däremellan så inte träreglarna kan suga åt sig eventuell fukt som kan finnas/kan komma i lecastenarna. Är jag helt fel ute?
Jag hörde faktiskt av någon som gjort om sitt badrum att man fick ha vanliga gipsskivor om man la på någon speciell matta som tydligen skulle vara bättre än tätskiktet som man rullar på ?!!?!?!?. Mattan var röd! Någon som vet något om det, jag trodde i min enfald att det blev tätt med det vanliga tätskiktet som man rollar på.
Jag hörde faktiskt av någon som gjort om sitt badrum att man fick ha vanliga gipsskivor om man la på någon speciell matta som tydligen skulle vara bättre än tätskiktet som man rullar på ?!!?!?!?. Mattan var röd! Någon som vet något om det, jag trodde i min enfald att det blev tätt med det vanliga tätskiktet som man rollar på.