Badrum
katos: Spikband och gängstänger på sidorna så kan du justera höjden och fallet.
Bohhaa: Kör med cascos våtrumsspackel köpt på Bauhaus är precis som vanligt spackel inga svårigheter alls att slipa
BigGitt: Spola genom är inte samma som att släppa genom full flöde! Kolla det först innan du kostar på dig nåt mer.
tank77: Vit fog på vägg är aldrig att föredra då den snabbt blir skitig och kan även gulna. Det är därför man använder en ljusgrå fog istället. Och svarta eller mörkgrå fogar på golvet blir snabbt vita efter ett tag utav kalket i vattnet samt hudrester från när man duschar. Därför brukar det köras med en grå fog på golvet.
Björn_Nilsson: Är det sk finsats går det fint med maskinen... Mitt golv skiktade sig mellan finsats och betong och mina 10 cm försvann lätt... Men det tar ju en liten stund och det blir ju mycket sten att bära ut.
dannyowl: Ser inga problem med vad dina hantverkare har gjort. Det ser ju tätt ut och inget talar för att det inte skulle vara det. Sen om de följt monteringsanvisningar till punkt och pricka tycker jag spelar mindre roll. Det är ju inte anvisningarna som håller badrummet tätt, det är ju oftast tryckta på papper som är ganska vattengenomträngligt.:S
kakelmannen: Oftast om man slår sönder plattan ordentligt så kan man peta bort bitarna utan att skada tätskiktet. Men man får undvika att försöka skrapa bort fixet. Sen när du trycker fast den nya plattan så får du blanda fixet löst så att det flyter ut ordenligt under plattan med tanke på att det gamla fixet ligger kvar samt att plattan inte bygger för högt.
nino: inte i det här fallet, enligt ardex mont.anv. ska folien dit först sen manschett det är olika från olika tillverkare
Rebeckaf: Tjena! Vad tror ni att det är för sten i det här badrummet? Skulle vilja göra något liknande i mitt nya spabadrum. :D Fler tips för att få till stilen? Någon som gjort något åt det här hållet och vill dela med sig bilder? [bild]
sloman123: Sen en annan sak. Vi hade bestämt oss från början att ha handfatet på ena sidan av badrummet och toa och duschhörna på andra sidan långväggen. Men de ringde när de börjat renovera och föreslog att vi skulle ha allt på samma vägg för att det skulle bli bättre och snyggare. Okej sa jag efter att ritat upp en bild av det i huvudet, kör på det. Nu när rör och duschvägg sitter på
KingHippo: Tack för svar! Då får det bli en annan lösning, lutar åt en kort vägg på ena sidan och dörren i den andra med regeln.
aöaöa: Hej alla glada"byggare".. undrar över en sak, det är så här att jag håller på å renovera mitt badrum. idag ligger det en plastmatta där som luggit sedan 1979. med andra ord så sitter den som berg. hur får jag bort denna matta på enklaste sätt? då jag fått bort mattan så brukar ju det alltid finnas kvar limmrester.måste allt limm bort eller kan jag flytspackla över det? hoppas ni
RobZombie: [citat] Tror inte det finns några färdiga lösningar för en sådan manöver så det är sunt förnuft som gäller. Såvida detta inte görs i en direkt våtzon ska det inte vara några problem att få genomföringarna så pass tätat att det inte uppstår någon risk för fuktskador. Jag hade personligen inte gjort någon större affär av det utan bara borrat igenom där jag ville dra dom nya
Åsa76: Ja, jösses 6 av de 10 fallen var med firmor som i alla fall utgav sig för att vara behöriga. Nytt favoritprogram: Fuskbyggarna. Jag tycker hantverkare borde legitimeas så de själva bär ansvar som apotekare, sjuksyrror, läkare, tandläkare mm
Chinaski: Jag undrar om någon kan berätta för mig om hur man brukar/ska göra vid genomföringen av ett ventilationsrör i en badrumsvägg, i mitt fall i ett duschutrymme? Är det något speciellt fäste som ska användas för att fuktspärrningen ska kunna göras ordentligt, eller drar man bara igenom spiro-röret i ett tajt anpassat hål och fäster det inne i väggen? Om någon har bilder eller
ohlgren: Tack för svar. Enligt Alcro kundtjänst så bygger våtrumsfärgsystemet på att man har diffplast bakom badrumsväggen (mot isoleringen). Lite konstigt är det egentligen eftersom man då stänger in väggen mellan 2 tätskikt ==> mögelrisk. Problemet jag ser att bara ha våtrumsfärg är att det har bara 20.000 s/m medan ett våtrumstätskikt har 1,7 miljoner s/m. men det kanske räcker för
Ericc: [citat] Ser du vatten när du tittar ner i brunnen? Då har du ett vattenlås. Du behöver inte ta dit någon expert, det räcker nog med grannen.
Dr Frasse: Jag har läst här på forumet om vattentät respektive slipad betong. Man kan färga o ha olika stenar i osv, för mönster etc. Jag funderar på om man inte skulle kunna ha det i badrummet utan klinker eller tätskickt. Borde bli väldigt underhållsfritt - helt slätt - inga fogar, bara o spola av :D Ca 7 kvm med vattenburen golvärme ska det bli. Går det? Dyrt? Halt? Hur tätar man mellan
whitewheels: Snart´är det dags för badrums bygge. Nu ligger det golvspån med nerlagt avlopp o 2st brunnar(badrum e på övervån). Den ena golvbrunnen är i duschen o den andra till badkar. Nu har jag kommit på att jag vill bygga upp badkaret så att man hammnar i höjd med fönstr. Skulle behöva bygga en konsoll som är ca 15-20cm hög. Min fråga är,hur gör jag med golvbrunnen? Det blir ett himmla
Björn_Nilsson: Vi håller på för fullt med målning av våtrum. Det blir ett VT (vattentätt) system i hela rummet. Har två väggar med putsat tegel och en vägg med gips. Först spacklar man med våtrumsspackel. Sedan sätter man en väv i ett slags våtrumsgrund/lim. Efter detta stryker man väggarna igen med samma våtrumsgrund/lim. Sedan målar man ett par gånger med våtrumsfärg i valfri kulör. Vi
Per Morris: Tack för riktigt många snabba och bra svar.. skall nog ta och prova membranet, det gick ju även att montera vågrätt vilket jag kommer att behöva göra troligtvis. Tack
peppe: ta en titt på http://www.prontokakel.se De har ett ganska brett sortiment på mosaik till bra priser.
MMR: Jag tycker TS har en intressant frågeställning i vad som räknas som "rum". Vad krävs som avgränsare? Är det endast en riktig dörr med tröskel? Skjutdörr? Eller kan man begränsa rum efter funktion som TS nämner i att man kombinerar sovrum/bad eller dyl.
pewa: Nu har vi pratat med folk och fä, visat upp hur det ser ut för kunniga och en, eller kanske flera förklaringar börjar komma fram. Det verkar vara en kombination av lite otur och olyckliga omständigheter... kanske blandat med lite okunnighet. Någon tydlig betonghud har det inte varit men det finns en liten yta som är "inte stenhård". Det i kombination med att spacklet har "övertorkat" har
Niteowl: Var mest rädd för att det var stopp i avloppet då vi använder golvbrunnen i tvättstugen bredvid. Men då verkar det lugnt.