Är det någon som gett sig på att sjuta ett eget handfat? Jag har lite funderingar på detta, framförallt eftersom jag inte hittar ett handfat som passar mig i storlek / form. Jag hittar en del trådar om att gjuta bänkskiva, men då behöver man ju bara en "platt" form. Hur fixar man "djupet", om ni förstår vad jag menar. Jag hade tänkt antingen ett helt kvadratiskt eller ett grunt och ganska platt handfat som bara har lutning mot väggen. Här finns lite exempel på hur jag tänkt. http://www.betongdesign.se/produkt/badrum

Är det bara att bygga en låda med yttermåtten och sen sänka ner en bit som har formen på själva "skålen" ?

Det bästa är att gjuta handfatet "uppochner". Då blir de ytorna som ska synas snyggast. Bygg en låda helt enkelt. I den ställer du "skålen" uppochner sedan armera och på med betong. För att inte skålformen skall flyta upp behöver den pressas ner med något, till exempel en kloss som utgör formen för avloppshålet vilken i sin tur hålls på plats av en tvärslå tvärs formen.

Har själv gjutit stora krukor på detta vis, men där är ju inte precisionen lika blodig som här...

• Gilla
Oxid038
  • Laddar…
Sök på" concrete countertop" på youtube. Där finns massor av filmer som visar hur man gör.

Såg riktigt läckra betongtvättställ på nybyggda hotell Clarion Sign Stockholms gemensamma toaletter. Bor du där så ta en sväng förbi.

• Gilla
MoaSB
  • Laddar…
Skall botanisera runt på youtube, det får väl duga eftersom jag har lite väl långt till Stockholm. Mina tankegångar verkar väl vara ganska rätt, jag tänkte som sagt att man gjorde det upp och ner, och den inre formen fixeras så att det som i slutändan blir ovansidan på handfatet blir tillräckligt tjockt och samtidigt att formen inte flyter upp.

Skall man bygga av formplywood eller finns det något alternativ? Jag antar att man behöver armera på något sätt, jag vill ju inte göra godset för tjockt och klumpigt. Vad är rimlig godstjocklek? Kan man komma undan med 15 mm?

Vet inte vad som är rimligt men Betongdesign vill inte göra tunnare än 40mm om det ska vara urtag i det. En slät skiva kan de göra 20mm om man vill.

Man får väl helt enkelt göra ett försök eller två. Funderade även på om man skulle kunna bygga i trä, t.ex. något ädelträ, men vet inte hur stor risk det är att trät krymper/sväller så att fogarna spricker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.