Hej,
Vi skall snart göra slutbesiktning på vår renovering av sommarhuset. När vi var där i helgen så upptäckte vi att det var obefintlig lutning i badrummet, eftersom vatten kom ut på stora delar av golvet när vi duschade. Vattnet rann inte ned mot brunnen.

Vi har påtalat detta för hantverkaren/entreprenören som håller med om att lutningen inte är ok och säger att plattläggaren skall göra om. Hans förslag är - som jag förstår det - att han tar bort klinkersplattorna, fyller på med mer fästmassa och lägger på kaklet igen.
Efter lite efterforskningar låter detta som att det inte är i linje med gällande branschregler. Dvs man måste göra om även fuktspärr. I vissa forum etc så har jag även läst att man måste göra om HELA badrummet.

Vi är mao i en lite prekär situation eftersom slutbesiktning är nästa vecka och vi vill så klart få ett OK badrum men samtidigt kunna flytta dit snarast för sommaren. Är det någon som vet med säkerhet vad som är minsta möjliga åtgärd (inom bransch/försäkringsnormer) för att åtgärda ett felaktigt fall på ett klinkersgolv?

Många desperata tack på förhand!
/F

Att fylla på med fix (hur skulle han få bort plattorna utan att skada tätskiktet förresten?) skapar inget fall på tätskiktet. Vatten kan ta sig åt fel håll under plattorna.

Det där är verkligen inte OK. Han får riva och börja om från scratch! Fallet byggs upp redan när man flytspacklar.

Tack för snabbt svar consensus. Det är samma slutsats som jag (som total lekman) kommit fram till efter diverse letande efter information.

Men skulle det vara ok (enligt normer) att endast göra om golvet - inkl tätskikt - eller måste man göra om heeeela badrummet, inkl väggar och tak..?

T
freddan007 skrev:
Tack för snabbt svar consensus. Det är samma slutsats som jag (som total lekman) kommit fram till efter diverse letande efter information.

Men skulle det vara ok (enligt normer) att endast göra om golvet - inkl tätskikt - eller måste man göra om heeeela badrummet, inkl väggar och tak..?
Jupp, HELA badrummet!

taket behöver du väl inte göra om...
tyvärr är det nog så att allt måste göras om
Du kommer säkert att få ett förslag om ekonomisk kompensation, tar du en sån så se till att få hjälp av en jurist så ni kan skriva att det endast gäller fallet inget annat ifall det uppstår fler fel

Paul-Staffanstorp
Backar upp tank77...
Finns ingen annan RÄTT lösning mer än att göra om allt... både väggar och golv.
Tyvärr !

Paul-Staffanstorp skrev:
Backar upp tank77...
Finns ingen annan RÄTT lösning mer än att göra om allt... både väggar och golv.
Tyvärr !
Om nu inte tätskiktet är gjort med dukar. Då finns det en god chans att man kan klara att göra om golvet utan att riva ner allt på väggarna.

Ett Tätskik får aldrig ha ett bakfal,l det måste alltid ha ett svagt fall mot brunnen. Om det har de så kan man förbättra fallet genom spackla på det bef klinkergolvet, då måste man andvända en produkt som tål 100% relativ fuktighet dvs Fix.(Ardex har ett spackel som dom säger tål 100%) Detta blir svårt om golvet är stort och fix inte är framtaget för ändamålet. Ett bra knep är att kamma ut fix på hela golvet förutom just i själva duschplatsen, efter att fixet torkat går man in och spacklar igen ränderna efter fixkammen med en vanlig bredspackel. du har nu höjt golvet på utsidan om duschzon med ca 8mm. Nu är det bara att spackla ett fall från fixet och ned mot brunn.

Paul-Staffanstorp
RobZombie skrev:
Om nu inte tätskiktet är gjort med dukar. Då finns det en god chans att man kan klara att göra om golvet utan att riva ner allt på väggarna.
Du kan ju inte lägga på för att bygga fall ovanpå duken och väggdukarna brukar ju gå ner och ut på golvet så det lär bli svårt tycker jag...

Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan ju inte lägga på för att bygga fall ovanpå duken och väggdukarna brukar ju gå ner och ut på golvet så det lär bli svårt tycker jag...
Har inte sagt att det är lätt men är det duk så finns det en chans att man klarar att plocka nedre raden kakel på vägg utan att skada tätskiktet och då är det inga problem att fixa till golvet och skarva nytt tätskikt mellan golv och vägg.

Sen hänger det naturligtvis lite på hur länge fixet har fått härda. Går man in och river bara ett par dagar efter plattsättningen så att fixet inte har härdat ordentligt borde det gå att plocka ner utan att skada även om det sitter ett rollat tätskikt.

Jag har lyckligtvis ingen egen erfarenhet att riva ut den omfattningen och försöka bevara tätskikt på det viset men jag har råkat ut för att behöva byta enstaka plattor (pga sprickor eller andra småskavanker som man inte upptäckt förrän efter fogning) och då har det inte varit några problem att byta utan skada tätskiktet.

Gör om, gör rätt. mao golv och vägg.

Verkar vara hur många klåpare som helst som ger sken av att vara hantverkare/entreprenörer. Om man anlitar en person med ringa erfarenhet måste man själv vara på hugget och kontrollera att allt blir rätt. När det gäller badrummet är flytspacklingen som ska står för fallet en av de kritiska punkterna. Här bör man nog som beställare kräva av hantverkaren att allt dokumenteras och kontrolleras innan nästa steg görs.
Visst går det att lägga ett nytt klinkerlager ovanpå, men om fallet är uppbyggt fel från början är detta inget som rekommenderas. Ett nytt klinkerlager kan lägga om man är missnöjd med läggningen eller att man gjort ett felaktigt val.

Verkar vara hur många klåpare som helst som ger sken av att vara hantverkare/entreprenörer. Om man anlitar en person med ringa erfarenhet måste man själv vara på hugget och kontrollera att allt blir rätt. När det gäller badrummet är flytspacklingen som ska står för fallet en av de kritiska punkterna. Här bör man nog som beställare kräva av hantverkaren att allt dokumenteras och kontrolleras innan nästa steg görs, Visst går det att lägga ett nytt klinkerlager ovanpå, men om fallet är uppbyggt fel från början är detta inget som rekommenderas. Ett nytt klinkerlager kan lägga om man är missnöjd med läggningen eller att man gjort ett felaktigt val.

Paul-Staffanstorp
RobZombie skrev:
Har inte sagt att det är lätt men är det duk så finns det en chans att man klarar att plocka nedre raden kakel på vägg utan att skada tätskiktet och då är det inga problem att fixa till golvet och skarva nytt tätskikt mellan golv och vägg.

Sen hänger det naturligtvis lite på hur länge fixet har fått härda. Går man in och river bara ett par dagar efter plattsättningen så att fixet inte har härdat ordentligt borde det gå att plocka ner utan att skada även om det sitter ett rollat tätskikt.

Jag har lyckligtvis ingen egen erfarenhet att riva ut den omfattningen och försöka bevara tätskikt på det viset men jag har råkat ut för att behöva byta enstaka plattor (pga sprickor eller andra småskavanker som man inte upptäckt förrän efter fogning) och då har det inte varit några problem att byta utan skada tätskiktet.
Håller med dig ! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.