Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
I offerten står det inget om ROT-avdrag och den är på 24.000:- inkl moms. VVS-killen berättade för mig över telefon att arbetskostnaden var 16250:- (minns ej om detta var inkl. el. exkl. moms), men det är i a f inan ROT-avdraget är gjort.
Jag undrade eftersom jag skulle nyttja ROT-avdrag och ville se så att vi hade tillräckligt mycket kvar att utnyttja...
På fakturan står det 24.000 inkl moms och arbetskostnaden är 8800 inkl moms innan rotavdraget är gjort. Materialkostnaden är 15200:- inkl moms.
Om vi då låtsas att arbetskostnaden på offerten var inkl. moms, ger det en skillnad på 7450: mot kostnaden på fakturan-... Eftersom fakturan fortfarande är på 24000:- innebär det att materialkostnaden plötsligt gick upp med 7450:-...
När arbetskostnaden blev mycket billigare, fyllde man på materialkostnaden för att komma upp i 24.000:-... Är inte detta aningens svinigt?
Materialet man använt är ungefär:
Två blandarbrickor.
Två klämringskopplingar, "tvättställsventil", gummimuff för att ansluta tvättställ till avloppsrör.
Klosettanslutning
3 st HTP avloppsdelar
2 gummimuffar för att fälla in grenrör på befintlig gjutjärnsstam.
ca 10 presskopplingar
silikon
nån skruv och plugg
Allt detta för ca 15000:- ink moms?
Jo, jag ska ta ett lugnt snack med killen i morgon och höra vad han säger...
Jag undrade eftersom jag skulle nyttja ROT-avdrag och ville se så att vi hade tillräckligt mycket kvar att utnyttja...
På fakturan står det 24.000 inkl moms och arbetskostnaden är 8800 inkl moms innan rotavdraget är gjort. Materialkostnaden är 15200:- inkl moms.
Om vi då låtsas att arbetskostnaden på offerten var inkl. moms, ger det en skillnad på 7450: mot kostnaden på fakturan-... Eftersom fakturan fortfarande är på 24000:- innebär det att materialkostnaden plötsligt gick upp med 7450:-...
När arbetskostnaden blev mycket billigare, fyllde man på materialkostnaden för att komma upp i 24.000:-... Är inte detta aningens svinigt?
Materialet man använt är ungefär:
Två blandarbrickor.
Två klämringskopplingar, "tvättställsventil", gummimuff för att ansluta tvättställ till avloppsrör.
Klosettanslutning
3 st HTP avloppsdelar
2 gummimuffar för att fälla in grenrör på befintlig gjutjärnsstam.
ca 10 presskopplingar
silikon
nån skruv och plugg
Allt detta för ca 15000:- ink moms?
Jo, jag ska ta ett lugnt snack med killen i morgon och höra vad han säger...
Tycker absolut du ska ifrågasätta materialkostnaderna och går dom inte med på det så bestrid fakturan. För den lilla materialmängd dom använt så kan dom glömma att det kostar 15000.
För det andra, var det inga fler du tog in offert ifrån?
För det andra, var det inga fler du tog in offert ifrån?
ja man förvånas väldeliga här.........det pratas om en "offert" som nämns vara svindyr och ändå får de börja med jobbet och nu är det klart och då ska det tjafsas om priset? HALLLÅÅÅÅÅÅ
Inte konstigt de saftar priserna för uppenbarligen finns det dom som sitter med skygglapparna på och detta är inte enkom riktat mot trådskaparen för det här förekommer ju hela hela tiden..........Att inte folk lär sig........Man måste använda offerten till det den är avsedd för, syna och jämföra priser och känns det dyrt så tar man in fler offerter och jämför. Den blyge och timide svensken måste bli stenhård på sånt här, annars kommer de här otydliga och ofantliga debiteringarna aldrig att försvinna. Ifrågasätt hela tiden ! Man är aldrig besvärlig !
Inte konstigt de saftar priserna för uppenbarligen finns det dom som sitter med skygglapparna på och detta är inte enkom riktat mot trådskaparen för det här förekommer ju hela hela tiden..........Att inte folk lär sig........Man måste använda offerten till det den är avsedd för, syna och jämföra priser och känns det dyrt så tar man in fler offerter och jämför. Den blyge och timide svensken måste bli stenhård på sånt här, annars kommer de här otydliga och ofantliga debiteringarna aldrig att försvinna. Ifrågasätt hela tiden ! Man är aldrig besvärlig !
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Du har helt rätt i det du säger och jag är väl medveten om att jag har gjort bort mig och stressat genom besluten lite. Vi hade precis sparkat en annan firma som inte skötte sig och vi skulle ha barn 3 månader senare och ville gärna ha badrummet klart tills dess.Blecktrumman skrev:ja man förvånas väldeliga här.........det pratas om en "offert" som nämns vara svindyr och ändå får de börja med jobbet och nu är det klart och då ska det tjafsas om priset? HALLLÅÅÅÅÅÅ
Samtidigt är jag lite förbannad över att en VVS-firma kan räkna så grovt fel på ett jobb. Jag har ju själv svårt att uppskatta hur lång tid hantverkarna behöver på sig för att utföra momenten i ett arbete och när jag vill ha reda på hur de räknat och arbetsledaren/säljaren säger till mig att arbetskostnaden är 16250:- ifrågasätter jag inte det. När det sen står på fakturan att man arbetat mycket fortare, men ändå vill ha sina 24.000:-, känns det fel. Visst att "arbetsledaren" kan upskatta arbetsinsatsen lite fel, men då kan man väl inte "fylla upp" fakturan med materialkostnad för att priset på fakturan ska överrensstämma med offerten? Eller är det helt enkelt så det funkar?
Jag är beredd att betala extra för att få ett fast pris som aldrig kan sticka iväg, men det måste väl vara inom rimliga gränser.
Jag tycker du ska stå på dig om att arbetskostnaden ska vara den avtalade eftersom detta påverkar rot-avdraget. Det är INTE skattemässigt, molariskt eller etiskt fel att ett fast jobb som tagit kortare tid än beräknat får ett högre timpris. Materialet har inte blivit dyrare!
Verkar som lite vilda western hela affären, har du en skriftlig offert så går det ju att bestrida den annars är får du katalogisera den som en läropeng.Björn_Nilsson skrev:Du har helt rätt i det du säger och jag är väl medveten om att jag har gjort bort mig och stressat genom besluten lite. Vi hade precis sparkat en annan firma som inte skötte sig och vi skulle ha barn 3 månader senare och ville gärna ha badrummet klart tills dess.
Samtidigt är jag lite förbannad över att en VVS-firma kan räkna så grovt fel på ett jobb. Jag har ju själv svårt att uppskatta hur lång tid hantverkarna behöver på sig för att utföra momenten i ett arbete och när jag vill ha reda på hur de räknat och arbetsledaren/säljaren säger till mig att arbetskostnaden är 16250:- ifrågasätter jag inte det. När det sen står på fakturan att man arbetat mycket fortare, men ändå vill ha sina 24.000:-, känns det fel. Visst att "arbetsledaren" kan upskatta arbetsinsatsen lite fel, men då kan man väl inte "fylla upp" fakturan med materialkostnad för att priset på fakturan ska överrensstämma med offerten? Eller är det helt enkelt så det funkar?
Jag är beredd att betala extra för att få ett fast pris som aldrig kan sticka iväg, men det måste väl vara inom rimliga gränser.
Klicka här för att svara