Hej!

Ska till å klinkra badrummet men våndas lite pga av 45x45cm plattor. Vill skapa lite mer självförtroende innan jag börjar så jag vill höra lite tips för att få det så bra som möjligt.. Vars är smartast att börja, närmast duschfallet lr längst bort? mycke/"lite" fix? lägga fix på både golv och platta? "stress" lägga så man hinn sjustera eftersom lr en å en noga?

Redigerat:
Till så stora plattor ska du sätta fix både på plattorna och på golvet såvida du inte använder flytfix (som är lite rinnigare, då räcker det med att sätta på golvet). Använd en fixkam med ganska grov tandning. Beror iofs på plattans tjocklek också men jag skulle tro att 8mm borde funka rätt bra!
Ang var du ska börja så hoppas jag verkligen inte att du tänkt lägga 45x45 i duschen där du har fallet... där rekomenderas max 20x20 men helst inte större än 10x10...

Stora plattor brukar jag lägga fix på plattan också, ju större platta ju svårare att justera så 45x45 bör Du har ett plant underlag för sen är det "bara" att lägga dom i fixet. Blir det fel så tar jag upp den helt och börjar om, blanda lite fix i början så Du får till det bra innan fixet torkat.
Jag har gjort så att jag mäter å kollar hur plattorna syns när man kommer in och vistas i rummet. Vill inte ha småbitar av plattor som syns, vill ha fogen så den känns rätt (heter det symmetrisk kanske?) den ska inte störa ögat.
Ser man från vägg till vägg skulle jag börja med en rad i mitten så jag får lika stora plattor längs väggarna där jag måste skära dom.
Jag vill gärna ha en hel platta och en rak rad in i rummet från dörren osv osv.

puffalina. ne, duschfallet ska jag givetvis inte ha 45x45 i.

Jan-Å. Jo, jag håller med, dock tycker jag också att det skulle se bra ut att lägga hela plattor runt dusch hörnan.

Mer bra tips! :)

T
vandame skrev:
puffalina. ne, duschfallet ska jag givetvis inte ha 45x45 i.

Jan-Å. Jo, jag håller med, dock tycker jag också att det skulle se bra ut att lägga hela plattor runt dusch hörnan.

Mer bra tips! :)
Ja, självklart ska du utgå ifrån duschhörnan och du ska minst använda 10:ans kam!

tank77. Tack, blir att handla ny kam då jag bara sitter på 8ans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.