Hej!

Är det någon på forumet som har några värdefulle tips gällande en våtrumsmatta som är gräsligt ful och inte går att få puts på. Har haft funderingar på att lägga gips direkt på matta och sedan golvklinker men problemet är att golvet säkerligen blir för högt jämfört med övriga utrymmen (golv tröskel etc). Vad är minimal höjd på gipsskiva under klinker samt tips på golvfärg på plastmatta?

Tacksam för svar. Är inte så vidare sugen på att riva upp plastmattan i dagsläget q(;^;)p.

M.v.h/Lars-Åke

T
Lägg klinkern direkt på mattan istället!

tank77 skrev:
Lägg klinkern direkt på mattan istället!
Är detta ok med tanke på alla regler som gäller för våtrum. Är nyfiken för sitter på samma problem själv.

Har ni betongvalv ell träbjälklag? Är de btong golv kan de gå bra annars är nog golvet för mjukt o plattorna släpper, detta kan även hända på betonggolv men efter betydligt längre tid o då beror de på att mattans yta blivit dålig av fixen. Myresjöhus föreskriver väl plastmatta som tätskikt bakom keramik idag tror ja.

coyern skrev:
Är detta ok med tanke på alla regler som gäller för våtrum. Är nyfiken för sitter på samma problem själv.
En toalett klassas inte som ett våtrum. På en toalett krävs det endast tätskikt på golvet. Och det har TS ju redan. :)
Så om underlaget känns hyfsat stabilt och mattan sitter fast ordentligt hade jag införskaffat primer avsedd för icke sugande underlag och sen lagt klinekrs rakt på. Och Iistället för fix finns det färdigblandat kakellim som tar upp eventuella rörelser bättre om nu underlaget kanske rör sig lite.

Ingen elverantör kommer dock lämna garanti på att det håller. Men gör man jobbet själv och är det en liten toalett på 1-2 kvm handlar det inte om några stora summor och då tycker jag det kan vara värt att chansa.

Paul-Staffanstorp
Ser inte var problemet med att riva bort mattan är.

Skulle aldrig lägga klinker på en gammal plastmatta och kan därför omöjligt rekommendera detta heller.

En gammal plastmatta är inte att jämställa med ett godkänt tätskikt !

NEJ... gör rätt från början så spar du både tid och pengar...

Paul-Staffanstorp skrev:
Ser inte var problemet med att riva bort mattan är.

Skulle aldrig lägga klinker på en gammal plastmatta och kan därför omöjligt rekommendera detta heller.

En gammal plastmatta är inte att jämställa med ett godkänt tätskikt !

NEJ... gör rätt från början så spar du både tid och pengar...
Jag hade klinkers på en gammal plastmatta i 8år, som i sin tur satt på en spånskiva, som i sin tur låg på en sandbädd... Var helt och fint till jag en dag ville ha parkett där istället...

Hur menar du att jag hade sparat tid på att riva ut mattan då? :)

På den tiden det gjordes fanns det dessutom inte så utvecklade produkter som det finns idag så jag är förvånad att det höll så länge.

Sen kan man inte jämställa plastmatta med ett godkänt tätskikt men på en toalett räcker det alla dagar i veckan, förutsatt att det är uppvikt på vägg naturligtvis.

Ps. Yrkesmässigt håller jag naturligtvis med dig om att man river ut mattan och "gör rätt" men som privatperson tar jag gärna lite genvägar i mitt eget hus om jag vet att det och samtidigt kan spara några dyrbara timmar av min fritid... :)

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Nu beror det helt och hållet på vad för plast mattan innehåller.

Jag anser då att du bara haft en otrolig tur att det hållt så länge.

Om det inte hållt så hade du fått göra om och då hade det tagit tid och kostat pengar. ;)

De flesta plastmattor blir väldigt sköra med tiden och spricker upp...
Då fyller de knappast någon funktion och det gör även att klinker och fogar kan spricka upp.

Huuur många timmar av din dyrbara fritid sparar du på att låta bli och ersätta mattan med godkänt tätskikt kontra behöva göra om efter en tid då det spricker...
eller ännu värre när du får en vattenskada...:rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.