Hej!

Jag undrar kort om någon har erfarenhet av att dra avloppet från tvättmaskin rakt ut på duschgolv? Har precis flyttat in i en bostadsrätt med badrum enligt bifogad bild, och ser framför mig två möjliga dragningar, grönt och blått i bilden. Duschens avlopp är tyvärr mitt i duschrummet och jag ser det inte som acceptabelt att ha en slang ligga ända ut.

Väggarna är kaklade och golvet är plastmatta.

badrum.jpg

Att inte duscha när man tvättar ska väl gå att klara av, men är det funktionellt rent praktiskt? Blir det missfärgat och äckligt på en gång, eller går det bra om man använder duschen till vardags och skurar ur med jämna mellanrum?

Jag tror egentligen inte att den andra dragningen till handfat är realistisk då jag inte får till någon lutning på avloppet förbi t.ex. tröskeln vid dörren, eller behövs ingen lutning?

Lägenheten är nyligen renoverad i övrigt, och vi tänker inte bo kvar tillräckligt länge för att det ska vara aktuellt att bila upp golvet och installera nytt avlopp bara för detta.

Har någon några tips eller erfarenheter av detta problem?

/Daniel

Redigerat:
Om du går in på tex rinkabyrör, www.rinkabyror.se , och väljer "Vita avloppsrör och delar" under kategorilistan så får du fram lite bilder på rör och spillhatt som du kan använda för att bygga ett rörsystem från tvättmaskinen och fram till duschen. Du kan om du vill ha sista röret från vägg till golvbrunnen löst för att sätta den på plats då du ska tvätta alt låta vattnet rinna från vägg till brunnen men då blir det inte så fräscht.

Det kan finnas andra förslag men detta var det första jag kom på.

får du inte plats för TM bredvid toan? Enl ritning skulle det gå ...
enklare att dra en ny elkabel är än en avloppsrör :)
gaia

Kanske inte lämpligt att släppa ut vattnet rätt ut på golvmattan efter en 90 graders tvätt???

Hej, och tack för alla svar. Ritningen är rätt så höftad, det är knappt en rak vinkel i hela rummet :) Men bredvid toan skulle nog tvättmaskinen få plats, dock med en del modifikation.

Jag var mest nyfiken på om det fanns en vettig lösning när allt övrigt var framdraget på motsatt sida toan. Men som stiges säger, inte direkt lämpligt att släppa ut 90 grader på golvmattan.

Det blir vidare funderingar innan det beslutas om det blir någon tvättmaskin överhuvudtaget :)

sledgas skrev:
Hej, och tack för alla svar. Ritningen är rätt så höftad, det är knappt en rak vinkel i hela rummet :) Men bredvid toan skulle nog tvättmaskinen få plats, dock med en del modifikation.

Jag var mest nyfiken på om det fanns en vettig lösning när allt övrigt var framdraget på motsatt sida toan. Men som stiges säger, inte direkt lämpligt att släppa ut 90 grader på golvmattan.

Det blir vidare funderingar innan det beslutas om det blir någon tvättmaskin överhuvudtaget :)
Om tvättmaskinen får plast bredvid toan kan du väl dra avloppet till tvättstället? Borde även kunna ta vattnet därifrån så du slipper dra rör från andra sidan. Blir bara elen då som får gå runt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.