Är det nån här på forumet som använt Lafarges våtrumsskiva? Den heter WAB (Wet Area Board) är orange till färgen och säljs bland annat på Byggmax.
Ytan är behandlad så att den inte släpper några otäcka glasfibrer som tex Humidboarden eller Glasroc, kändes väldigt trevlig när man tog på den. Men hur är den när man skär/sågar och surfar i den? Lika illa som dom andra eller..........vore kul att höra om nån har några erfarenheter.........
 
Jag kommer att ha erfarenhet av den om några dagar, återkommer.
 
jag har lite erfarenhet. Har bara börjat montera skivorna och än så länge tycker jag att dom funkar. Lite hårdare och så väger dom mer. Vi skär våra skivor och knäcker dom, precis som en vanlig gips,
 
Jag märkte inget särskilt när jag jobbade med dem.
 
tihimas skrev:
Jag märkte inget särskilt när jag jobbade med dem.
Det tar jag som ett gott betyg...........
Humidboarden och Glasrocen kan man ju inte ens flytta på bygget om dom står ivägen, utan att det börjar sticka i halsen.....
 
Jag har precis satt upp mina skivor. Det funkade jättebra och var lätta att sätta upp. Dock sprack/bucktade det ut runt en del skruvskallar men det var nog mest jag som var orsaken till det. Jag drog nog skruvarna lite hårt men man lär sig. En annan sak var att jag hostade rätt mycket efteråt så änvänd ett riktigt andingsskydd och inte ett vanligt dammfilter.
 
  • DSCN3383.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
WAB skivorna är väl inte godkända som våtrumsskiva?
Så här skriver Byggmax på sidan för WAB skivan.:
-------------------------------
Svenska tester:
Ovanstående tester kommer att kompletteras med motsvarande tester på SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut).
Dessutom är BKR (Byggkeraikrådet) är kontaktat, och skivan kommer att tas upp som godkänd i BKR:s produktsammanställning inom kort. (bkr.se).
-------------------------------------------------------


Vågar man då använda dem?
 
Jag har satt upp nämnda WAB-skivor i hela mitt badrum, förutom en vägg där jag har en annan (minerit?) skiva. Allt gick som en dans med WAB-en, bara till att skära och knäcka som vilken gipsskiva som helst. Lite värre att trimma kanterna tack vare glasfiber armeringen, men det är mycket snarlikt. Mineritskivan däremot, där märkte man skillnad. Tung som bly, och nästan omöjlig att bearbeta med de amatör verktyg jag har hemma, dvs kniv & fogsvans.

Jag håller med om att utbuktningar runt skruvskallar förekommer, likaså mycket knastrande ljud en bra stund efter när man har satt skivan i lite spänn av en eller annan anledning. Jag lärde mig så småningom att hamra in alla sidor riktigt med hammare och en regel som underlägg innan man började skruva. Detta för att skivan ibland hellre tenderar att knäckas än att dra in en längre sida som är lite i kläm.

En del glasfiberstickor fick man, särskilt när man av någon anledning drog handen över kapade sidor, men tyckte inte jag kände något i hals eller liknande, då de knappast verkade dammande?
 
Luther skrev:
Hade WAB-skiva i i mitt badrum, gick på denna länk:

[länk]

Kan inte tolka det annorlunda än att den är godkänd!
OK. Vad bra. Då har Byggmax inte hunnit uppdatera sin hemsida.

Byggmax skriver CC45 medan Gyproc för sin våtrums-gipsskiva skriver CC30, när man sätter ett lager 13 mm skiva.
Är ju lite konstigt?
Kan Lafarge skiva verkligen vara så mycket styvare och starkare än Gyprocs?
 
Paul-Staffanstorp
ohlgren skrev:
OK. Vad bra. Då har Byggmax inte hunnit uppdatera sin hemsida.

Byggmax skriver CC45 medan Gyproc för sin våtrums-gipsskiva skriver CC30, när man sätter ett lager 13 mm skiva.
Är ju lite konstigt?
Kan Lafarge skiva verkligen vara så mycket styvare och starkare än Gyprocs?

Då får du nog läsa en gång till för cc450 gäller vid DUBBLA lager gips... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Då får du nog läsa en gång till för cc450 gäller vid DUBBLA lager gips... ;)
Du har rätt. Jag vete fasen hur jag läste.
 
Hej,
Vilket spackel ska man använda för att spackla skarvarna mellan Lafarge WAB skivor?
Hur går man tillväga när man spacklar dessa skarvar?

mvh / swepeho
 
Själva springan kan du ha akrylfog i. Fördjupningen mellan 2 skivor behöver du inte spackla eftersom du fyller ut det med fix vid kaklingen. Om du skall spackla där du sedan skall hänga kakel så måste du använda cementbaserat spackel (våtrumsspackel klarar tydligen inte tyngden från kakel).
 
Hej,
Nu var jag inte riktigt med, amatör som man är. Man måste väl spackla så att väggarna är helt släta innan man lägger på själva fuktspärren. En WAB skiva måste väl också ha samma typ av fuktspärr som den man gjorde med gamla gipsskrivor som hade papper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.