Hejsan allihop.

Var för någon dag sen och inhandlade en ny blandare och i samma veva bytte jag handfattet. Nu är problemet så att den nya vattenlåset läcker uppåt från den övre packningen. Vad är det jag gör för fel?

Mvh Jim

Du kan ha dragit packningen för hårt eller har den hamnat fel. Plocka isär, smörj packningen med diskmedel och skruva ihop lite lagom hårt.

men det är samma resultat. Jag har även testad med en annan vattenlås men samma syntom. Börjar undrar om det kan vara fel på röret som kommer från handfattet. Den bestor nämligen av kromadplåt och inte plast. Kan det vara orsaken?

Jag förutsätter att packningarna (2 st.) till röret är rätt monterade.

yzoon skrev:
men det är samma resultat. Jag har även testad med en annan vattenlås men samma syntom. Börjar undrar om det kan vara fel på röret som kommer från handfattet. Den bestor nämligen av kromadplåt och inte plast. Kan det vara orsaken?
Att det skulle vara problem för att det är kromad plåt istället för plast tror jag inte men jag gissar att du är inne på rätt spår och att det är själva anslutningen till bottenventilen som är problemet.

Är det ett lite billigare tvättställ där bottenventi ingårl?

I så fall kan jag berätta att jag har monterat ett antal tvättställ av billigare modell där det har varit löjligt svårt att få det tätt just mellan bottenventil och avloppsrör. Första gångerna höll jag på att skruva isär och ihop och kontrollera packningarna i evigheter tills jag till slut med en stor portion tur lyckades få allt att hamna på rätt plats. Efter det öppnar jag inte ens förpackningen till medföljande bottenventil om det är Hafa eller liknande billigare porslin som har inhandlats utan köper en ordentlig bottenventil separat istället.

tipset. Jag har försökt som bara den få ihop det men utan någon resultat. Ska kolla om jag kan ta bort den gamla bottenventilen från föra handfattet. Tack för informationen:)

Kanske packningen inte bottnar mellan bottenventilen och avloppsröret? Till vårt nya fina bubbelbadkar så var det stört omöjligt att få tätt mellan bottenventilen och det vinklade röret till avloppet pga att muttern tappade fästet i gängan och då bottnade inte packningen. Dåligt på helt nytt bubbelbadkar. Det blev till att köpa nytt vinklat rör inklusive packning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.