Jag vill ha puts i badrummet, på väggar som är "torra" våtrumsväggar( Dvs inte direkt utsatta för vatten i annat än ångform). De vattenutsatta väggarna skall kaklas och tätskiktas enligt branschpraxis.Problemet är att jag inte hittar någon branschpraxis gällande våtrum och puts?
Vilken form av tätskikt fäster puts på? Någon som har erfarenhet av detta?

Väggen är en en träregelkonstruktion utan plastfolie och godkända gipsskivor.
Golvet är gjuten betongplatta.
Enligt försäkringsbolaget är det ok med puts vid en eventuell skadereglering.

Vi har heydi vattentätt system på våra väggar i badrum, dock är det putsat på litexskivor och lecaväggar. Detta blir vattentätt men inte ångtätt vilket vi inte vill ha då det är yttervägg under mark. Det är som puts i med gummikaraktär. Ska du ha träkonstruktion tror jag inte det är problem att få denna typ av puts att fästa om du slammar i tunna skikt först.

Efter kontroll med tillverkaren så forskas det jus nu i ett system med puts i våtrum med gipsvägg. problemet är tydligen att få det att sitta kvar på väggarna.
Vi är ett - två år för tidiga i vårt önskemål om "putsad fondvägg" i badrum.
Kommer dock att testa att måla med färg inblandad i spackel. Det skall enligt försäljaren ge en toktuff stuktur, grövre än den sandinblandade färgen som jag tänkte som substitut för putsen.
Skall bli oerhört spännande att se hur det fungerar.

bygg väggar av lecablock om du har en betonggolv att ställa block på ....och putsa :)
gaia

Jag blandade plastfärg och vanligt spackel till valfri putskonsistens och "putsade" väggarna med i vår källare, invändig vanlig gipsvägg. Fick rekommendation att göra så från "putsguru". Lättarbetat, billigt och har hållit sig jättefint.
/Marie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.