Badrumsrenoveringen är i full gång och vi har ännu inte lyckats bestämma oss vad vi ska ha på väggarna. Kakel och klinkers är det tänkt men det finns ju så mycket att välja på. Vi hade nästan bestämt oss för svart klinker på golvet, men så har jag fått höra flera som ångrat det valet för att det är så svårt att göra rent. Fick med mig en provplatta hem och haft den på golvet i hallen. Kom en del byggdamm på den och när jag skulle göra rent den så blev den först svart och fin, för att sedan torka och se smutsig ut igen. Vågar man välja svart ändå ?

Vill ha mosaik i duschen. Mycket fogar blir det. Hur kommer de se ut om 5-10år ?

En annan fråga. Finns det någon "regel" när det gäller fogfärg. Ska/bör man ha samma på vägg som golv ? Kan man ha vitt kakel med vit fog på väggar och svart klinkers med mörkgrå fog på golv?

T
Bättre att ha en ljusgrå fog till vitt kakel, vit fog i en dusch är ingen hit, blir fort skitig och gulaktig.

Antingen grå fog eller mörkgrå till golvet blir bra.

optimum
Pärlvit är ett alternativ och snarare grå än vit

//

Mörka fogar är generellt att föredra, ljusa blir precis som tank77 skriver skitiga, speciellt i en dusch.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.