hejsan håller på med mitt badrum och undrar hur man ska göra med golv brunnen nu har jag satt den så den sitter längst med golvspånet men när jag ska flyttspackla hur ska jag göra då? ska jag flyttspackla en bitt in på golvbrunnen eller hur ska jag göra? någon som har bilder och vissa hur man ska göra detta jag har en jafo brunn snälla hjälp mig

sökt lite men hittar ingen bra förklaring

tack på förhand

Det finns förhöjningsringar du kan köpa, till exempel en på 13 mm (högre ring om du skall spackla tjockare...) sedan spacklar du bara mot ringen... är du med...???

Instämmer - flytspacklet måste ha en viss höjd för att hålla, tror att det var 10 eller 15mm i mitt fall med maxit fibre flow rapid eller vad den hette men är nog lite olika beroende på vilket fabrikat det är. Kraven för att förlägga golvärme är hårdare än om man bara vill ha ett golv tror jag, men i mitt fall ville vi ha det.

för oss var det enklast att förankra brunnen i reglarna och monterings plattan kom i höjd med golvspånet, sen en upphöjnings ring att flytspackla emot. Sen har jag för mig man maskerade av utrymmet närmast brunnen och flöt på nån cm till, efter det byggde vi fallet mot brunn med ett spackel man lade för hand o jämmnade till fallet så det blev bra.

Enda problemet är att det blev så hög bygghöjd, 22mm golvspån, 15 + 15mm flytspackel på högsta stället och slutligen 10mm för fix o klinker - det är ju 62 mm totalt för lite golvärme...

Redigerat:
Du får inte sätta brunnen endast i spånskivan.
Du ska köpa till en monteringsplatta från Jafo som är avsedd för flytspackling.
Såga upp ett hål (300x300mm) i spånskivan, sätt reglar runt hålet på undersidan spånskivan och skruva fast monteringsplattan i dessa reglar.
Sen monterar du din brunn i monteringsplattan och vips har du en godkänd konstruktion där brunnen sittar 12mm över spånskivegolvet och detta helt utan jobbiga förhöjningsringar.

jag har satt golvbrunnen i ett regelverk som man ska göra sedan bara kappat upp hål i golvspånet, sätter man bara förhöjnings ringen på golvbrunnens top??

tack för svaren

Paul-Staffanstorp
spillan skrev:
jag har satt golvbrunnen i ett regelverk som man ska göra sedan bara kappat upp hål i golvspånet, sätter man bara förhöjnings ringen på golvbrunnens top??

tack för svaren
Låter ändå inte rätt tyvärr... :o

Hur kan du göra hål i spånet efter du satt fast brunnen med monteringsplattan?

Det är inte godkänt att försöka förankra brunnen utan att använda monteringsplattan eftersom det inte går att få brunnen att sitta helt ordentligt utan den.
Monterar man plattan så sitter först plattan fast ordentligt i bjälklaget och sen skruvas brunnen i plattan och slutligen flytspacklas det så att den kommer sitta ordentligt fast utan förhöjningsringar.
Detta tillvägagångssätt gör sedan att brunnsmanschett och klämring funegrar ihop och tätskiktet blir hundraprocentigt.

http://www.jafo.eu/pdf/monteringsplatta2.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.