AXS
Jag ska bygga om lite i min lägenhet, just nu badrummet, nu är det målat och ganska dålig status på väggarna. Tänkte sätta kakel och klinker. Göra grunden och sen få hjälp med själva plattorna.

Samtidigt fick jag en pall med material som det står "wedi"(http://se.wedi.de/) på, det verkar vara någon byggskiva av hårdskum belagd med någon cement eller typ kolfiber.

Är det bra att använda? Inte?
"Lagligt?"
Gäller försäkringen?
Finns det att köpa i Sverige?

Tacksam för svar då jag inte vill göra bort mig.
 
Mysko... Du fick en pall med byggskivor som du inte vet vad det är?! Sånt händer aldrig mig... Jag har byggt lite väggar av lux-skivor som är något liknande, det gick ju bra- men det beror ju på vad du använder på skivorna.. De är ju inga tätskikt.
 
AXS
Ibland har man tur. :) Det vara faktiskt t o m lagligt! Typ något demo som inte blev av.

Så här ser jag nu att det står:
"Byggskivor för våtutrymmen:
wedi byggskiva Vapor


wedi byggskiva Vapor ska användas som värmeisolering och tack vare den dubbelsidiga beläggningen också som ångbroms i rum med permanent hög luftfuktighet.
wedi byggskiva Vapor är en av de bästa och mest skyddande bärskivor na på marknaden, oavsett om de används i privata eller offentliga dusch- och spaanläggningar. Självklart utgör de samtidigt underlag för kakel och puts."


Eftersom de använder utomlands bör det funka, mer om det är ok om något skulle hända eller om jag ska sälja. Eller om det finns enklare sätt/billigare och jag då ska kasta skivorna.
 
zeus_axel skrev:
Ibland har man tur. :) Det vara faktiskt t o m lagligt! Typ något demo som inte blev av.

Så här ser jag nu att det står:
"Byggskivor för våtutrymmen:
wedi byggskiva Vapor


wedi byggskiva Vapor ska användas som värmeisolering och tack vare den dubbelsidiga beläggningen också som ångbroms i rum med permanent hög luftfuktighet.
wedi byggskiva Vapor är en av de bästa och mest skyddande bärskivor na på marknaden, oavsett om de används i privata eller offentliga dusch- och spaanläggningar. Självklart utgör de samtidigt underlag för kakel och puts."


Eftersom de använder utomlands bör det funka, mer om det är ok om något skulle hända eller om jag ska sälja. Eller om det finns enklare sätt/billigare och jag då ska kasta skivorna.
Golvpoolen i Malmö säljer Wedi-skivor och dessa är avseeda för våtrum. Om dom skivorna heter Vapor i "efternamn" vet jag inte men jag skulle tro det. Lip eller Luxskivor är andra varianter. Dessa använder man istället för kartongklädda gipsskivor. Dom ska dock tätskiktat enligt konstens alla regler.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.