14 655 läst ·
24 svar
15k läst
24 svar
Golvbrunn träbjälklag
OT: När man använder en Purus Multiplatta som den på bilden i kombination med en 13mm förhöjning så bygger förhöjningen endast ca 5mm ovanför plattan, det för att det är ett inbyggt fall i själva plattan...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... lite fel av mig då... sorry... :blushing:nino skrev:
Tog förgivet lite att den fungferade som Jafo vilka jag arbetar med... :|
Men i övrigt är det likvärdig funktion då.
Paul: det var inte menat till dig...
Den funkar precis så som du skriver, bara det att det är ett inbyggt fall i plattan som gör att förhöjningsringen inte bygger 13mm över golvspånet (om plattan är monterad i höjd med spånet) utan endast 5mm
Den funkar precis så som du skriver, bara det att det är ett inbyggt fall i plattan som gör att förhöjningsringen inte bygger 13mm över golvspånet (om plattan är monterad i höjd med spånet) utan endast 5mm
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... men en nyfiken följdfråga på det då... :blushing:nino skrev:
De flesta flytspackel mig veterligen kräver minst 12mm på träbjälklag för hållfastheten och hur går det då ihop när den endast sticker upp 5mm.
På Jafo sticker den ju upp vad som behövs för att kunna flytspackla upp i nivå med ovankanten...
Tvingas man på Purus att använda förhöjningsring ?
I så fall tappar man ju poängen med det inbyggda fallet i plattan... :S
Ja jag ringde ju till purus och frågade 
Jag ville ju att dom skulle göra en förh.ring som var 18mm men det tyckte inte dom..
Man använder 13mm klackarna och flyttar upp plattan och spacklar emot, då slipper man förh.ring och fallet blir kvar , plattan är gjord i ABS plast så primer fäster på den (sidorna) det finns även hål att stoppa in armeringen i Annars använder man den äldre modellen av monteringsplatta, multiplattan funkar ju både till plast och rostfria brunnar och även den mindre spygatten
Jag ville ju att dom skulle göra en förh.ring som var 18mm men det tyckte inte dom..
Man använder 13mm klackarna och flyttar upp plattan och spacklar emot, då slipper man förh.ring och fallet blir kvar , plattan är gjord i ABS plast så primer fäster på den (sidorna) det finns även hål att stoppa in armeringen i Annars använder man den äldre modellen av monteringsplatta, multiplattan funkar ju både till plast och rostfria brunnar och även den mindre spygatten
Nej, purus och jafo funkar lite olika...
Man höjer själva monteringsplattan 13mm över golvspånet, så spacklar man upp till kanten på monteringsplattan.
På jafo höjer man väl själva brunnen 13mm över monteringsplattan?
Man höjer själva monteringsplattan 13mm över golvspånet, så spacklar man upp till kanten på monteringsplattan.
På jafo höjer man väl själva brunnen 13mm över monteringsplattan?
Har alltid fått höra att jag är dålig att förklara... 
På dom gamla monteringsplattorna satt man i en förhöjning i brunnen som byggde 13mm, då spacklade man över hela monteringsplattanplattan med 13mm, dom här monteringsplattorna är också 22mm och ligger i samma nivå som golvspånet.
Den nya multiplattan har som sagt ett inbyggt fall, sätter man i en 13mm bygger den ca 5mm över golvspånet förutsatt att man monterar den på reglarna, plattan är 22mm.
Då måste man istället använda klackarna och höja hela plattan 13mm
Hade för mig att det fanns en ring att montera mellan platta och brunn på jafo? är det inte den monteringsplattan som är vändbar? så man fyller hela plattan med spackel? och använder andra sidan av plattan som är slät om det ska vara för våtrumsmatta?
Jag har alltid använt förh.ring på 13mm och kastat bort klackarna så därför uppstod det här problemet för mig... dom flesta kanske använder klackarna och har aldrig kommit i det här problemet...
Hoppas ni förstod nu :S
Menar du att jag skrev allt det här i onödan???
På dom gamla monteringsplattorna satt man i en förhöjning i brunnen som byggde 13mm, då spacklade man över hela monteringsplattanplattan med 13mm, dom här monteringsplattorna är också 22mm och ligger i samma nivå som golvspånet.
Den nya multiplattan har som sagt ett inbyggt fall, sätter man i en 13mm bygger den ca 5mm över golvspånet förutsatt att man monterar den på reglarna, plattan är 22mm.
Hade för mig att det fanns en ring att montera mellan platta och brunn på jafo? är det inte den monteringsplattan som är vändbar? så man fyller hela plattan med spackel? och använder andra sidan av plattan som är slät om det ska vara för våtrumsmatta?
Jag har alltid använt förh.ring på 13mm och kastat bort klackarna så därför uppstod det här problemet för mig... dom flesta kanske använder klackarna och har aldrig kommit i det här problemet...
Menar du att jag skrev allt det här i onödan???
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo det är alldeles rätt och det var bara jag som rörde ihop det eftersom rörläggaren strulade på ett av de sista jobben och köpte en Purus när jag ville ha en Jafo och det rörde till det för mig nu... :blushing:nino skrev:Har alltid fått höra att jag är dålig att förklara...
Menar du att jag skrev allt det här i onödan???![]()
Jag gillar liksom inte Purus klämringar...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden